Stroj, ktorý nepozná hranice. Tak by sa asi dal špecifikovať motocykel, na ktorý sa dnes spolu pozrieme.
V roku 1983 predstavila Yamaha model Tenere, ktorý si odvtedy vybudoval zvučné meno a búral hranice. O 40 rokov neskôr Yamaha postavila ďalšiu mašinu na dlhé cesty, s ktorou sa môžete vydať do akéhokoľvek terénu. Či ju budete preháňať po cestách a zákrutách alebo ju pustíte do jej prirodzeného prostredia mimo spevnené povrchy, odvďačí sa vám zážitkami a dobrodružstvami.
Srdcom Yamahy je dvojvalcový motor s označením CP2 s objemom 689 centimetrov kubických a výkonom 75 koní. Vďaka charakteristike dvojvalca ťahá už od najnižších otáčok až skoro po obmedzovač. Na ceste sa najlepšie cíti v strednom a hornom spektre otáčok. Mimo nich zase využijete hlavne tú spodnú škálu, kde ma sily viac než dostatok. Reakcia na pridanie plynu je príjemná a ani na nerovnostiach zbytočne necuká. O bezpečnosť sa tu stará vpredu dvojkotúčová brzda s priemerom 282 milimetrov so štvorpiestikovými strmeňmi Brembo. Vzadu je to zase 245-milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom taktiež od Bremba.
Nastaviteľné ABS
Čo je pri takýchto strojoch dôležité, je ABS. Dá sa vypnúť? Áno, dá sa úplne deaktivovať. Yamaha Tenere má 3 režimy – v prvom je ABS zapnuté tak ako to od neho vyžaduje zákon a funguje dobre, ale mimo cesty veľmi rýchlo narazí na svoje hranice. V druhom režime je ABS aktívne na prednom kolese a vo väčšine prípadoch na rýchlych presunoch na šotoline či poľných cestách poskytuje tu správnu istotu. V treťom je deaktivované na oboch kolesách a nechá vás si užiť cestu na akomkoľvek povrchu bez akýchkoľvek zásahov. Reakcia na prednej brzde je dobrá a hlavne mimo cesty reaguje veľmi dobre. Na ceste je jemne vlažná a potrebovala by trochu pritvrdiť. Ale asfaltové cesty nie sú primárnym teritóriom Tenere. Tento motocykel je doma práve mimo nich a tam dokazuje, čo všetko dokáže.
Viac sa jej páči mimo spevnených ciest
Jasným dôkazom je aj podvozok, ktorý je jeden z tých lepších na trhu. Vpredu je to výborná vidlica KYB s priemerom 43 milimetrov a zdvihom 230 milimetrov, ktorá presne, vie kam patrí. A jej revírom sú práve nespevnené cesty a náročnejší off-road. Na ceste trochu zaostáva a pri prudkom brzdení sa dosť ponára, avšak stále poskytuje dostatok odozvy od predného kolesa. Svoje prednosti ale naplno ukáže práve mimo cesty. Samozrejme, že je plne nastaviteľná, rovnako tak aj tlmič vzadu so zásobníkom piggyback a zdvihom 220 milimetrov.
Yamaha Tenere sa najlepšie cíti mimo spevnených ciest a aj náročný terén jej nerobí žiaden problém. Vďaka výbornému pruženiu som jej hranice hľadal veľmi dlho. Ale aj tie sa našli. Musím konštatovať, že sa tak stalo až na motokrosovej dráhe a väčších skokoch, kde sa dostali na doraz vpredu aj vzadu. Vpredu používa 21-palcové a vzadu 18-palcové koleso, takže si s ňou môžete dovoliť ísť naozaj kam vás napadne. Záleží však na tom, aké pneumatiky budete obúvať.
Jazda v stoji
Sedadlo je také akurát. Konštrukčne skôr pripomína motokrosové ploché sedlá, ale nie je až tak úzke a vďaka tomu je pohodlnejšie, ale pri jazde v stoji ho medzi nohami cítite. Výška sedla je 890 milimetrov, čo túto Yamahu radí do kategórie “koza” a nižší jazdci budú mať problém dočiahnuť na zem. Jazda v stoji je zážitok a kvôli väčším stupačkám máte výbornú kontrolu nad celým strojom. Čo ale určite budete cítiť, je širší predok, ktorý v teréne trochu prekážal správnemu postoju a ergonómii, ale zato to Yamaha vyvážila dvojitou nádržou s objemom až 23 litrov, ktorá pri priemernej spotrebe 5,5 litra atakuje hranicu dojazdu 500 kilometrov.
Dvojitá nádrž je výborná pre vyváženie a nízke ťažisko stroja a aj napriek tomu že sú nádrže medzi sebou prepojené, nestačí tankovať len jednu. Prepojenie je, žiaľ, skromnejšie a hoc pri dlhšej jazde sa hladina vyrovná, treba ich plniť obe. Tu mám však pre konštruktérov jeden návrh na zlepšenie. Mohol by sa zmeniť ich zámok aby sa dali otvoriť obe naraz. Nech nie je potrebné na pumpe po natankovaní jednej ju zavrieť a druhú otvoriť s tankovacou pištoľou v ruke.
O informovanie jazdca sa na Tenerke stará päťpalcový farebný TFT displej. Jeho orientácia na výšku pripomína skôr pretekárske stroje z Dakaru. Samozrejme, je nádherne čitateľný aj na priamom svetle. A už by sme neboli v roku 2023, keby neponúkal konektivitu a niekoľko rôznych dizajnov. Yamaha Tenere 700 World Rally je stroj, ktorý si nechá veľa ľúbiť a v správnych rukách sa dostane hádam kamkoľvek.
Kolesami nadol priatelia a hor sa vpred novým dobrodružstvám.
NÁZOV : Yamaha Tenere 700 World Rally
MOTOR : 689 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 219 kilogramov
VÝŠKA SEDLÁ : 890 mm
ZÁKLADNÁ CENA : 14 490 €
HMOTNOSŤ : 219 kilogramov
VÝŠKA SEDLÁ : 890 mm
ZÁKLADNÁ CENA : 14 490 €