Automobilka Ford začala s výrobou modelu Edge už pred viac ako desiatimi rokmi. Do Európy sa však konečne dostal až v priebehu vlaňajšieho roku. My sa pozrieme bližšie na ďalšie rodinné SUV, ktoré spĺňa široké spektrum parametrov praktického a luxusného vozidla.

Naozaj veľké SUV

V kanadskom Ontáriu, kde Ford vyrába vrcholový model Edge, patrí za Atlantikom k stredne veľkým vozidlám s označením SUV. V Európe však prekonáva svojou veľkosťou Nissan X-Trail, Hondu CR-V či Renault Kadjar. Ford Edge je 4 808 milimetrov dlhý a takmer 2 tisíc milimetrov široký. Výška v milimetroch činí 1 692. Väčšie rozmery prispievajú k väčšiemu priestoru vo vnútri vozidla. Na druhú stranu však môžu prísť problém užších cestách alebo v podzemných parkoviskách.

Do Európy až v minulom roku

Na americkom kontinente si Ford Edge užívali už dve modelové generácie, keď toto SUV prišlo do Európy. Pre Ford to bol vynikajúci taktický ťah, pretože v čase príchodu modelu Edge vzrástol predaj SUV v Európe o takmer štvrtinu. Pre strednú triedu, kam patrí aj toto pohodlné SUV, sa predajnosť zvýšila takmer o polovicu. Medzi americkou a európskou verziou Ford Edge nebadať veľa rozdielov. Úplne malé detaily by sme však našli v záležitosti pohodlia interiéru. Pre európskych užívateľov sú pripravené napríklad hrubšie sklá, ktoré lepšie izolujú zvuk.

V ponuke dva motory, oba naftové

Ponuka modelov pre Európu bude pomerne skromná, o to viac však vyhovuje. Pôjde o dve verzie naftového štvorvalca. Na cene 45 990 eur začína ponuka modelu dvojlitra s jedným turbom a výkonom 180 koní. Ak si priplatíte tri tisíc, k dispozícií už budete mať dve turbá a výkon 210 koní. Prevodovka je automatická a šesťstupňová s názvom PowerShift. Maximálna rýchlosť vozidla činí 211 km za hodinu. Z nuly na sto auto zrýchli za menej ako 10 sekúnd. Priemerná spotreba sa pohybuje tesne pod 6 litrov na 100 kilometrov. V závislosti od pneumatík a kolies sa však môže pohybovať aj pri iných číslach.

Jazda je dokonalým zážitkom

Pri vozidlách Ford zaznamenávame novú technológiu adaptívneho riadenia. To upravuje prevod riadenia podľa aktuálnych jazdných podmienok. V nízkych rýchlostiach pri častejšom manévrovaní je vozidlo obratnejšie. Vo vysokej rýchlosti zasa vozidlo reaguje lepšie. Pohon všetkých kolies zasa dokáže meniť rozdelenie hnacej sily podľa toho, či idete po mokrom, suchom alebo zamrznutom povrchu. Spomínali sme už hrubšie sklá kvôli izolácií zvuku. Okrem toho obsahuje Edge systém aktívneho znižovania hlučnosti v interiéri. Dokáže oddeliť nežiaduce zvuky od hudby a prispieva ku komfortu a príjemnejšiemu prostrediu na cestách.

Nechýbajú doplnky rôznych druhov

V predošlých riadkoch sme spomínali mierne negatívum nového SUV od Fordu. Veľkosť vozidla môže spôsobiť problémy pri parkovaní či ohroziť pohodlný prejazd úzkych ciest. Na parkovanie však bude mať šofér k dispozícií automatický parkovací systém. Ten obsahuje pozdĺžne aj priečne parkovanie a taktiež vyhľadáva dostatočne veľké miesto medzi voľnými v rade vozidiel. Na palubnej doske možno nájsť multimediálne rozhranie Sync 2 s osempalcovým monitorom. Nechýba hlasové ovládanie a pokročilá úroveň navigácie. K luxusnej atmosfére vo vozidle prispievajú vyhrievané a ventilované presné sedadlá, volant, či ambientné osvetlenie s ponukou siedmych farieb. Ako sa na správne rodinné SUV patrí, po stránke bezpečnosti je vozidlo vybavené veľmi poctivo. Varovanie pred kolíziou, autonómne brzdy či monitorovanie jazdných pruhov robí z Fordu Edge záruku bezpečnosti na cestách.