Skratka GTI patrí medzi tie najsilnejšie v automobilovom svete. Hoci ju najviac preslávil Volkswagen Golf, bola tu už niekoľko rokov pred ním. A VW nie je zďaleka jedinou značkou, ktorá skratkou označila svoje športovo zamerané modely.

Grand Tourer Injection, alebo teda skrátene GTI, je tu s nami už nejaký ten piatok. A hoci magické tri písmenká dnes používa už len Volkswagen a Peugeot pri označení svojich športovejšie zameraných hatchbackoch, v minulosti mali túto skratku na kapote mnohé iné modely značiek, od ktorých by ste to zrejme ani neočakávali.

Prehľad automobilových skratiek. Viete, čo znamená RS, WRX STI alebo AMG?

Dacia Nova GTi

Nova je prvý automobil, ktorý v rumunskej Dacii navrhli úplne od podlahy. Vyrábala sa len 5 rokov od roku 1995 do roku 2000 a vyrobených bolo približne  Vrcholnú verziu poháňal 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 54 kW (73 k). Vďaka nemu sa rumunský sedan vyštveral na stovku za 15,9 sekundy a ručička tachometra sa zastavila na 160 km/h.

Suzuki Swift GTi

Áno, aj japonské vreckové auto Suzuki Swift sa zviezlo na vlne trendu. Skratku používala už prvá generácia vyrábaná v rokoch 1983 až 1989. Pod kapotou sa nachádzal 1,3-litrový štvorvalec s výkonom úctyhodných 74 kW (101 k), ktorý dokázal s približne 700 kilogramov vážiacim autom celkom slušne pozametať. Rovnaký motor s rovnakým výkonom mala aj nasledujúca generácia.

SEAT Ibiza GTI

Aj druhá generácia Ibizy vyrábaná v rokoch 1993 – 2002 prišla s magickými troma písmenkami. Celkovo boli na výber 3 motory: Od roku 1994 do roku 1996 to bol 1,8-litrový MPI motor s výkonom 95 kW (129 k) s označením ADL, od roku 1993 do roku 1996 väčší dvojliter MPI s výkonom 85 kW (115 k) označený 2E, ktorý od roku 1996 do roku 1999 nahradil modernejší dvojliter s identickým výkonom označený ako AGG. Prečo je Ibiza na tomto liste, keď vlastne patrí pod krídla koncernu Volkswagen? Nuž, pre SEAT je pre športovejšie orientované modely typický prívlastok “Cupra”. Ďalšia generácia Ibizy už túto “chybičku” napravila.

Citroen Visa GTI

V našich končinách možno menej známy Citroen Visa sa vyrábal rovných 10 rokov od roku 1978 do roku 1988. Za ten čas auto prešlo jedným faceliftom a vyrobených bolo viac ako 1,25 milióna kusov. U nás toto auto poznáme skôr pod označením Oltcit Club. To nič nemení na fakte, že malý Citroen sa v roku 1985 dočkal aj o niečo ostrejšej verzie. Poháňal ju 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 77 kW (105 k) (od roku 1985 do roku 1986), ktorý neskôr posílil na 85 kW (115 k). Maximálka bola slušných 192 kilometrov za hodinu a zrýchlenie na stovku za 8,8 sekundy.

Rover Metro GTi

Rovnako tak aj Rover Metro je auto, ktoré sme na našich cestách nemali mnoho príležitostí stretnúť, hoci sa ich vyrobilo viac ako 2 milióny kusov. Britské miniauto sa vyrábalo v troch generáciách od roku 1980 do roku 1998. S magickou skratkou však prišiel až v roku 1990 ako odpoveď na Peugeot 205XS a Ford Fiesta 1.6S. Silnejšia verzia ponúkala výkon 77 kW (105 k), čo bolo dosť na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 180 kilometrov za hodinu.

Maserati 3500 GTI

Ako prvé auto so skratkou GTI vôbec prišlo možno nečakane Maserati už v roku 1960. V nasledujúcom roku sa stalo prvým talianskym produkčným vozidlom so vstrekovaním paliva. 3,5-litrový radový šesťvalec označený ako Tipo 101 dosahoval výkon 173 kW (235 k). Celkovo bolo medzi rokmi 1957 až 1964 postavených približne 2.200 kusov Maserati 3500.

Mitsubishi Galant GTI

Prvá generácia japonského sedanu Mitsubishi Galant prišla v roku 1969, no skratku GTI dostala do vienka až jeho šiesta generácia vyrábaná v rokoch 1987 až 1993. Auto si neskôr do parády zobrala aj dielňa AMG, ktorá sa dnes špecializuje na autá značky Mercedes-Benz.

Mitsubishi, dodávka či kamión? Neuveríte, ale aj tieto vozidlá mali štítok AMG

Nissan Almera GTi 

S trojicou písmeniek prišla už prvá generácia Nissanu Almera, konkrétne v roku 1996, teda rok po začatí produkcie. Poháňal ju zaujímavý dvojliter s označením SR20DE, ktorý v Almere dosahoval výkon 103 kW (140 k). Ide o atmosférickú verziu motora, ktorý sinašiel svoje miesto v známych Silviách od S13 po S15.

Zdroje: wiki | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článok3D tlačené kolesá? Kedysi len rozprávka, onedlho už realita
Nasledujúci článokRodina Toyota Corolla sa po hatchbacku a kombíku rozširuje o nový sedan