Automobily musia počas vývoja prejsť celým radom testov. Či už ide o test motorov, ktorým nás nedávno previedla mladoboleslavská Škodovka, alebo zimné testovanie na polárnom kruhu, ktoré nám priblíži SEAT.

Je sedem hodín ráno v lokalite neďaleko polárneho kruhu. Gonzalo Giménez, šéf oddelenia bŕzd a aktívnych bezpečnostných systémov SEAT, kontroluje predpoveď počasia a dúfa, že deň bude aspoň slnečný, keď vonkajšia teplota je 25 stupňov pod bodom mrazu. Každý rok až do 90 automobilov vzdoruje snehu, ľadu a extrémnym teplotám. Zimné testovanie má zaručiť, že všetky systémy budúceho vozidla budú spoľahlivo fungovať aj v extrémnych klimatických podmienkach.

Vedeli ste, ako prebieha testovanie motorov v automobilkách?

Kanceláriou je zamrznuté jazero

Gonzalo sa so svojim tímom, ktorý tvorí 16 inžinierov a skúšobných technikov, každý rok vydáva na miesto, ktoré sa na dobu 10 týždňov stane ich kanceláriou. Ich pracoviskom je zamrznuté jazero s plochou 6 štvorcových kilometrov. Vrstva ľadu pod nohami, hrubá 60 centimetrov, umožňuje využívať jazero ako skúšobnú trať. 

Títo inžinieri počas pobytu v Laponsku uskutočňujú až do 60 rozličných testov. Prvý test dňa spočíva v deaktivácii elektronického stabilizačného systému ESC v rozličných stupňoch až po úplne vypnutie. Ak sa vozidlo vychýli zo smeru, stabilizačný systém ho musí podchytiť a vrátiť späť.

Vpredu je trať dlhá 200 metrov, ktorej polovicu tvorí asfalt a polovicu ľad. Trať slúži na testovanie vysokej a nízkej úrovne adhézie pneumatík, čo je častá a kritická situácia na cestách (nielen) v severských krajinách. Gonzalo sa rozbieha, brzdí s kolesami na rozličných povrchoch a celé to niekoľkokrát opakuje. Takýmto spôsobom sa dá jemne doladiť systém ABS, ktorý pomáha vodičovi kontrolovať stabilitu vozidla pri brzdení.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ako hovorí Gonzalo, hlavnou zmenou je „ako sa medzičasom technika vyvinula, zvýšila sa efektivita systémov vozidla, ale súčasne sa aj zdokonalili nástroje, ktoré máme k dispozícii – sú výkonnejšie a rýchlejšie.“ Na konci dňa inžinieri analyzujú dáta získané pri testoch a tieto výsledky im umožňujú dolaďovať rozličné systémy vozidla.

Šéf oddelenia bŕzd a aktívnych bezpečnostných systémov SEAT začal pracovať v závode Zona Franca značky SEAT v roku 1992, hneď po ukončení svojich štúdií. „Keď som sa prešiel do technického centra v závode Martorell, mal som možnosť vybrať si rozličné oddelenia, no vybral som si testy podvozka. Táto práca si vyžaduje vášeň pre autá, vôľu cestovať počas celého roka a schopnosť adaptovať sa na rozmanité podmienky,“ dodáva Gonzalo.

Testy na celej zemeguli

Testy sa vždy začínajú v lete, kedy inžinieri technického centra na tri týždne cestujú do púštnych oblastí. Počas roka navštívia päť kontinentov, na ktorých testujú prototypy vo všetkých poveternostných podmienkach a na všetkých druhoch povrchov. Výsledkom je, že majitelia dostanú automobil, ktorý je schopný bezpečnej jazdy na všetkých cestách a vo všetkých situáciách.

Jedno video je ale viac ako tisíc slov. 🙂

Test SEAT Leon ST FR 1.8 TSI, rozumej kombi pre mladé rodiny!

Zdroje: SEATstartstop.sk