Autonómne autá sú do istej miery budúcnosťou, avšak ešte stále ich čaká dlhá cesta predtým, ako budú masovo rozšírené. 

Automobilový svet sa mení doslova z roka na rok. A hoci si to možno ešte neuvedomujeme, autonómne autá patria k budúcnosti automobilizmu. Niet pochýb, že so sebou prinesú celý rad revolučných noviniek v motoristickom svete. Nové nápady má aj anglická automobilka Jaguar Land Rover. Vývoj a výskum spoločnosti ukazuje, ako by mohli autonómne autá informovať chodcov a ostatných účastníkov cestnej premávky o  svojom zamýšľanom smere jazdy a rýchlosti.

Jaguar Land Rover sa pomocou tohto konceptu snaží získať dôveru spektikov, ktorí autonómnym autám príliš neveria. Autonómny prototyp je v prednej časti vybavený špeciálnym projektorom, ktorý dokáže premietať na cestu rôzne symboly.Tie môžu slúžiť na informovanie o rýchlosti autonómneho auta, alebo napríklad aj o zamýšľanom smere jazdy, napríklad na križovatke.

Čo nás čaká v budúcnosti? Poznáte levely autonómnej jazdy?

Premietanie na vozovku

V prípade, že sa koncept chystá zrýchliť, projektor na cestu pred automobil premietne päť horizontálnych čiar, ktoré sa od seba postupne vzďaľujú. Analogicky funguje premietanie v prípade, že sa prototyp chystá spomaliť. V prípade, že prototyp chce odbočiť, tieto línie sa natočia do požadovaného smeru.

Je to zaujímavá myšlienka, ktorá by mohla chodcom priniesť do života pocit bezpečia a dôvery voči autonómnym vozidlám. Špeciálne potom informovanie účastníkov cestnej premávky o zrýchlení je dôležité, keďže autonómne automobily bude s najväčšou pravdepodobnosťou poháňať elektromotor, a tie dokážu operovať v takmer úplnej tichosti. Odpadá tu teda zaužívaný zvyk chodcov riadiť sa okrem zraku aj sluchom.

Bohužiaľ, tento systém má, samozrejme, aj zjavné nevýhody. Spolieha s na to, že všetci účastníci cestnej premávky, a obzvlášť chodci, za každých okolností pozorujú dopravnú situáciu okolo seba. A to môže byť v mnohých prípadoch kameňom úrazu. Ruku na srdce, koľkí z nás pri prechádzaní cez cestu pozerajú do svojho telefónu, hoci všetci v podvedomí vieme, že to nie je správne. Okrem toho, ako by takýto systém fungoval počas slnečného letného dňa, alebo naopak, na ceste pokrytej snehom?

Spoločnosť Jaguar Land Rover cituje štúdiu, ktorá zistila, že 41 percent vodičov a chodcov sa obávajú počítačom poháňaných vozidiel. Pete Bennett, vedúci výskumu mobility pre Jaguar Land Rover, povedal: “Skúšky sa týkajú pochopenia toho, koľko informácií má autonómne auto zdieľať s chodcom, aby si získalo jeho dôveru. Je to rovnaké, ako pri každej inej novej technológii: ľudia sa jednoducho musia naučiť dôverovať jej. Pokiaľ ide o autonómne vozidlá, chodci musia mať istotu, že môžu bezpečne prejsť cez cestu.”

Zdroje: Carthrottlestartstop.sk