Nemecký dodávateľ áut ZF Friedrichshafen AG berie myšlienku bezpečnosti naozaj seriózne. Vyvíja airbagy, ktoré sa budú nafukovať na vonkajšej strane vozidla, aby ste boli naozaj chránený.

Posledné tri desaťročia sa ukázalo, čoho je automobilový priemysel schopný. Postupom času si ľudia zvykli na základné bezpečnostné prvky, o ktorých sa pri zrode prvých automobilov ani len nechyrovalo. A taký bol aj príchod airbagov.

Veľa ľudí, a to najmä tých, ktorých zachránil pred zranením alebo pred smrťou airbag, sa muselo pýtať: Čo ak by sa montovala tá istá technológia na vonkajšiu stranu auta? Niektorí z týchto ľudí musia pracovať pre nemeckého dodávateľa automobilov Zf Friedrichshafen AG. Strávili totižto 10 rokov práce na externom airbagu. A technika je konečne pripravená pre výrobu – to znamená, že stačí, aby s tým začala prvá automobilka.

Keď sa stane najhoršie nevyhnutným

Externé airbagy fungujú lepšie ako by ste očakávali od bubliny nafúknutej okolo auta. Sú to väčšie, exteriérové verzie airbagov, ktoré aktuálne vyskakujú z rôznych miest vášho vozidla. Áno, hovoríme o tých nelichotivých balónoch, ktoré sa naplnia podivným plynom, aby odpružili ľudské telo. Ale bezpečnosť je na prvom mieste.

So systémom ZF by bol každý bočný prah pod dverami auta vybavený jedným airbagom, ktorý by pokryl celú dĺžku dverí. Senzory na aute budú dávať pozor na akékoľvek predmety, ktoré by mohli vraziť do boku auta. Keď sa potom počítač rozhodne, že havária je bezprostredná a neodvratná, nasadí bočnú ochranu a nafúkne airbag. V priebehu maximálne 100 milisekúnd nafúkne čerpadlo „balón“ do výšky predného nárazníka.

Čo ak dáme tú istú technológiu na vonkajšiu stranu auta?

Jednou z výhod vonkajších airbagov je to, že rozptyľujú silu nárazu. Auto blížiace sa do stretu s vašim vozidlom, napríklad pri mŕtvom uhle, by z boku zasiahlo relatívne malý povrch nárazníka a ešte menší povrch, ak narazí pod uhlom. Ale ak auto narazí do nafúknutého airbagu, nárazovú silu tento vak pohltí a šíri ju pozdĺž celej bočnej konštrukcie auta, čo znižuje energetické zaťaženie. ZF hovorí, že ich technológia zníži prenikanie nárazu do kabíny pre cestujúcich až o 30 percent a úroveň úrazov znižuje o 20-30 percent.

„ZF by vybavila vozidlá radom snímačov, aby zistila, či a kedy naplniť airbagy, pretože každý typ má svoju vlastnú špecialitu. Radarové senzory sú vynikajúce pre meranie vzdialenosti a sú prakticky imúnne voči tomu, aby boli podvedené zábavným osvetlením alebo poveternostnými podmienkami,“ hovorí Uwe Class, riaditeľ systémov bezpečnej mobility na ZF. Fotoaparáty sú zatiaľ najlepšie pri rozpoznávaní predmetov, rozlišujú aj medzi tvrdým motocyklom a ľahkým bicyklom. Majú širšie zorné pole ako radarové senzory, takže uvidia prichádzajúce auto skôr.

Snímače Lidar sú posledným kúskom puzzle. Pulzujú svetelné vlny smerom k prichádzajúcim objektom a merajú, ako sa odrazia vlny. Týmto spôsobom vytvárajú podrobné trojrozmerné obrazy všetkého, čo vidia. V okamihu, keď sa náraz stane neodvratným, krátkodobé latencie senzorov a rýchle obnovovacie frekvencie umožnia systému rýchlo odhaliť a sledovať, ako rýchlo sa pohybujúci objekt naberie do auta. Dokonca aj malé zmeny smeru prichádzajúceho objektu počas týchto posledných milisekúnd by mohli drasticky zmeniť spôsob, akým by sa airbagy mali zapojiť, takže lidar musí byť rýchly a presný.

Vyrobené zo zeme hore

Ak si myslíte, že tento systém znie ako tvrdá vec, ktorá sa zasekne do vozidla, máte pravdu. Technológia ZF sa integruje do palubnej sady senzorov vozidla a vyžaduje priestor v kľúčových konštrukčných oblastiach, preto ju nemožno dodatočne namontovať na vozidlo, ktoré nebolo navrhnuté s ohľadom na vonkajšie airbagy. Škoda pre aktuálne modely. Vozidlo musí byť skonštruované od začiatku tak, aby sa vytvoril priestor pre modul airbagu, nafukovacie zariadenia, senzory a bočné parapety.

A tu vznikol najväčší problém. Namiesto toho, aby presvedčili automobilky, aby do svojich vozidiel pridali ďalšiu sadu senzorov, navrhla spoločnosť ZF svoju sadu snímačov, aby vytiahli bezpečnosť o pár levelov vyššie. To dáva zmysel; priemysel už využíva nespočetné množstvo kamier a radarových senzorov v počítačových bezpečnostných podsystémoch.

Napríklad, externé nastavenie airbagu ZF by mohlo používať rovnaké snímače, ktoré sa používajú pri varovaní pred vybočením z jazdného pruhu alebo v systémoch aktívnej korekcie jazdných pruhov, ktoré sa nachádzajú v nových vozidlách.

Externé airbagy by mohli pracovať aj v tandeme s prednými systémami, ako sú systémy varovania pred kolíziou, ktoré upozorňujú vodiča, keď sa chystá náraz, a automatické núdzové brzdové systémy, ktoré automaticky zabrzdia vozidlo, ak vodič nezabrzdí alebo nezačne úhybný manéver.

Adaptívny tempomat, ktorý umožňuje vozidlu držať krok s autom pred ním na diaľnici, je ďalším systémom, ktorý používa tieto typy snímačov. Prvé vonkajšie airbagy ZF by mohli byť na produkčných vozidlách do dvoch rokov. Spoločnosť zatiaľ uviedla, že si budú musieť chvíľu počkať.

„ZF je v počiatočnom štádiu procesu, aby si ujasnila potenciálne prekážky a podložila cestu pre zavedenie tejto technológie na trh.“ A aj keď viacerí výrobcovia automobilov prejavili záujem, žiadny z nich zatiaľ nepredložil zmluvu. Aby bolo možné vytvoriť nové auto s týmto systémom, musí prejsť obdobie jednej éry.

Autá majú niekedy sedem až desaťročné prestávky medzi drahými redizajnmi, a priemysel stále pociťuje nedávny výbuch okolo okmplexných bezpečnostných systémov. Bezpečnosť ale v týchto dňoch predáva. Úprimne si myslím, že je len otázkou času, kým sa takýto airbag dostane aj do veľkovýroby.

 Zdroj: vision.zf.com

Diskusia