Nemecké automobily minulého tisícročia v dnešnej dobe naberajú na popularite. Ak ste aj vy bazárovými pátračmi rovnako ako ja, dávno ste už zistili, že len veľmi ťažko nájdete kúsok v pôvodnom stave bez zásahu túnera alebo bez korózie. Pár možností sa však nájde!

Iste ste už počuli o americkej firme Singer Vehicle Desing. Zakladateľ, bývalý rockový spevák, sa rozhodol že zavesí mikrofón na klinec a začne sa venovať tomu, po čom túži jeho srdce. Založil firmu Singer, ktorá upravuje historické vozidlá Porsche na pretekárcke beštie v dokonalom technickom stave či už po motorickej, karosárskej alebo interiérovej stránke. Podobný osud nedávno postihol aj BMW M3 s označením E30.

Za týmto projektom stojí mladá firma Redux Leichtbau, ktorá vznikla len kvôli tomuto autu. BMW E30 M3 je už len samo o sebe vysnívaným autom temer každého vodiča, najmä vďaka nízkej hmotnosti, ktorá je rozdelená medzi nápravami 50:50, zadnému náhonu, presnej manuálnej prevodovke a atmosférickému motoru, ktorý miluje otáčky. Opäť, kúsky v 100%-nom stave sa hľadajú veľmi ťažko a sú dosť drahé. Stále je tu možnosť, že si auto prerobíte do tip-top stavu sami, ale podľa môjho názoru sa ešte nikomu nepodarilo doladiť túto legendárnu mašinu tak dobre ako práve Redux-u.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Keď sa zákazník rozhodne pre kúpu E30 M3 do tejto firmy, má dve možnosti. Buď si ju jednoducho objedná priamo od Reduxu alebo si môže priniesť vlastnú M3-ku, na ktorej násladne firma urobí všetky úpravy. Každé auto sa rozoberie do poslednej skrutky, opravia sa všetky vady na karosérií a motore a až potom sa začne z auta stávať dokonalosť na kolesách. Keď je už reč o úpravách, začal by som motorom.

Motor a pohon

Jedná sa o pôvodný atmosférický agregát s označením S14. Jeho objem úpravca zväčší z 2,3 na 2,5 litra a v útrobách pribudnú na zákazku vyrobené ojnice a hlavy valcov spolu s kľukovým hriadeľom BMW Motorsport. Motor dostane aj upravenú riadiacu a väčší chladič pre reguláciu tepla. Pre zanietencov, ktorí milujú výkon ponúka Redux ešte jednu modofikáciu – pridanie turbodúchadla.

To posunie maximálny výkon motora na 387 konských síl a 528 Nm, ktorý poputuje na zadnú nápravu. Pre zvládanie takého vysokého výkonu bol prerobený aj samozvorný diferenciál. Puristom to určite voňať nebude, hlavne kvôli strate pôvodného charakteru S14-ky. Osobne by som túto modifikáciu rozhodne odporučil. Na trati sa vám určite zíde pár koní naviac a vďaka kvalitnejším “vnútornostiam” je riziko poškodenia motora takmer nulové.

V dobe keď bolo BMW E30 M3 vyrábané bolo považované za jedno z najostrejších áut, čo sa týka riadenia a ovládateľnosti. Doba však pokročila a dnes by nádete na trhu mnoho áut, ktoré reagujú na signály volantu lepšie. V Redux-e nezabudli ani na to. Auto dostalo zákazkové ramená a zavesenie náprav, nosníky a vlečné ramená. Fabrické tlmiče boli nahradené pretekárskymi tlmičmi EXE-TC, ktoré používa aj úpravca Singer. O ostré a komunikátívne riadenie je teda postarané.

A čo brzdy? Na prednej náprave nájdete 355 milimerové kotúče so šesť-piestikovými strmeňmi zatiaľ čo na zadnej náprave sú kotúče o 25 milimetrov menšie. Toto ústrojenstvo sa ukrýva pod kovanými diskami, na ktorých sú obuté pneumatiky Michelin Pilot Super Sport. Aby toho nebolo málo, môžete úpravcu požiadať aj o lepivé pretekárske (semi-) slicky.

Interiér

Tu si každý príde na svoje. Palubná doska je viac-menej pôvodná, odlišuje sa iba materiálmi, ktorými je pokrytá a digitánym displejom, ktorý nahradil klasické analógové budíky. Redux ponúka viacero úprav interiéru, nakoľko preferencie zákazníkov sa často odlišujú. Ak má byť auto používané prevažne na bežné využitie, okresné cesty, či občasnú návštevu okruhu, v interiéri pribudnú prečalúnené predné sedadlá RECARO. Zadná lavica bude prečalunená tiež a zachová si aj bezpečnostné pásy. Pokiaľ však neplánujete auto veľmi šetriť a jeho najčastejším teritórioum bude pretekársky okruh, do interiéru pribudne polovičná alebo celá ochranná klietka a štvorbodové bezpečnostné pásy značky Sabelt. Prídete ale o možnosť prevozu zadných pasažierov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Čo sa týka doplnkov a možnej individualizácie vozidla, máte na výber zo širokej škály volantov, radiacich pák, koberčekov a dokonca aj stropníc. Nechýba ani modrený zvukový systém a digitálne prístroje.

Dostupnosť

BMW E30 M3 upravená Reduxom bude zaručene budúca klasika. Na jeden kúsok sa čaká rok a pol až dva roky a celkovo bude vyrobených iba 30 kusov. Cenovka zatiaľ nie je verejnosti známa, no môžeme pokojne očakávať až šesťcifernú sumu.

Zdroje: Redux | carthrottle | bmwblog | startstop.sk