Chcete zažiť klaustrofóbiu ako sa patrí? V Nórsku začínajú práce na dne mora na tuneli Rogfast. Svetový rekordman by sa do prevádzky mohol dostať už v roku 2026.

Západné pobrežie Nórska je svetoznáme pre svoje hlboké fjordy a členitú prírodnú krajinu. Aj keď sa to môže zdať romantické, cesta popri pobreží má 1100 kilometrov. To znamená, že ak sa chce človek dostať z jedného konca pobrežia na druhý ostrov, čaká ho strastiplná cesta.

Zahŕňa totižto sedem plavieb trajektom a celkový cestovný čas sa môže vyšplhať na viac ako 21 hodín. Tak Nórska vláda schválila významný upgrade s názvom E 39 Rogfast, ktorého cieľom bude zlepšiť konektivitu regiónu a ďalší hospodársky rozvoj. 

Poňala ho do svojho národného dopravného plánu na roky 2018-2029. E39 spája Kristiansand a Trondheim na západnom pobreží, ktorému sa hovorí aj Zlaté pobrežie. Je domovom pre jednu tretinu obyvateľstva krajiny a generuje 60 % nórskeho exportu.

Nóri nie sú žiadny nováčikovia

Nórsko má už značné skúsenosti so stavbou extrémnych tunelov z tvrdého kameňa, napríklad s tunelom Laerdal o dĺžke 24,5 km, ktorý spája Oslo a Bergen. Samotný Rogfast bude síce iba o niečo dlhší, ale hĺbkou sa mu nevyrovná nik. Po svojom otvorení má teplé miesto medzi svetovými unikátmi.

S maximálnou hĺbkou 392 metrov pod hladinou mora a dĺžkou 26,7 km sa stane tunel Rogfast najhlbším a najdlhším podmorským tunelom sveta. Dve tunelové rúry budú mať v priemere 10,5 metra, z ktorých každý bude mať dva jazdné pruhy a špirálovú slučku na ostrov Kvitsøy.

Tunel Laerdal tvoria v podstate tri veľké jaskyne vykopané v 6 kilometrových intervaloch s jasným osvetlením a odpočívadlom. Predsa keď ste zavretý po tisíckami hektolitrov vody a delí Vás od neho „iba betónová vrstva“, človek chytí troška klaustrofóbiu. Mimochodom, úžasné miesto plné atmosféry a na fotky ako stvorené.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Pri Rogfaste nie sú plánované žiadne takéto jaskyne, ale namiesto toho je priemer otvoru 10,5 metra, takže by to úzkostné stavy malo zahnať. Okrem toho bude každých 500 metrov odstavná plocha a núdzové otvory každých 250 metrov. V tuneli chcú okrem iného Nóri umiestniť umelecké svetelné inštalácie, ktorých konečnou funkciou je znížiť riziko “stereotypu”. Vodiči „pod vodou“ nestratia koncentráciu počas svojej dlhej trasy v podzemí.

Celkové náklady na tento fascinujúci projekt, ktorý je najväčší v histórii Nórska a jeden z najväčších na svete, sa zatiaľ odhadujú na 43,8 miliárd amerických dolárov. Samotný tunel Rogfast by mal stáť 16,8 miliárd nórskych korún, ale zo skúseností vieme, že počiatočné náklady sa vždy zvyšujú.

Zdroj: newcivilengineer.com

Pridaj komentár