Pravidelné návštevy Stanice Technickej Kontroly sú povinnosťou každého motoristu. Ich cieľom je zabezpečiť, že po (nielen) našich cestách jazdia ekologické a bezpečné autá. Najnovšie zmeny týkajúce sa vybavenia staníc a samotných kontrol majú obmedziť prechádzanie nespôsobilých áut.

Je to tak. Prechádzanie povinnou technickou a emisnou kontrolou v dvojročných intervaloch už nebude také jednoduché ako kedysi. Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky totiž zaviedlo druhú generáciu monitorovacieho záznamového systému spoločne s novými metodickými pravidlami. To neznie až tak drasticky, no pri dôkladnejšom pohľade na vec majú tieto zmeny dychberúce následky. Hlavným cieľom je zamedzenie korupcie a zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Neprešli tisíce áut

Asi najrozsiahlejšou zmenou, ktorú spôsobil tento krok ministerstva bolo to, že v priebehu posledných týždňov neprešli technickou, no hlavne emisnou kontrolou tisíce automobilov. Jedná sa pritom hlavne o staršie autá s naftovými motormi, ale aj o kúsky, ktoré prešli rukami túnerov.

Dieslové motory mali vždy problémy s produkciou vysokého množstva emisií, až pokým neprišlo na trh riešenie v podobe filtra pevných častíc (ľudovo DPF-ka). To však prinieslo omnoho vyššie náklady na údržbu a pri nezodpovedom zaobchádzaní s autom môže spôsobiť ohromné škody. Ak sa totiž filter pravidelne nevypáli automatickým cyklom, v lepšom prípade sa rozsvieti kontrolka a bude ho treba vymeniť. Ceny výmeny DPF filtra sa pohybujú v hodnotách okolo 500€, no nie je vylúčené, že niektoré sevisy vám za tento úkon zaúčtujú bez problémov aj dvojnásobok. V horšom prípade môže zapchatý filter spôsobiť poruchu turbodúchadla, ktorého oprava je ešte drahšia. Všetky tieto komplikácie bývajú spôsobené krátkymi jazdami, keď motor produkuje viac pevných častíc a nestihnú sa vypáliť.

Preto sa mnoho ľudí rozhodlo dať odstrániť DPF, “vďaka” čomu majú následne menšiu šancu, že ich auto prejde emisnou kontrolou. Podobne sú na tom aj vozidlá, ktoré majú zaslepený EGR ventil. Úlohou tohto ventilu je posielať výfukové plyny naspäť do motora, kde sa opäť spália so zmesou paliva. Zaspelenie EGR spôsobí jemný nárast výkonu. Rovnako ako pri odstránení DPF, aj majitelia vozidiel so zaslepeným EGR ventilom riskujú malú šancu úspešného abslovovania emisnej kontroly.

Čo sa týka benzínových motorov, opäť hlavne starších, ani s nimi nemáte úplne jasnú šancu. Zväčša pri atmoférických motoroch zvyknú športovo naladení majitelia vyberať katalyzátor pre lepší zvukový prejav. Bez neho je šanca na úspešnú emisnú kontrolu nulová.

Zasiahnutí sú aj zamestnanci STK

S novým systémom prišli o prácu aj niektorí zamestnanci, a to z dvoch dôvodov. Prvým, viac očividným, dôvodom je branie úplatkov. Ešte pred implementovaním druhej generácie systému bolo bežné, že keď prišli majitelia starších vozidiel na STK, jednoducho nechali 20 alebo 50 eurovú bankovku na palubnej doske, či na mieste, ktoré vopred určil technik. Potom daný technik prižmúril oko a nespravil kompletnú kontrolu.

Druhým dôvodom je komplexnosť systému. Keďže prechod na novú metodiku zahŕňa náročné školenia zamestnancov staníc STK, niektorí jednoducho dajú výpoveď dobrovoľne.

Počkáte si dlhšie

Treťou komplikáciou spojenou s riešením, ktoré má eliminovať existujúce problémy je rapídne predĺženie čakacej lehoty. Podľa televízie Markíza zasiahol aj tento fenomén celé Slovensko. Čakacia lehota je približne jeden mesiac. Tento problém je zapríčinený dôkladnejším kontrolovaním automobilov na oboch stanoviskách. Zvýšenie odborného dozoru je realizované za pomoci väčšieho množstva kamier, ktorých podľa doposiaľ známych informácií pribudlo 6. Tie dôkladnejšie zaznamenávajú celý priebeh kontrol.

Ministerstvo dopravy si je ale vedomé situácie, ktorá sa vyskytla a vydalo 48 povolení pre výstavbu nových stredísk STK. Aj keď účinok nebude okamžitý, časom môžeme sledovať čoraz kratšie čakacie doby na kontrolu.

Veľkým “strašiakom” pri termínoch a čakacích lehotách na emisnú a technickú kontrolu sú pokuty, ktoré, aj keď nepriamo, udeľuje už spomínané ministerstvo. Ak z akéhokoľvek dôvodu nestihnete so svojím vozidlom vykonať povinné servisno-technické a emisné kontroly, dostanete mastnú pokutu 165€ za každú z nich (dokopy 330€). Ak sa vám ale podarí túto pokutu zaplatiť do 15 dní od jej udelenia, dostanete dvojtretinovú zľavu. To znamená škrt cez rozpočet v hodnote buď 55 alebo 110 euro.

Dá sa so starším naftovým autom prejsť?

Áno, aj diesle bez filtra pevných častíc majú stále šancu. Musíte však rátať s tým že nie veľmi vysokú. Odborníci odporúčajú pred emisnou kontrolou do paliva pridať odporúčané množstvo aditív a auto poriadne prehnať vo vysokých otáčkach. To by malo výfukový systém zbaviť usadených nečistôt, ktoré pri emisnej kontrole prístroje vyhodnotia ako vysokú produkciu spalín.

Nedúfajte však, že trochu aditíva a rýchla jazda po diaľnici vás zachráni. Akonáhle váš motor husto dymí aj pri nižšej záťaži, vaše šance sú ešte nižšie. V prípade že emisnú kontrolu absolvujete neúspešne, obdržíte dokument o dočasnej nespôsobilosti vozidla, na ktorom sa dozviete, do akej doby musíte závadu odstrániť. Ak sa vám to v danom čase nepodarí, vaše vozidlo už nebude naďalej spôsobilé na prevádzku.

Zbytočné chyby

Popri závažnejších chybách akými sú vysoké emisie alebo priveľké množstvo hrdze vám vedia “STK-čku” skomplikovať aj niektoré zbytočné a hlúpe chyby. Tu je pár rád ako sa im vyhnúť:

  • Zoberte si so sebou 2. časť osvedčenia o evidencií (veľký technický preukaz)
  • Uistite sa, že všetky zmeny na vozidle máte zapísané (rôzne rozmery kolies, čelné ochranné rámy)
  • Skontrolujte, či EČV nie sú poškodené a všetky žiarovky na vozidle fungujú
  • Preverte si, či je rýchlostný index na pneumatikách zhodný s tým v “papieroch”
  • Určite nepoužívajte na jednej náprave pneumatiky rôznych značiek

Ak kupujete jazdené vozidlo a nie ste si istí, či má platnú STK, môžete si to overiť jednoducho a online na www.overeniestk.sk. Overenie je bezplatné a jednoduché a jediné čo k tomu potrebujete je EČV alebo VIN číslo vozidla. Pri kúpe starších a výkonnejších vozidiel sa môžete totiž ľahko navábiť na nízku cenu a relatívne pekný stav a ani neviete ako a pár týždňov po kúpe s ním budete môcť jazdiť jedine na vlečke.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Veríme, že sa vám podarí prejsť cez STK akýchkoľvek komplikácií a prajeme veľa šťastných kilometrov!

Zdroje: autoviny | auto.pravda | startstop.sk