Problémy so stáčaním kilometrov, manipuláciou s jazdenými autami a tiež ich neodbornou opravou napriek sprísnej legislatíve pretrvávajú. Odpoveďou by mohla byť vznikajúca Asociácia overovateľov vozidiel.

Cieľom asociácie je  reprezentovať sektor overovateľov vozidiel, zabezpečovať starostlivosť o členov, vytvárať a zlepšovať pracovné prostredie pre činnosť overovania jazdených vozidiel a spolupracovať s ústavmi a inými asociáciami a združeniami. Asociácia zabezpečuje aj spoluprácu so zákazníkmi a verejnosťou sprostredkovaním kontaktov na svojich členov. V neposlednom rade má tiež ambíciu, prostredníctvom odborných článkov, šíriť medzi motoristami odvetu. Asociácia sa zaoberá aj konzultačnou a poradenskou činnosťou v oblasti kúpy a predaja vozidiel ako aj spracovávaním certifikátov, odborných vyjadrení a stanovísk prostredníctvom svojich členov.

Hovoria čo chceme počuť

Hoci je problematika manipulácie s  jazdenými autami mimoriadne sledovaná, problém ešte v žiadnom prípade nemožno považovať za vyriešený. V konečnom dôsledku totiž o tom, či tento náš národný šport, zvlášť v prípade stáčania kilometrov, odíde do minulosti, rozhodujú motoristi. Áno, znie to možno zvláštne, ale je to tak. Z praxe viem, že zákony trhu fungujú neúprosne. A tak si dovolím povedať, že neexistuje výhodná kúpa, ale iba výhodný predaj. Všetko má svoju cenu. Aj čierna, či minimálne sivá história vozidla, alebo neodborná a povrchná oprava po ťažkej havárii.

A ako sa takéhoto auta zbaviť najrýchlejšie? No predsa vyhlásením akcie, či zvýhodnenej ceny. Zákazník sa teší, že má šťastie. Nechce pripustiť, že ak je nejaké auto výrazne lacnejšie než iné podobné v ponuke, predávajúci má na takúto zľavu (pre neho stratu) určite pádny dôvod. A určite nie ten, že auto už dlhšie stojí a on chce niekomu pomôcť. V branži už doslova zľudovela veta predávajúcich: „Je po takom staršom pánovi, on na ňom už moc nejazdil“. Realita? Vanilkový taxík z Mníchova! Vo svojej praxi som sa stretol s autami, ktoré ak by mali dielce v pôvodnej farbe, vyzerali by ako kultové Polo Harlequin od značky Volkswagen.

Vypočul som si napríklad aj úžasnú rozprávku o aute, ktoré malo špičkový motor. Problém bol len v tom, že ten úžasný motor sa montoval až do nasledujúcej generácie tohto auta. Naučíme sa konečne odolať výhodným ponukám a špeciálnym zľavám? Už niekoľko rokov v to dúfam, no pomaly strácam nadej, že sa tak raz stane. Veď je to také lákavé.

Kontrola sa stáva nutnosťou

Aktuálny vývoj v oblasti technológií, materiálov a techniky zabudovanej do súčasných automobilov naznačuje, že iná cesta, než detailné mapovanie histórie vozidla, nepripadá do úvahy. Moderné auto po neodbornej oprave totiž môže stratiť schopnosť ochrániť cestujúcich počas dopravnej nehody. Samostatnou kapitolou je overenie funkčnosti a presná kalibrácia množstva snímačov a kamier, ktoré sú v súčasných vozidlách zabudované. Ich plná a správna funkčnosť je pre fungovanie auta po oprave kľúčová.

Vznik takejto asociácie preto treba jednoznačne privítať. Ideálne by bolo, ak by jej členovia mali prístup do databáz značiek, kde sú zaznamenané všetky servisné zásahy. Kvalita ich práce by tým zásadne získala. Otázne samozrejme je, či budú značky tieto citlivé údaje ochotné poskytnúť. Prax naznačuje, že by sa zdieľaniu informácií brániť nemuseli. Neodborné opravy, či priamo vedomá manipulácia s jazdenými autami totiž začína byť vážny problém pre samotné automobilky. Nekvalitné opravy totiž kazia renomé ich výrobkom a teda aj im. Nikto si predsa drnčiace plasty v kabíne nespojí s mechanikom, ktorý auto opravoval. Ale so značkou, ktorá auto vyrobila.

A to sa bavíme o takej banalite, ako sú drnčiace obklady interiéru… No my už stojíme na prahu autonómne jazdiacich automobilov!

Čo má spoločné overenie-vozidla.sk, SeGo a HAKA?

Asociácia pomôže…

… ale nie je všeliekom. Tejto aktivite držím palce, no na druhej strane mi je jej členov aj tak trocha ľúto. V mnohých prípadoch totiž budú poslami veľmi zlých správ. Nie je ľahké klientovi povedať, že jeho vysnívané auto je skladačka, má stočené kilometre, či sa nebodaj učilo plávať. Tiež som sa do tejto situácie párkrát dostal a tak viem, o čom píšem. Brať ilúzie je nepríjemné až bolestné. A tak jediný, kto môže problémy na trhu s jazdenými autami zmeniť, je motorista.

foto: archív autora