Stará pravda hovorí, nemeň čo funguje. Vedenie koncernu Volkswagen má zjavne iný názor. Opäť raz sníva o odlíšení sa značiek Volkswagen Seat a Škoda.

Hier s tým, akých klientov majú značky patriace pod jednu strechu oslovovať, sme tu už mali viacero. Sen teoretikov sa však neraz nestretol s predstavou klientov. V kritickom prípade to pre niektoré značky dokonca znamenalo takmer smrť. Pamätáte si napríklad na originálne autá Lancia? Pomýlil by si ich niekto s inými? Asi nie, že? Šach so značkami a technológiami v rámci skupiny Fiat Lancia takmer neprežila. Vo výrobnom programe jej zostal jediný model. Zvyknem hovoriť, Pán Boh ochraňuj automobilku, v ktorej má hlavné slovo ekonóm.

Nemecký šach

Aktuálne sa na túto neistú pôdu chystá vstúpiť koncern Volkswagen. Stratégom koncernu opäť raz vadí, že sa modelová ponuka značiek prekrýva, a tak si autá priamo konkurujú. V prípade značky Seat je všetko jasné už niekoľko rokov. Má stavať na emóciách a športovom charaktere. Do tohto konceptu presne zapadajú aj aktivity spojené s dnes už samostatnou značkou Cupra. A potom tu máme značku Škoda. Jej úspech na jednej strane teší, no na druhej môže vzbudzovať aj tak trocha žiarlivosť. Škoda má teda postupne vycúvať z pozícií, ktoré si roky poctivou prácou budovala. Z výrobného programu by mala vyškrtnúť luxusné a možno aj športové verzie svojich modelov, otázna je vraj aj budúcnosť modelu Superb. Má byť predovšetkým na cenu orientovanou značkou, stavať na dobrej protihodnote a charakterom sa priblížiť skôr k Dacii. V podtexte cítiť, že má „dobrovoľne“ uvoľniť miesto modelom veľkého brata. Veľký brat sa však môže prepočítať.

Škoda investovala milióny do výroby hybridného Superb iV

Zákaznícky mat?

Nechcem byť zlým prorokom, no stať sa to môže. Je totiž pomerne veľká skupina ľudí, ktorí si nekupujú auto, ale škodovku. Netreba to chápať dehonestujúco, je to presne naopak. Automobilka si za posledné desaťročia vybudovala veľmi lojálnu klientelu. Škoda sa postupne menila vedno s tým, ako rástla životná úroveň jej tradičných klientov. Z generácie na generáciu im ponúkala o chlp krajšie, väčšie, modernejšie a lepšie vybavené autá. Klienti dostávali čo očakávali, a tak nemali dôvod obhliadať sa v inom košiari. Do výberu, na ako aute budeme jazdiť, navyše vstupuje viacero premenných. Na jednej strane ja samozrejme značka a model, no mimoriadne dôležitý je aj vzťah s dílerom, konkrétnym predajcom, či servisným technikom. Za roky si vybudovali väzby a dôveru. Ak im túto možnosť vezmú dosť pochybujem o tom, že poslušne zostanú v košiari koncernu. Plánovaný poker so značkami teda môže pre koncern dopadnúť zle. Nových klientov nepriláka a o starých príde. Nebol by to prvý prípad, kedy zmena priniesla negatívny výsledok.

Pridaj komentár