Domov News Toto je 7 najdôležitejších zmien v cestnej legislatíve. Kolobežkári budú musieť fúkať!

Toto je 7 najdôležitejších zmien v cestnej legislatíve. Kolobežkári budú musieť fúkať!

Pokuty za používanie mobilu bez handsfree sa zdvojnásobia, kolobežkári budú mať komplikovanejší život, vodiči sa môžu tešiť na novú diaľničnú známku a cyklisti môžu ísť na pivo. To všetko umožňuje práve prijatá novela.

1. Ďalničná známka

Pozrime sa na niektoré zmeny, ktoré v súvislosti s novelou už čoskoro začnú platiť. Keďže je koniec roka, mnohí vodiči si budú kupovať nové diaľničné známky. Pri ročných  budú mať od februára dve možnosti – zakúpiť si klasickú, platiacu kalendárny rok, presnejšie 13 mesiacov, pretože platnosť stráca až na konci januára ďalšieho roku.  Kto si túto známku nekúpi v januári, bude mať na výber praktickejší variant – a to zakúpenie 365-dňovej známky, ktorej platnosť sa začne rátať dňom jej aktivácie.

2. Mobil za volant nepatrí a ani sa vám to neoplatí

Ďalšou zmenou je výrazné zvýšenie pokút za telefonovanie za volantom bez použitia handsfree. Konkrétne to znamená možnosť udelenia stoeurovej pokuty na mieste, respektíve dvestoeurovej v správnom konaní. Novela navyše spresňuje, že pokuty nebudú udeľované len za použitie mobilu, ale aj na iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo podobné zariadenia. Takže žiadne iPody, tablety, prenosné navigácie. Sme celkom zvedaví, ako sa policajti postavia k používaniu smart hodiniek, ktoré vodič nemá v ruke, ale na ruke, no ovládajú sa zväčša dotykovo, takže ho napríklad pri posielaní sms oberajú o pozornosť rovnako, ako smartfón.

3. Zips a parkovanie

K zmenám, ktoré určite privítajú všetci, patrí zadefinovanie „zipsovania“ ako predpísaného spôsobu radenia sa v problematických a označených miestach a povinnosť nechať medzi autami, jazdiacimi v ľavom a ostatných pruhoch prejazdnú uličku pre záchranárske vozidlá. Novela ďalej jednoznačne zakáže jazdu po chodníku k miestu vhodnému na parkovanie. Vodič bude môcť na chodníku zaparkovať len vtedy, ak je bezprostredne priľahlý k ceste.

4. Nebezpečné kolobežky

Novela myslí aj na cyklistov a kolobežkárov. Cyklisti budú môcť po cyklocestách a v obci jazdiť s 0,5 promile alkoholu, mimo obce na bežných cestách však bude aj pre nich platiť nulová tolerancia. Na motorizovaných kolobežkárov sa už nebude pozerať rovnako ako na chodcov, ale „osoby na kolobežkách s pomocným motorčekom“ budú klasifikované ako vodiči nemotorových vozidiel so všetkými príslušnými právami a povinnosťami.  Bude síce mať motorček na nemotorovom vozidle, ale nepozerajme na detaily, zmysel úpravy je jasný. Rýchla a občas bezohľadná jazda kolobežkárov po chodníkoch by sa mala obmedziť a kolobežkári by sa mali pripraviť aj na možnosť, že budú usieť „fúkať“ presne ako cyklisti. Spadajú totiž do rovnakej kategórie, takže v obci budú môcť jazdiť s 0,5 promile alkoholu v krvi, mimo obce  bude tolerancia nulová. Navyše mimo obce budú musieť využívať aj ochrannéprilby.

5. Nedostatok profesionálnych vodičov

Keďže u nás chýbajú profesionálni vodiči kamiónov a autobusov, situáciu malo riešiť zníženie minimálnej vekovej hranice, od ktorej môžu tieto stroje riadiť.  Aj keď väčšina analytikov predpokladala, že táto úprava prejde bez problému, stal sa pravý opak. Neprešla. Respektíve prešla, ale len vo veľmi okresanej podobne. Pre kategóriu C a CE sa zníži veková hranica z 21 na 18 a pre D a DE z 24 na 21 rokov, avšak len pre príslušníkov Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského a záchranného zboru, colníkov a vojakov.

6. Menej byrokracie 

Zjednoduší sa aj evidencia a prehlasovanie vozidiel, pretože vlastník už nebude musieť predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré inšpektorátu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe.

7. Moderné technológie pre ZŤP

A napokon – novela uľahčí život aj zdravotne  ťažko postihnutým motoristom, respektíve ich autu. Tí totiž získajú inteligentné parkovacie preukazy, ktoré im vďaka senzorom osadeným vo vyhradených parkovacích miestach na Slovensku uľahčia parkovanie.

Tesla vs. Aprilia: Najvýkonnejšia Tesla proti okruhovej motorke, kto vyhrá?!

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTesla vs. Aprilia: Najvýkonnejšia Tesla proti okruhovej motorke, kto vyhrá?!
Nasledujúci článokTest Dacia Duster 1,33 TCe Techroad, so zmyslom pre úžitok
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.