Spoločnosť IBM objavila jedinečnú batériu, ktorá nepoužíva ťažké kovy, má vyšší výkon a menšiu náchylnosť k požiaru.

baterie-elektromobil
baterie-elektromobil

Prechod na elektromobilitu má za cieľ znížiť emisie CO2 a spomaliť tak globálne oteplovanie. Samotná výroba batérii či dokonca elektrickej energie, však už nie je tak ekologická. Tak ako to obvykle býva, všetko má dve strany, pričom tá druhá býva zväčša odvrátená. Inak tomu nie je ani v prípade elektromobility.

Samotná ťažba

Súčasné technológie, ktoré sa využívajú pri výrobe batérii sú prinajmenšom zastaralé, pokojne však môžeme prehlásiť, že sú absolútne neekologické. Jedná sa hlavne o samotný proces ťažby ťažkých kovov ako je kobalt. Viac ako 50% svetových zásob tohto kovu sa nachádza v demokratickej republike Kongo. Tamojšie bane sú známe katastrofálnymi podmienkami pre baníkov a taktiež zneužívaním detí k práci. Pri spracovaní kobaltu, ale aj ostatných prvkov ako lítium a mangán, vzniká obrovské množstvo emisií.

Ďalším problémom je recyklácia použitých batérii. Dnešný bežný proces je schopný zrecyklovať len zhruba 30%. Existujú aj svetlé výnimky ako napríklad nemecká spoločnosť, schopná využiť 50 až 75% materiálu z batérií.

Neekologická energia

Samotná výroba elektrickej energie, môže v konečnom dôsledku znížiť ekologicky prínosnú hodnotu elektromobilov. V konečnom dôsledku môžu elektromobily produkovať viac emisií ako bežné autá so spaľovacím motorom. S takouto štúdiou prišli nemecký vedci. Vypracoval ju profesor fyziky na Kolínskej univerzite Christoph Buchal a jeho kolegovia z ekonomického inštitútu Ifo, Hans-Dieter Karl a Hans-Werner Sinn.

Emisie oxidu uhličitého vyprodukované pri výrobe batérií a pri výrobe elektriny v Nemecku, spôsobujú že elektromobily zaťažujú ovzdušie o 11 až 28 percent viac ako napríklad dieslové autá. Štúdia uvádza že pri výrobe batérie pre Tesla Model 3 sa vyprodukuje 11 až 15 ton CO2. Pri životnosti batérie 10 rokov a 15-tisíc kilometroch prejazdených ročne to znamená 73 až 98 gramov CO2 na kilometer.

Emisie z výroby elektriny, Tesla v skutočnosti produkuje 156 až 181 gramov CO2 na kilometer, čo je podstatne viac než väčšina súčasných vozidiel. Táto hodnota sa samozrejme v závislosti od konkrétnej krajiny líši. Napríklad Slovensko môžeme vyhlásiť za relatívne ekologické, až 77% všetkej vyrobenej energie pochádza z jadrových elektrární. Naša elektrina ktorá prúdi do našich elektromobilov, tak nepochádza napríklad z uhlia.

baterie-elektromobil
baterie-elektromobil
Nová generácia

Elektromobily sú tak v súčasnej dobe len lokálnym zlepšením životného prostredia. Tento fakt by však mohli zmeniť nové technológie skladovania elektrickej energie. Výskumné centrum IBM Research Battery Lab sa pochválilo objavom nového druhu batérie. Namiesto ťažkých kovov je batéria vytvorená z materiálov, ktoré môžu byť získané z morskej vody.

IBM deklaruje že nové batérie bude možné nabiť na 80% za menej ako 5 minút, to by znamenalo absolútny prelom v technológií. Batéria by mala byť zároveň menej náchylná na vznik požiaru. Tento fakt by otvoril batériam cestu aj k leteckému priemyslu. Zároveň bude ich výroba podstatne lacnejšia.

Takáto batéria už nebude využívať katódu vyrobenú z niklu alebo kobaltu a dokonca ani tekutý elektrolyt. IBM v súčasnosti pracuje na možnosti výroby takejto batérie mimo laboratórnych podmienok. S touto výzvou jej pomôže Daimler.

PRVÁ JAZDA: Škoda Superb iV, koľko reálne prejde plug-in hybrid?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!