Nemecká spoločnosť Mahle so 100-ročnou tradíciou vyvinula spaľovací systém s názvom Mahle Jet Ignition. Jej cieľom je zároveň výrazne znížiť spotrebu a emisie automobilov. 

Podstatou novej technológie benzínového motora MJI je predkomora, ktorá je umiestnená nad hlavnou spaľovacou komorou. Mahle uvádza, že je ohľadom svojej technológie v pokročilých rozhovoroch s mnohými automobilkami.

Hybridy, elektromobily, spaľovacie vozidlá.. Aj keď sa v posledných rokoch tlačí do popredia pohon, ktorý škodí (vraj) životnému prostrediu menej, treba počítať s tým, že benzínové a naftové motory tak rýchlo nevymiznú. A ideálnym riešením je premeniť ich na niečo environmentálne vhodnejšie.

Spaľovací systém Mahle
Zdroj: Mahle
Ako funguje systém vo Formuli 1?

Nová technológia čerpá „vyšší výkon“ z predkomory, ktorá sa nachádza nad hlavnou spaľovacou komorou. To znamená, že palivo sa zapáli ako celok, nielen v blízkosti sviečky. Takýto proces vedie k rýchlejšiemu horeniu a teda aj vyššiemu výkonu.

Vďaka rýchlejšiemu a rovnomernému spaľovaniu paliva sa rýchlejšie zvyšuje tlak a výkon. Celý proces je homogénny (rovnomerný mix paliva a vzduchu) a dokáže fungovať aj pri výrazne vyššom množstve vzduchu na úkor paliva, keď postačuje menší výkon.

Čo sa ale tlači do popredia v automobilovom priemysle? Emisie. Tým, že MJI technológia od Mahle zvýši úsporu paliva a efektivitu, pričom sa bavíme o 10 % zvýšení palivovej účinnosti, emisie CO2 pôjdu dole. Emisie oxidov dusíka (NOx) sú nižšie o 95 až 99 % a emisie uhľovodíkov (HC) ostávajú na rovnakej úrovni ako v prípade bežných zážihových motorov.

Spaľovací systém Mahle
Zdroj: Mahle

Mahle pritom ponúka dva typy MJI, a to aktívny a pasívny. Druhý spomenutý spôsob sa používa aj v motoroch F1. Zahŕňa to odstránenie priameho vstrekovača, pričom v predkomore je iba zapaľovacia sviečka. Keď sa zmes vzduchu a paliva začne „miešať“ a stláčať, malé množstvo koncentrovaného mixu je tlačené cez dýzy do predkomory. Tam sa zmes zapáli sviečkou a vysokotlakové prúdy horiaceho paliva a vzduchu sa pretlačia naspäť do komory, pre prebieha hlavný náboj.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mahle f1 hybrid

Nejde pritom o úplne neznámy systém, pretože ho vymyslela Honda pre svoju prvú generáciu modelu Civic. Išlo tiež o predkomoru s riadeným spaľovaním Vortex. Začiatkom sedemdesiatych rokov ale bolo vykonanie tohto procesu oveľa komplikovanejšie, ako to má Mahle v súčasnosti.

Obe verzie MJI sa dajú použiť prakticky na všetkých benzínových motoroch. Spoločnosť Mahle taktiež predstavila modulárnu hybridnú hnaciu sústavu, ktorá bude používať v motore pasívny režim zapaľovania MJI. Môže byť nakonfigurovaná s dvojvalcovým alebo trojvalcovým motorom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMahle
Predchádzajúci článokV Českej republike sa bude vyrábať elektromobil od Hyundai
Nasledujúci článokZákladný princíp toho, ako funguje diferenciál v autách