Príchod novej generácie športovej Škody Octavia RS sa nezadržateľne blíži. Vôbec po prvý krát, bude elektrifikovaná!

Aktuálna ponuka výrobcu síce neponúka žiadne kupé, ani rýdzo športové vozidlo, no kedysi to bolo trochu inak. V časoch keď športové modely Škody dosahovali svoju najväčšiu slávu, automobilka písala históriu.

Bol rok 1974 kedy Škoda vôbec po prvýkrát použila označenie RS pre modely 180RS a 200RS. Najväčšími písmenami sa však Rally Sport dostalo do motoristických dejín najmä vďaka dnes už legendárnej Škoda 130 RS. Dvojdverové kupé, ktoré bolo vyvinuté pre pravidelné nasadzovanie v pretekoch prišlo už v roku 1975 s hliníkovými a laminátovými dielmi karosérie. Celková hmotnosť 720 kilogramov v spojení s motorom o objeme 1,3 litra a výkonom až 140 koní dokázala dať “stotridsiatke” poriadnu porciu dynamiky. Najdôležitejším rokom pre RS bol rok 1977. Práve na konci 70. rokov prišli dva modely 130 RS do cieľa legendárnej Rally Monte Carlo na prvých dvoch miestach. K tomu sa pridalo aj víťazstvo na Rallye Akropolis v prislúchajúcej kategórii a legenda bola na svete.

Zdroj: Škoda
Novodobé Rally Sport

Škoda sa rozhodla reinkarnovať označenie Rally Sport v roku 2000. Po predstavení špeciálu Octavia WRC vstúpila do sériovej výroby aj vôbec prvá Octavia RS. Tá vo svojej dobe disponovala prepĺňaným 1,8-litrovým motorom s výkonom 132 kW. O rok neskôr po klasickej karosárskej verzii sa “RSa” dočkala aj karosérie combi. Do roku 2005 bolo potom predaných až 17 600 kusov prvej generácie Octavii RS.

Zdroj: Škoda

Druhá generácia športovo rezanej Octavie dostala dvojlitrový prepĺňaný agregát s výkonom 147 kW a vôbec po prvýkrát sa objavil pod kapotou RS aj dieslový motor. Ten vtedajší bol fabricky naladený na 125 kW a jednalo sa o dobre známy agregát 2,0 TDI. Z linky celkovo zišlo 87 800 kusov “dvojkového RSa”.

Zdroj: Škoda

Doposiaľ najúspešnejšia Octavia RS 3. generácie priniesla špičkový výkon v spojení s najmodernejšími technológiami. Vôbec po prvýkrát bola dostupná s pohonom všetkých kolies. Jej výkon, ako dobre vieme, dosiahol maximálnu hranicu 245 koní vo faceliftovanom modeli. Okrem toho bol samozrejmosťou aj diesel s výkonom až 135 kW. Tretia generácia pritom priniesla nenápadný, no dnes už ikonický prvok športových modelov značky. Ide o zadnú odrazku, ktorá sa tiahne cez celú šírku nárazníku. V štátoch ako Nemecko, Veľká Británia či Švajčiarsko je až 20% predaných Octavií tretej generácie práve v prevedení Rally Sport. Aj vďaka to tomu sa Škoda podarilo predať až 172 tisíc kusov tohto auta.

Zdroj: Škoda
Fabia RS bola základom

Základným modelom športového portfólia Škody sa na krátku dobu stala Fabia. Prvá generácia športového hatchbacku prišla v roku 2003 po boku špeciálu Fabia WRC. Disponovala silným motorom 1,9 TDI s výkonom až 96 kW, čím sa radí medzi najsilnejšie dieslové Fabie, aké boli kedy vyrobené. Samozrejmosťou aj napriek športovému duchu bola nízka spotreba na úrovni 5,6 litra. Druhá generácia, ktorá bola zatiaľ poslednou Fabiou RS, priniesla malý, no silný 1,4-litrový agregát TSI s výkonom až 132 kW. Motor mal kombináciu preplňovania turbodúchadlom a kompresorom. Dostupný bol len so sedemstupňovou prevodovkou DSG. Rovnako ako Octavia, aj druhá generácia Fabie RS bola dostupná vo verzii combi.

Zdroj: Škoda
Kodiaq RS – symbol sily

Zatiaľ posledným a najnovším modelom RS je SUV Kodiaq. Držiteľ rekordu na Severnej slučke Nürburgringu pre sedemmiestne vozidlá, má pod kapotou vôbec najsilnejší dieslový motor, ktorý kedy Škoda použila. Emócie Kodiaqu RS navyše podčiarkuje aj systém Dynamic Sound Boost, ktorý dokáže akusticky dokreslovať charakter SUV.

Zdroj: Škoda
Octavia RS iV

Na nedávnych únikoch športovej Octavie 4. generácie môžeme vidieť, že Škoda naďalej pokračuje v upevňovaní postavenia Rally Sport v automobilizme. Taktiež príde s historickým prvenstvom pre značku a jej históriu. Nové RS totiž ponúkne vôbec po prvýkrát Plug in hybridný pohon, čím sa ponuka motorov rozšíri na tri. Škoda Octavia RS iV bude mať svoju svetovú premiéru počas autosalónu v Ženeve, ktorý sa koná od 3. do 15. marca.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Zdroj: Škoda

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!