Ako často vám podarí nasadnúť na vlnu budúcnosti? Honda e, ktorá sa nám už druhý krát dostala do redakcie, jednoznačne predstavuje budúcnosť elektrickej mobility. Ide o auto, o ktorom sa bude hovoriť kdekoľvek, kde sa objaví.

Honda e prišla ako závan čerstvého vzduchu. Aktuálnym trendom je, že elektromobilom to trvá medzi predstavením a uvedením na trh približne dva roky. Tak to bolo aj v tomto prípade. Prvýkrát sme ju stretli pod názvom Urban EV Concept. Krátko po tom, čo ho premenovali na Honda e Prototype, sa tento projekt stiahol do úzadia, aby na ňom mohli inžinieri začať naplno pracovať. V priebehu týchto rokov sa nám ukázali stovky náčrtov a niekoľko ukážok toho, ako by mohla japonská perla vyzerať vo finále.

TEST Honda e - malý klenot preplnený digitálnymi funkciami, škoda len toho dojazdu

V zásade sa Honda e od svojej prvotnej podoby až tak nevzdialila. Automobil, ktorý vzbudil nekonečné debaty už v roku 2017, dostal trocha korenia navyše a predstavil sa vo výnimočnej a hravej forme ako po prvýkrát. Aj keď samotná automobilka nemá najsilnejšie postavenie na európskom trhu, vždy dokázala priniesť na starý kontinent takpovediac neopozeraný dizajn. V posledných rokoch najväčší rozruch spôsobil azda Civic, ktorý stavil dizajnom na nefalšovanú originalitu.

Verná svojmu konceptu

Inak to nie je ani v prípade elektromobilu Honda e. Exteriér a vnútorný hravý systém sú jeho dve najsilnejšie stránky. V ére, keď sa veľkosť karosérie zväčšuje a trhový podiel SUV rýchlo rastie, je toto auto osviežujúcim príspevkom pre spoločnosť. A to je polovica úspechu. Prejav Hondy je veľmi zaujímavý. Nielen kvôli veľkému priestoru a na pohľad malým rozmerom, ale aj vďaka jednoduchej a jedinečnej osobnosti. Podobné pocity prinieslo pred desiatimi rokmi aj BMW i3, ktoré sa zjavilo ako prízrak z elektricky nabíjaného neba.

Prekvapenie vás privíta hneď, ako si budete chcieť nasadnúť do auta. Aby sa znížilo trenie vzduchu o karosériu, é-čko použilo skryté kľučky dverí, podobne ako DS 3 či Aston Martin, takže nástup do auta pôsobí slávnostne. Aj napriek tomu sú zrejme najväčším chytákom okoloidúcich spätné zrkadlá. Tým sa stala karoséria v skutku minimalistickou a koeficient odporu vzduchu sa výrazne znížil.

Obraz z týchto ukrytých kamier je presný a prehľadný, a to aj v tmavších či nepriaznivých podmienkach, aké sú napríklad pri daždi alebo hmle. Stále je to ale niečo nové, na čo si musíte ako šofér zvyknúť. Obraz sa premieta na bočných obrazovkách prístrojovej dosky, na ktoré vám pohľad zbehne automaticky ako pri klasických zrkadlách, takže sa nestratíte v spleti dverí a iných funkcií obrazoviek.

Smartphone na kolesách

Zaručene ani tí najgeniálnejší priekopníci automobilového priemyslu z 19. storočia nečakali, že raz niekto navrhne interiér ako Honda. Ak vás očarí zovňajšok, tak vnútro si zamilujete. Nájdete tu nie jednu, ani dve, ba dokonca ani tri obrazovky – je ich tu natlačených rovno 5! Ich kvalita s jednotlivými prvkami interiéru vytvorila veľmi vysokú líniu štandardu pre elektromobily, ktorým sa bude Honda venovať aj v budúcnosti. Takéto prvky by si určite prial aj nový Taycan.

Aj keď sa jedná o malé auto, inžinieri sa mu nebáli poskytnúť množstvo špičkových materiálov a ich spracovanie nemožno kritizovať. Úložný priestor v kokpite je veľmi bohatý a najväčším vrcholom je držiak na nápoje, ktorý je umiestnený na stredovej konzole. Do nej si takisto môžete pohodlne schovať aj mobilný telefón, ktorý zrejme pri toľkom množstve obrazoviek nebudete potrebovať.

TEST Honda e - malý klenot preplnený digitálnymi funkciami, škoda len toho dojazduTento malý klenot preplnený digitálnymi funkciami je ohromujúci. Na obrazovkách sa dá robiť všetko naraz – špárať sa v navigácii, zavolať priateľom, zistiť údaje o vozidle, počúvať hudbu, nakŕmiť rybičky či objednať pizzu. Pokiaľ si ako majiteľ stiahnete aplikáciu My Honda E, toto spektrum možností sa rozšíri. Najzábavnejšie je využitie HDMI zásuvky, vďaka ktorej sa budete môcť zahrať na konzole, keď napríklad budete chcieť nabíjať auto do plna (bohužiaľ, nebolo kedy odskúšať).

TEST Honda e - malý klenot preplnený digitálnymi funkciami, škoda len toho dojazdu

Pokiaľ ide o vnútorný priestor, japonskí inžinieri predpokladali, že takéto auto mestského typu obsadia predovšetkým dvaja ľudia, aj keď je oficiálne štvormiestne. V komforte preto uprednostnili predné sedadlá, ktoré v kombinácii s rovnou podlahou tvoria tak efektívny prvok, ktorý v žiadnom inom aute nenájdete. Je to pohodlné, praktické a pôsobivé. Zadná lavica je tiež pohodlná ako gauč u vás doma, v prípade väčšieho nákladu sa dá ľahko sklopiť a ponúkne zaujímavý úložný priestor.

TEST Honda e - malý klenot preplnený digitálnymi funkciami, škoda len toho dojazdu

Aj keď sa priestor na zadnom sedadle javí pomerne kompaktný, stále je omnoho priestrannejší ako Peugeot e-208. Má ale jeden mínus, ktorý jeho rivalov obišiel. Batožinový priestor v kufri s objemom iba 171 litrov je žalostne malý. V ženskom ponímaní by som to vysvetlila tak, že sa sem vojdú štyri nákupné tašky a tam to končí. Pochybujem, že by sem mladá rodina vpratala detský kočík. Dôvod je pomerne logický – pod podlahou je umiestnený akumulátor s kapacitou 35,5 kWh a pod kufrom je elektromotor. Hold, to je daň za Hondu zo zadným náhonom.

Nie je to za tú cenu trocha málo?

Honda e aj BMW i3 sú vyvinuté na základe exkluzívnych platforiem pre elektrické vozidlá, zatiaľ čo konkurenčné MINI Electric sa muselo popasovať s vypožičaním tradičnej verzie karosérie. To určite vyžadovalo veľa kompromisov v oblasti dizajnu, ale odrazilo sa to zasa na cene. Takže ak sa niekomu zdá suma za mrňúsa z japonskej garáže horibilná, môžu za to výskumné, vývojové a výrobné náklady spoločnosti, ktoré konkurenti vďaka jednotnej platforme mohli skresať.

TEST Honda e - malý klenot preplnený digitálnymi funkciami, škoda len toho dojazdu

Pomer ceny a dojazdu stavia elektrické é-čko do celkom zlého svetla, keď ho porovnáme s konkurenčnou Zoe alebo modelmi PSA. Tie za svoju vyššiu cenu sľubujú dojazd nad 300 kilometrov. Honda ale zámerne vyrobila batériu o niečo menšiu, pretože sa domnieva, že v mestskej džungli je 200 kilometrov viac než dosť.

Na rozdiel od Renaultu Japonci radšej investovali do kvapalinového chladiaceho systému. Vďaka tomu je batéria použiteľnejšia aj pri teplotách pod bodom mrazu a umožňuje stále rýchle nabíjanie. Okrem toho si vďaka sporeniu na batérii boli schopní uložiť časť rozpočtu na vývoj ďalších noviniek. Vďaka tomu tu máme kamerový systém namiesto spätných zrkadiel  a zapadajúce kľučky, ktoré vytvárajú menší odpor vzduchu. Honda e má veľa vychytávok, ktoré za tú cenu stoja – nezávislé zavesenie všetkých kolies, luxusná výbava už v štandarde a skutočne pôsobivý multimediálny systém.

Temperamentná raketa, ktorá sa vie ovládať

É-čko je prekvapivé zo všetkých hľadísk – má bleskovú akceleráciu, neuveriteľnú ovládateľnosť, polomer otáčania iba 4,3 metra a na to, že ide o pohon zadných kolies, má skvele vybrané nízke ťažisko. Aj vďaka nemu je takmer nemožné, aby sa podvolila vyššej rýchlosti v zákrutách a nechala svoj zadok ubehnúť trošku bokom.

Zásluhou kompaktnej karosérie, pružného riadenia, silného nízkeho krútiaceho momentu a pohonu zadných kolies je Honda e najvhodnejšia na cestovanie po meste, pretože tam sa obracia ako baletka. A pritom je to stále zábava! Nezávislé odpruženie všetkých kolies je pri kontakte s vozovkou skutočne efektívne. Auto sa za každých okolností dokáže zahryznúť do zeme – nezáleží na tom, či ste na asfaltovom alebo nespevnenom povrchu.

Honda pri svojom prvom plnokrvníkovi myslela na všetko. Disponuje rôznymi jazdnými režimami. Pomocou pádielok za volantom môžete voľne prepínať medzi štyrmi možnosťami, ktoré sú zosúladené s rôznymi stupňami rekuperácie kinetickej energie. Režim jedného pedálu odhalí možnosť ovládania auta iba pomocou plynu a brzdy prostredníctvom rekuperácie.

Pozor však na výdaj energie. Ak vezmeme do úvahy, že podľa WLTP má auto 222 kilometrový dojazd, ak máte príliš ťažkú nohu, veľmi rýchlo klesne na 150 km. Toto je jeho jediná skutočná chyba, ktorú ale kompenzuje nabitím na 80 % batérie behom 30 minút. V reálnom svete, kde som sa pohybovala aj ja, zmenili diaľničné trasy maximálny dojazd na približne 185 kilometrov. Spotreba sa teda pohybovala na hranici 17,2 kW/100 km.

Resumé 

Zo všetkých elektromobilov si u mňa Honda získala najväčšie sympatie a je jednoznačne najodvážnejšia. Malý trpaslík nabitý energiou dokáže veľa vecí, ktoré neponúkajú ani väčšie a drahšie autá. Výzor má skvelý, interiér prekvapivo priestranný, ale jeho veľkou nevýhodou je dojazd, ktorého majú konkurenti viac. Ak vám ale stačí auto na jazdu do mesta a dokážete si naplánovať dlhé cesty, tak je tento okázalý belko stvorený pre vás.

Pred kúpou tejto perly treba pochopiť niekoľko vecí. Honda e je výnimočné auto a nie je vhodné pre každého. Nie je to lacné, viem, no aj keď nepatríte medzi zástupcov elektrických vozidiel, toto je auto, ktoré upúta vašu pozornosť. Honda s é-čkom nanovo definovala koncept mobility, tak ako to v minulosti robili jej súperi. Jeho roztomilý prejav vás núti zamilovať si ho, po nasadnutí si už preňho rezervujete v srdci miesto.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor Elektrický
Max. výkon 113 kW/154 k
Max. krútiaci moment 315 Nm
Kapacita batérie 35,5 kWh
Pohon Zadná náprava
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 3 894 mm
Šírka 1 752 mm
Výška 1 512 mm
Rázvor náprav 2 538 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 617 kg
Rozmer pneumatík R16
Objem batožinového priestoru 171 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
DOJAZD A SPOTREBA
Priemerná spotreba 17,2 kWh/100 km
Dojazd (podľa WLTP) 222 km
Dojazd (realita) 185 km
CENA
Základná cena modelu od 34 990 €
Cena testovanej verzie 37 990 €

TEST Honda E – najpokročilejšie auto súčasnosti? Dojazd iba 150 kilometrov?

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokObľúbený mestský skúter Honda Forza prešiel faceliftom. Čo prináša?
Nasledujúci článokNový úder pre naftu v Európe: Čo znamenajú tieto čísla?