Domov News Vodiči pozor na brzdy! Za rok 2021 boli suverénne najväčším problémom áut...

Vodiči pozor na brzdy! Za rok 2021 boli suverénne najväčším problémom áut na STK

Počas vlaňajšku bolo na všetkých staniciach technickej kontroly v rámci Slovenska  vykonaných spolu takmer 1 a pol milióna technických kontrol vozidiel. To je doposiaľ historicky najvyšší počet.

Medzi najčastejšie príčiny, pre ktoré v roku 2021 neprešlo sitom STK najviac preverovaných áut, patrili problémy s brzdami, osvetlením a podvozkom.

Predovšetkým nedostatočne fungujúce brzdy sú na Slovensku najzásadnejším nedostatkom, ktorý tvoril viac ako polovicu zo všetkých vážnych a nebezpečných chýb zistených v prípade kontrolovaných vozidiel. Vyplýva to z analýzy spoločnosti TESTEK, ktorá zabezpečuje zber a spracovanie dát z STK v rámci Slovenska.

Pretavme to na čísla

Za uplynulý rok 2021 sa na Slovensku urobilo najviac technických kontrol vozidiel v doterajšej histórii. Po poklese v roku 2020 spôsobenom pandémiou ochorenia COVID-19 a najmä s tým súvisiacimi hygienickými opatreniami, sme vlani opäť zaznamenali nárast celkového počtu technických kontrol, a to medziročne o 3,85 %.

V roku 2021 bolo vo všetkých staniciach technickej kontroly v Slovenskej republike vykonaných celkovo 1 496 618 technických kontrol vozidiel. Z toho bolo 1 284 514 technických kontrol pravidelných, ďalšie boli opakované, administratívne či zvláštne. Súhrnný počet kontrol na celom Slovensku tak dokonca mierne prekonal výsledok z roku 2019, v ktorom boli kapacity STK doposiaľ najviac vyťažené. Domnievame sa, že jedným z kľúčových faktorov bol príchod zákazníkov, ktorí návštevu STK v roku 2020 odložili pre problémy a obmedzenia spôsobené pandémiou,“ približuje Marián Rybianský.

Po vykonaní 1 284 514 pravidelných technických kontrol bolo 86,78 % vozidiel s hodnotením spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. V 11,57 % prípadoch boli autá z dôvodu zistenej vážnej chyby vyhodnotené ako dočasne spôsobilé a 1,65 % vozidiel bolo nespôsobilých na premávku. Podiel neúspešných vozidiel (zahŕňajúcich vozidlá hodnotené ako dočasne spôsobilé a nespôsobilé), ktorý je dôležitým kritériom pri porovnávaní kvality kontroly medzi jednotlivými STK alebo aj medzi jednotlivými štátmi EÚ navzájom, sa príliš nezmenil.

V roku 2019 išlo o 13,03 % kontrolovaných vozidiel, v roku 2020 13,58 % a v roku 2021 13,22 %. „Tým sa potvrdilo, že skokový nárast tohto ukazovateľa na medzinárodne akceptovateľnú úroveň, ktorý sa udial medzi rokmi 2018 a 2019 v dôsledku intenzívnejšieho štátneho odborného dozoru Ministerstva dopravy a výstavby SR a odborného dozoru technickej služby nad dodržiavaním predpisov pri technických kontrolách, nebol len náhodným a dočasným javom,  hodnotí situáciu Marián Rybianský.

Pre porovnanie, v roku 2019 dosahoval podiel neúspešných vozidiel pri prakticky rovnakom obsahu technickej kontroly v Estónsku 15 %, v Nemecku a Španielsku 21 %, vo Švédsku 25  %, vo Fínsku 27  %, v Írsku 36 % a v Lotyšsku až 40 %. Na opačnom konci rebríčka EÚ boli štáty ako Česká republika s 8 % alebo Poľsko s 2 %.

 

Najväčším problémom sú brzdy

Keď sa pozrieme na štatistiky zistených vážnych a nebezpečných chýb v prípade ľahkých vozidiel (kategórií L, M1, N1 a O2) pri pravidelných technických kontrolách v roku 2021, najväčším problémom sú brzdové zariadenia, potom osvetlenie a podvozok s príslušenstvom. Brzdy pritom tvoria viac ako 51 percent zo zistených závažných nedostatkov.

 

 

Podobné je aj rozdelenie vážnych a nebezpečných chýb ťažkých vozidiel (kategórie M2, M3, N2, N3, O3, O4, T a R). Ako vidno na nasledujúcom diagrame, tiež sa tu vyskytli najčastejšie problémy na brzdových zariadeniach, osvetlení a na podvozku.  „V prípade ťažkých vozidiel, kam patria napríklad autobusy, nákladné autá či traktory, bol výskyt problémov s brzdami klasifikovaných ako vážna alebo nebezpečná chyba. A to na skutočne veľkej časti kontrolovaných vozidiel. Napríklad nesúmerne pôsobiacu prevádzkovú brzdu, ktorá by mohla pri brzdení zapríčiniť vybočovanie z priameho smeru, sme zaznamenali až na takmer 9 % vozidiel. Na približne 3 % mala prevádzková brzda celkovo nedostatočný brzdný účinok.“ hovorí Rybianský.

To už je značne vysoké číslo, najmä ak vezmeme do úvahy, že tieto vozidlá majú v porovnaní s inými používanými v cestnej premávke výrazne väčšiu hmotnosť. Prípadne slúžia na hromadnú prepravu osôb. Pokiaľ nemajú brzdy v poriadku, riziko ohrozenia bezpečnosti rastie a dôsledky dopravných nehôd s ich účasťou môžu byť tragické. Často sa pritom na nedostatočnú funkčnosť bŕzd príde až počas kontroly vozidla na STK,“ dodáva Marián Rybianský.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Kia Ceed SW 1,5 T-GDi Gold+, záchvat normálnosti
Nasledujúci článokBMW pripravuje najagresívnejšiu M5 v histórii. Bude ale plug-in hybrid