Domov News Nissan Qashqai e-POWER – plug-in hybrid v pravom zmysle slova

Nissan Qashqai e-POWER – plug-in hybrid v pravom zmysle slova

Nissan Qashqai e-POWER

Nissan Qashqai bude prvým nositeľom pohonu e-POWER značky Nissan v Európe. Za zmienku stojí skutočnosť, že pôjde o plug-in hybrid v pravom zmysle slova – benzínový motor tu nebude poháňať priamo kolesá, ale bude slúžiť len ako generátor elektrickej energie na predĺženie dojazdu, podobne ako to v minulosti robil aj prvý Opel Ampera.

Systém e-POWER sa skladá z batérie, ktorú dopĺňa 1,5-litrový trojvalcový benzínový motor s variabilným kompresným pomerom, prepĺňaný turbodúchadlom, generátor
energie, menič a 140 kW elektromotor podobnej veľkosti a výkonu ako sa nachádza v
elektrických vozidlách Nissan. Benzínový motor v tomto prípade len generuje elektrinu, ktorá môže byť vedená cez menič do akumulátora, elektromotora alebo oboch, podľa aktuálnej potreby. Elektromotor je tak jediným zdrojom energie pre kolesá, takže odozva na stlačenie akcelerátora bude vždy okamžitá a lineárna.

Nissan Qashqai e-POWER

V Japonsku ho už dobre poznajú

Systém e-POWER bol prvýkrát predstavený v Japonsku v roku 2017. Objavil sa v modeli Note  pre kompaktný rodinný a už v roku 2018 sa stal najpredávanejším vozidlom v Japonsku. Pre účely európskeho trhu však bol podstatným spôsobom vylepšený. Nissan Note používa v Japonsku trojvalcový benzínový motor s objemom 1,2 l (80 k) a s výkonom elektromotora 95 kW (127 k). U nás to bude kombinácia trojvalcového 1,5-
litrového preplňovaného benzínového motora s variabilným kompresným pomerom s výkonom 156 koní a výkonom elektromotora až 140 kW (188 koní). Na maximalizáciu výkonu pri akcelerácii alebo vysokej rýchlosti môže riadiaca jednotka energetického manažmentu v rámci systému e-POWER posielať energiu generovanú spaľovacím motorom priamo do elektromotora cez menič, čím sa posilní dodávka elektriny, ktorá
prichádza z batérie. Pri brzdení sa kinetická energia rekuperuje a smeruje späť do batérie.

Zmena kompresného pomeru sa pohybuje medzi 8:1 a 14:1. Dosahuje sa to pohybom
aktuátora, ktorý mení dĺžku zdvihu piestu podľa potreby výkonu. Počas fázy jazdy s nízkou spotrebou energie – ako je konštantná rýchlosť s dobrým stavom
nabitia batérie – bude kompresný pomer vyšší, čo optimalizuje spotrebu a emisie. Pri
vysokých požiadavkách na energiu, na nabíjanie batérie alebo napájanie priamo do motora, sa aktivuje nižší kompresný pomer, čím sa maximalizuje výkon motora. Prechod medzi rôznymi kompresnými pomermi bude plynulý a od vodiča nie je potrebný žiadny aktívny vstup.

Nissan Qashqai e-POWER

Efekt vysávača bude potlačený

Nepomer medzi otáčkami motora a rýchlosťou na ceste je jav, ktorý vodičov a pasažierov znepokojuje. Napríklad náhle zvýšenie otáčok motora bez úmerného zvýšenia rýchlosti je cestujúcimi vnímané ako frustrujúce. Pri plug-in hybridoch však ide o typický jav. Aby zážitok z jazdy v Nissane Qashqai e-POWER poskytoval „prepojený“ pocit, kde otáčky benzínového motora zostávajú relatívne k rýchlosti vozidla na ceste, inžinieri vyvinuli systém s názvom „Linear Tune“. Táto funkcia riadi zážihový motor a progresívne zvyšuje otáčky motora, aby spĺňal energetické požiadavky elektromotora pri zrýchľovaní vozidla, čím zaisťuje, že nedochádza k „prerušovaniu“ výkonu a zvuku.

Technické údaje pohonného systému e-POWER:

Výkon 140 kW (188 koní)
Krútiaci moment 330 Nm
Kombinovaná spotreba 5,3 l/100 km
Kombinované emisie 119 g/km

Príchod verzie e-POWER do ponuky modelu Qashqai koncom leta rozšíri možnosti pre zákazníkov, ktorí doteraz vyberali z 1,3-litrového mild hybridu s výkonom 140 alebo 156 koní.

Náš VIDEOTEST Nissanu Qashqai si môžete pozrieť tu:

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=x6ndpdzmm0o?t=614s]

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDlhšia, priestrannejšia, s dodatkom Li, to je nové BMW X5. U nás ho však nehľadajte
Nasledujúci článokSony a Honda sa spoločne pustili do vývoja elektromobilov. Prvé autá sa začnú predávať už v roku 2025