Domov News Nové SUV Lexus RX: technologicky opäť nadupaný, prekvapením je preplňovaný hybrid

Nové SUV Lexus RX: technologicky opäť nadupaný, prekvapením je preplňovaný hybrid

Lexus dnes odhaľuje úplne novú generáciu obľúbeného SUV RX. Príde s dvoma samo nabíjateľnými hybridnými pohonných jednotkami a jedným plug-in hybridom. Má dlhší rázvor, väčší batožinový priestor, nižšiu hmotnosť a ponúkne úspornejšiu jazdu aj intuitívnejšie ovládanie.

Lexus RX sa za posledné dve desaťročia stal bestsellerom tejto prémiovej japonskej značky. S viac ako 3,5 miliónmi predaných kusov po celom svete od roku 1998 (z toho 300 000 v Európe) ide o suverénne najpredávanejší model Lexusu. Nová generácia RX tak bude kľúčová pre budúcu stratégiu značky „Lexus Electrified“.

Motív vretena zostal prítomný

Lexus v prípade modelu RX ďalej rozvinul svoj nový dizajnový jazyk „Next Chapter“. To zahŕňa novú „karosériu vretena“, ktorá bola dosiahnutá integráciou koncepcie vretena do celej prednej časti. Výsledkom je lepšia integrácia mriežky chladiča vyjadrujúca pocit elektrifikovanej sily a nízkeho ťažiska. Kompaktnejšie a ostrejšie svetlomety, prívody vzduchu a širší rozchod kolies (15 mm) ešte viac upevňujú stabilný a sebavedomý vzhľad.

Na dosiahnutie odvážnejšieho postoja dizajnéri predĺžili kapotu, predĺžili rázvor o 60 mm a znížili líniu strechy o 10 mm. Charakteristický čierny zadný stĺpik prepožičiava autu atmosféru kupé a má teraz viac trojrozmerný vzhľad. Z profilu určite zaujmú aj veľké, 21-palcové kolesá.

Poteší vegánov

Podobne ako v prípade modelov NX a RZ, aj nové RX používa koncept kokpitu Tazuna. Svoj názov prevzal z japonského slova pre „opraty koňa“, takže sa zameriava na priame, intuitívne ovládanie. V kokpite sú informačné zdroje ako multimediálna obrazovka, virtuálny kokpit a head-up displej zoskupené, takže ich obsah je možné čítať s minimálnym pohybom očí a hlavy.

Predné sedadlá boli prepracované tak, aby umožňovali jednoduché nastupovanie a zároveň vynikajúcu oporu na dlhých trasách a vďaka vyhrievaniu/vetraniu i vysoký komfort. Na zaistenie správnej ergonomickej podpory okolo pása bol na bokoch sedadla vytvorený konkávny tvar, teda vydutý smerom dnu. V čase rastúceho dopytu vegánskych či iných ekologických spotrebiteľov je na želanie k dispozícii kožený interiér „bez zvierat“. To znamená, že syntetickou kožou sú potiahnuté nielen sedadlá, ale aj volant a hlavica radiacej páky. Ambientné osvetlenie ponúkne 64 rôznych farieb a 14 tematických osvetlení.

Nakladacia hrana batožinového priestoru je teraz nižšia o 30 mm. Upravil sa tiež dizajn dverí batožinového priestoru, takže jeho dĺžka mohla narásť o 50 mm. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40.

Tri verzie pohonu

Nová generácia Lexusu RX sa bude v Európe predávať v troch elektrifikovaných variantoch. Klasický samonabíjateľný hybrid 350h, plug-in hybrid 450h+ a prvý turbohybrid 500h. Pre východné trhy bude k dispozícii aj RX 350 s 2,4-litrovým preplňovaným benzínovým motorom bez elektrifikácie.

Preplňovaný hybrid – spojenie, ktoré v prípade Lexusu počujeme prvýkrát. Pohonná sústava pozostáva z 2,4-litrového turbomotora, 6-stupňovej automatickej prevodovky, predného elektromotora umiestneného medzi spaľovacím motorom a prevodovkou a zadným elektromotorom ukotveným medzi zadnými kolesami. Celkový výkon sústavy je 371 koní. To by malo automobilu udeliť dynamiku na úrovni 6 sekúnd potrebných na šprint z 0 na 100 km/h, priemerná spotreba bude na úrovni 8-8,5 l benzínu na 100 km.

Lexus RX

Čo výkon?

Dodávku výkonu na jednotlivé kolesá riadi DIRECT4, systém pohonu všetkých kolies prvýkrát predstavený v modeli RZ 450e. Tento inteligentný systém neustále vyrovnáva krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou v akejkoľvek jazdnej situácii automatickým a plynulým presunom hnacej sily medzi dvoma nápravami presnejšie ako by to kedy dokázal akýkoľvek mechanický systém. Keďže ide o vysokovýkonný hybrid, Lexus namontoval na predné brzdy protiľahlé strmene, aby sa mohlo realizovať silné brzdenie a zároveň dynamické riadenie zadnej nápravy.

Lexus RX 450h+ je plug-in hybridom s celkovým výkonom 306 koní. Táto verzia, od ktorej sa očakáva, že bude v Európe najpredávanejšia, je vybavená  štvorvalcovým 2,5-litrovým motorom a z elektrickej siete nabíjateľnou lítium-iónovou batériou s kapacitou 18,1 kWh. Prídavný zadný elektromotor umožňuje trvalý pohon všetkých kolies. Táto verzia by mala zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd. Údává spotreba je typicky nízka, na úrovni 1,2 l/100 km. Kapacita batérie by mala vystačiť na dojazd 65 km a čisto elektrickú jazdu do rýchlosti 135 km/h.

Lexus RX

Základnou verziou bude samonabíjateľný hybrid 350h s 2,5-litrovým benzínovým motorom s výkonom 245 koní. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h bude trvať 8 sekúnd, čo je porovnateľné so súčasným RX 450h. Priemerná spotreba však klesla na 6,5 l/100 km.

Špičkové technológie

Lexus RX je postavený na platforme GA-K ako aj model NX, ale má iné nastavenie. Zadná časť bola úplne prerobená, aby sa predĺžil rázvor a mohli sa implementovať ďalšie priečniky a závesy zvyšujúce tuhosť. Tým mohli inžinieri presnejšie vyladiť pruženie, takže jazda bude ešte komfortnejšia ako doteraz. Automobil medzigeneračne schudol o 90 kg. Zníženie výšky viedlo k zníženiu ťažiska o 15 mm. Úspora hmotnosti bola dosiahnutá použitím vysokopevnostnej ocele na stredové stĺpiky a hliníka na blatníky a kapotu. Nové viacprvkové zadné zavesenie poskytne lepšiu bočnú stabilitu a znižuje hluk a vibrácie prenášajúce sa do kabíny.

Štandardom všetkých verzií bude 14” dotykový displej. Antireflexná obrazovka má ďalšie tlačidlá pre intuitívny prístup k najčastejšie používaným funkciám. Grafika je prezentovaná v HD pre vynikajúcu viditeľnosť za všetkých svetelných podmienok, pričom procesor je 3,6-krát rýchlejší ako súčasný systém. Popri továrenskom navigačnom systéme poskytuje nový RX štandardne aj cloudové služby. DCM (modul dátovej komunikácie) automobilu poskytne neustále pripojenie a live informácie o dopravných udalostiach, nehodách a stave vozovky.

Lexus RX

Stále nekončíme…

Nový multimediálny systém zahŕňa inteligentného hlasového asistenta reagujúceho na otázky a príkazy zadávané prirodzenejším štýlom jazyka. Jednoduchá integrácia smartfónu je samozrejmosťou – bezdrôtovo pre Apple CarPlay a s káblovým pripojením pre Android Auto. K dispozícii bude taktiež miesto na bezdrôtové nabíjanie s o 50 % rýchlejším nabíjaním. Okrem doterajších funkcií aplikácie Lexus Link, ako je analýza jazdy, hybridný koučing, monitorovanie hladiny paliva a funkcia „nájsť moje auto“, budú pre RX 450h+ k dispozícii ďalšie funkcie: monitorovanie úrovne nabitia batérie, plánovanie nabíjania a časovač nabíjania. Aplikácia tiež umožní zamykanie a odomykanie vozidla, otváranie dverí batožinového priestoru, ovládanie klimatizácie alebo dokonca rozsvietenie výstražných svetiel auta na identifikáciu auta na parkovisku.

Fanúšikovia dobrej muziky sa môžu tešiť na prémiový audiosystém s priestorovým zvukom Mark Levinson s 21 reproduktormi. Vo výbave sa objaví tiež digitálne vnútorné spätné zrkadlo poskytujúce zábery z cúvacej kamery. Kamery 360-stupňového parkovacieho systému bude teraz možné automaticky čistiť. Samozrejmosťou je automatický parkovací systém rozpoznávajúci až 3 pravidelne využívané parkovacie miesta.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokLand Rover Defender 130: luxusný off-road pre 8 cestujúcich
Nasledujúci článokMercedes-AMG ONE: najdokonalejší superšportiak súčasnosti