Ženevský autosalón je čochvíľa tu a automobilky pomaly odhaľujú ich naplánované premiéry. Ani česká Škoda nie je žiadnou výnimkou, pretože jednou z jej najhlavnejších premiér bude facelift obľúbeného modelu Škoda Fabia.

Ani sa mi nechce veriť, že Fabia je tu s nami už 18 rokov. Áno, Škoda Fabia vzišla prvý raz z výrobnej linky v roku 1999. Pamätám si veľmi dobre, keď k nám prišla na trh. Mal som vtedy sedem rokov a toto milé autíčko pre mladých aj starých, s rodinami či bez, sa mi veľmi páčilo (snáď okrem karosárskeho variantu sedan). Zrazu boli okolo mňa samé „fabky“ a ja som si postupne začal uvedomovať jej dôležitosť.

Ubehlo skoro 20 rokov a z Fabie sa stal druhý najpredávanejší model značky. Dnes už tak s istotou môžeme povedať, že Škoda Fabia je pre automobilku jednou z najhlavnejších postáv v jej dejinách. Približne 4 000 000 predaných kusov hovorí samo za seba, pričom súčasnej tretej generácie sa dovedna predalo približne 500 000 kusov. To z nej robí celosvetového lídra v predajnosti vo svojom segmente.

Čo si ale pre nás prichystali dizajnéri tentokrát?

Zmeny v exteriéri aj interiéri

Dizajn sa v zásade veľmi nezmenil, omladená Škoda Fabia však predsa len prichádza s jemnými úpravami. Zmenou prešli predné aj zadné svetlomety. Tie predné dostali nové štíhlejšie línie a zadné budú po prvý raz dodávané s LED technológiou. Okrem toho, grafika zadných svetiel v tvare písmena „C“ bude údajne vynikať viac ako kedykoľvek predtým. Nová je aj maska chladiča či predný nárazník.

Ani interiér se nevyhol zmenám. Škoda Fabia teraz v sebe ukrýva nové dekorácie a materiály, s ktorými prichádza aj redizajnovaný prístrojový panel. Novétaktiež sedadlá s kontrastnými farbami a elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá. Príjemnou novinkou je elektrické ovládanie všetkých okien na jedno stlačenie (predtým len u vodiča).

Jeden liter a tri valce

Keďže Škoda Fabia s naftovými motormi nezožala úspech, Škoda sa rozhodla vybaviť svoj facelift len štyrmi benzínovými agregátmi s obsahom 1,0-litra. Pod kapotou bude „vrčať“ známy trojvalec a jeho výkon sa bude pohybovať v rozmedzí od 60 do 100 konských síl. Na výber budú dva motory bez priameho vstrekovania paliva (MPI) s výkonom od 60 do 75 koní a dva s priamym vstrekovaním (TSI) s výkonom od 95 do 110 koní. Motory TSI budú disponovať  filtrom pevných častíc a najsilnejší variant si bude možné objednať aj s automatickou 7-stupňovou DSG prevodovkou.

Bezpečnosť prvoradá

Mnohé asistenčné systémy boli donedávna výsadou vozidiel vyšších kategórii. Trend sa však zmenil, a tak aj Škoda Fabia prichádza s radou bezpečnostných prvkov. Chýbať nebude sledovanie mŕtveho uhla (Blind Spot Detection), asistent sledovania premávky za vozidlom (Rear Traffic Alert System) či svetelný asistent (Light Assist), ktorý automaticky prepína medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.

Inovácie aj v oblasti médii

Škoda Fabia sa posunula smerom vpred aj v oblasti médii a konektivity. Všetky multimediálne systémy po novom disponujú 6,5 palcovým displejom, USB portom, Bluetooth technológiou či čítačkou pamäťových kariet. Swing Plus a Amundsen taktiež zahŕňajú funkciu SmartLink+, čo znamená, že pomocou aplikácie MirrorLink® sa Vám na displeji infotainmentu objaví presné zobrazenie obrazovky z Vášho smartfónu. K telefónu sa pripojíte pomocou Apple CarPLay alebo Android Auto. Ak si priplatíte za navigáciu, určite oceníte tzv. „Online Traffic System“, ktorý Vám podá aktuálne dopravné informácie a prípadnú dopravnú zápchu tak budete vedieť s prehľadom obísť.

Okrem iného

Škoda Fabia však neprichádza len s vyššie spomenutými prvkami. Dizajnéri nezabudli ani na praktické riešenia, v Škode označované ako „Simply Clever“. Aj vďaka nim je u zákazníkov „škodovka“ taká obľúbená. V novej „fabke“ sa tak napríklad nachádza škrabka na námrazu umiestnená na veku palivovej nádrže, pomocou ktorej môžete odmerať hĺbku dezénu na pneumatikách, USB port pre zadných cestujúcich, či v predĺženej karosárskej verzii aj prenosná LED lampa. To všetko, aj mnoho iného, Vás čaká v novej Škode Fabia.

Veľa šťastia

Škoda Fabia sa teší svojej obľube hlavne pre jej širokospektrálne využitie. Či už ste slobodný mládenec, mladý pár zakladajúci si rodinku či nebodaj seniori v dôchodkovom veku, toto milé vozidlo si k Vám cestu určite nájde. Predávať sa začne v polovici roka 2018 a my Vám prajeme veľa šťastných chvíľ a tisíce kilometrov bez nehody!

 

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDo hôr vo veľkom štýle, ľadový Nissan!
Nasledujúci článokTEST – Hyundai i30N