Domov Doprava Mobilné radary riadené súkromnými osobami zaznamenali vo Francúzsku za rok 2021 pol...

Mobilné radary riadené súkromnými osobami zaznamenali vo Francúzsku za rok 2021 pol milióna priestupkov

Súkromne prevádzkované vozidlá s rýchlostnými radarmi fungujú vo Francúzsku od roku 2018 a minulý rok udelili pokuty vo výške 76 miliónov eur.

Francúzsko v snahe zefektívniť kontrolu dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti v roku 2018 zaviedla súkromne prevádzkované vozidlá s rýchlostnými radarmi riadené nie orgánmi činnými v trestnom konaní, ale externými jednotlivcami. Mobilné radary sa odvtedy rozšírili a v roku 2021 tieto anonymné autá zachytili vo Francúzsku viac ako pol milióna motoristov prekračujúcich najvyššiu povolenú rýchlosť.

Ktoré SLOVENSKÉ POLICAJNÉ AUTO je najrýchlejšie? Vyskúšali sme to na okruhu! - Cesta Nie Je Okruh

Pol milióna zaznamenaných priestupkov za 76 miliónov eur

Podľa The Connexion počas roka 2021 prešlo kontrolou rýchlosti dohromady až 6,65 milióna vozidiel, výsledkom čoho bolo viac ako 500 000 pokút v celkovej výške 76 miliónov eur. Zdá sa, že je to vysoké číslo, ale ide len o 10 % z celkových pokút udelených za priestupky pri jazde vysokou rýchlosťou v krajine za minulý rok.

Automobily používané na takéto meranie rýchlosti sú majetkom štátu, ale vodiči sú zamestnaní súkromnou spoločnosťou. Kamery a infračervená technológia sa používajú na monitorovanie premávky. Každý vodič jazdí po vopred stanovenej trase. Systém robí všetku prácu automaticky – zachytáva vozidlo prekračujúce rýchlosť, zaznamenáva a spracúva informácie o pokute. Systém tak robí bez toho, aby o tom akokoľvek informoval vodiča auta s radarom. Môžeme teda napísať, že vodič v podstate len riadi neoznačený anonymný rýchlostný radar.

Sú efektívne?

Pochopiteľne, takéto meranie rýchlosti je mimoriadne kontroverzné. Avšak vodiči a spoločnosti nie sú platení na základe vyzbieraných pokút, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, ale na základe prejdených kilometrov. Ako sme už spomínali, každý vodič musí jazdiť po vopred určenej trase a dodržiavať zákonom stanovenú maximálnu rýchlosť. Nesmú úmyselne zrýchľovať alebo spomaľovať a tým vyvolávať v premávke konflikty. Za takéto konanie im hrozí mastná pokuta. Jeden automobil môže “vyzbierať” pokuty v maximálnej výške 194 tisíc eur za rok. V súčasnosti sa po celom Francúzsku používa 450 takýchto mobilných radarov, čo znamená, že francúzska vláda povoľuje súkromným spoločnostiam ukladať ročné pokuty za rýchlosť až do výšky 87,3 milióna eur. Ak to spriemerujeme, vozidlá s radarmi jazdia 6 hodín denne a každú hodinu zaznamenajú dva priestupky.

Prvé súkromné ​​mobilné radary boli uvedené do prevádzky v roku 2018. V tomto roku sa stalo vo Francúzsku 58 300 dopravných nehôd, z toho 3 500 smrteľných. O tri roky neskôr tento počet klesol na 53 600 nehôd a 2 900 úmrtí. To je zníženie o takmer 5 000 nehôd a 600 úmrtí ročne. Nie je možné však jednoznačne konštatovať, že zavedenie týchto súkromných radarov prispelo k väčšej bezpečnosti na cestách. Štatistiky za rok 2021 totiž skresľujú pandemické opatrenia, ktoré výrazne znížili mobilitu ľudí.

Dajú sa na ceste spoznať?

Automobily merajúce rýchlosť, pochopiteľne, nie sú označené. Hoci vyzerajú podobne ako bežné autá, pozorné oko si na zadnej časti auta všimne kameru, ktorá vyzerá ako čierny štvorec. Majú tiež dve malé kamery, ktoré sú viditeľné cez zadné sklo, pokiaľ nie je zatmavené. V noci je infračervený detektor viditeľný prostredníctvom série malých červených LED diód. Vpredu je na palubnej doske umiestnená aj veľká čierna skrinka, ktorá obsahuje kameru a tablet pre vodiča.

V súčasnosti sa na takéto meranie rýchlosti používajú najviac automobily značiek Citroën Berlingo, Dacia Sandero, Ford Focus, Peugeot 208, 308, 508 a Partner, Renault Megane, Seat Leon, Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Golf.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJThe Connexion
Predchádzajúci článokAko na úspornú jazdu? Osvojte si niekoľko vodičských zásad a šetrite svoju peňaženku
Nasledujúci článokVšimli ste si? Mercedesy triedy A a B prešli faceliftom