Domov Recenzie TEST Dacia Sandero 1,0 SCe, jeden z posledných zo starej školy

TEST Dacia Sandero 1,0 SCe, jeden z posledných zo starej školy

Dacia Sandero s jednolitrovým motorom dokáže naozaj prekvapiť. Nejde o žiadny turbo motor ale o atmosférický, čo sa v dnešnej dobe už nenosí. Ako teda Sandero jazdí so základným motorom?

„Its a brand new Dacia Sandero,“ povedané slovami populárneho automobilového redaktora (komika) Jamesa Maya, dobre známeho z relácií Top Gear či The Grand Tour. Väčšinou sa nám však stáva to, že všetky novinárske vozidlá sú odeté do tých najvyšších výbav aby bolo jasné, za čo všetko si človek môže priplatiť. Niekedy sme teda aj doslova radi za to, že dostaneme auto v tej najzákladnejšej výbave s jednoduchým motorom. V dnešnej dobe sa všetko hýbe okolo hybridov, plug-in hybridov, elektrických áut, no zabúda sa na tie počiatočné, atmosférické. Ako teda jazdí nová Dacia Sandero v úplnom základe?

Netreba mať vysoké nároky

Po cca mesačnej pauze, kedy sme mali možnosť otestovať Daciu Sandero vo výbave Stepway s automatickou prevodovkou k nám zavítala tá najjednoduchšia. Dacia bola odjakživa známa svojou nálepkou jednoduchého, lacného vozidla. Málokto si však uvedomuje, že toto vozidlo už nie je tou lacnotou, akú si predstavujeme.

Pokiaľ zháňate nové auto do 10.000 €, zrejme nie je lepšej voľby. Čo sa však stane, ak vám poviem, že toto auto dostanete nad túto hodnotu? Veľkú mieru na tom zohráva aj príplatková technológia, ktorú do Sandera viete dopracovať. Reálne stačí USB kábel, smartfón a s týmto autom sa dostanete všade. No poďme však poporiadku.

Už to nie je škaredé káčatko

Nová generácia populárneho rumunského auta sa dokázala naozaj zdokonaliť. Keď sme pred pár mesiacmi pozorovali predstavenie, boli sme v napätí, ako bude vyzerať. Naživo na prvých jazdách taktiež nesklamala. Do pamäte sa doslova vryli „Lamborghiny“ predné svetlomety pripomínajúce ich SUV Urus. Aj tu Dacia dokázala svetu, že už nie sú lacným vozidlom ale majú na viac.

Základná výbava Access so základným motorom 1,0 Sce vychádza na 8.900 eur. O pár tisíciek eur navyše však môžete využívať aj vyšší štandard vozidla. Osobne by som skôr siahol po nami skúšanej výbave Comfort, ktorá nemá plastové lišty všade navôkol. Samozrejme, niekomu to po chuti je, no u mňa tomu tak žiaľ nie je. Keď si to dáme do porovnania, ide naozaj o veľký rozdiel.

Zovňajšok je o chrómové doplnky na maske chladiča, 15“ oceľové disky, ktoré sa tvária ako hliníkové, no majú iba puklice FlexWheel. Vo výbave Comfort tak máte všetko pekné, jednoliate, nič neruší a aj čierne parkovacie senzory vedia byť vo farbe karosérie. Za metalickú farbu si priplatíte 440 €, pokiaľ vám puklicové kolesá vizuálne nesedia, za príplatok 200 € sú k dispozícií aj hliníkové 16“ kolesá.

Už prebádané územie

To, že Dacia sa posunula dopredu je poznať aj po usadnutí za volant. Máte výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, čiže žiadnu trestnú lavicu, no nájsť ten správny posed chvíľu trvá. Pokiaľ obľubujete sedieť úplne na zemi, tu to naozaj neodporúčam, nakoľko je volant zaujímavo skosený a nevidíte tak na palubovku. Preto sa radšej troška nadvihnite. Závan tvrdených plastov je po celom vozidle, príjemnú atmosféru však dorovnajú strieborné doplnky.

Nami testovaná verzia mala taktiež multifunkčný volant. V cene vozidla je taktiež aj 8“ multimediálny displej so štyrmi reproduktormi, bluetooth pripojením, no taktiež s konektivitou Apple CarPlay / AndroidAuto. Úprimne a zo srdca povedané, na prvý pohľad displej vyzerá ako použitý tablet od spoločnosti Huawei, ktoré sa dávali k paušálom zadarmo pred pár rokmi. Čerešničkou na torte je vstavaný držiak na telefón, ktorý tam ale že vôbec nemusel byť. Ja mám Samsung Galaxy S20+, no keď som ho dal do držiaku, tak mi kompletne bránil vo výhľade. Každopádne, mať veľký displej s integrovaným držiakom na smartfón je azda snom každého taxikára / kuriéra.

Jedinou možnosť ako teda do vozidla dostať navigáciu je prostredníctvom telefónu. Pokiaľ chcete továrenské mapy, za príplatok 190€ ich viete mať. Nezabudnime však na to, že stále sedíme v cenovo dostupnom aute.

Dospelo

Minulá generácia Sandera trpela tým, že ovládacie prvky vozidla človek musel reálne hľadať. Otváranie elektrických okien je tam, kde má byť, manuálna klimatizácia má takisto svoje miesto a taktiež ovládač pre nastavenie spätných zrkadiel. Tlačidlo pre štart/stop systém je taktiež viditeľný a hlavne vypínateľný!

Dacia Sandero medzigeneračne naozaj dospela. Taktiež sú na tom aj sedadla lepšie, mäkšie. Možno, čo by som zmenil.. teda určite by som zmenil je lakťová opierka. Ak to vieme vôbec tak nazvať. Úzka, prekáža v preraďovaní a dve ruky (vodič + spolujazdec) sa tam jednoducho nezmestia. Pochváliť ale musíme aj priestor pre zadných pasažierov, možno za výtku stojí absencia svetiel pre zadných pasažierov.

SCe alebo TCe? Stará škola alebo nová škola?

Základným rozdielom medzi týmito motormi je, že SCe je atmosférický, TCe je turbom dopĺňaný. Vrcholom ponuky je druhý, 1.0 TCe s výkonom 90 koní / 67 kW. Základný, atmosférický 1.0 SCe nie je žiadny žrebec maximálny výkon je 49 kW. Ide teda o dve neporovnateľné vozidlá. Doslova.

Dlho som nesedel v niečom tak pomalom. Nemyslím to zle, ani nijak útočne. Pokiaľ by sa malo jednať o čisto mestské presúvadlo, nemám žiaden problém. Maximálna rýchlosť je 158 km/h a zrýchlenie z pokoja na hranicu 100 km/h je 16,7 sekundy. Maximálny krútiaci moment začína od 3.600 ot./min. a jeho hodnota je 95 Nm. Nezabúdajme na to, že tento motor je trojvalec a s nízkymi otáčkami si hravo poradí.

Pokiaľ sa však chcete pretekať, na to ihneď zabudnite. Ak chcete obiehať, treba si to správne načasovať, nakoľko to naozaj nie je šprintér a taktiež budete potrebovať obrovskú trpezlivosť pri niektorých manévroch. Akonáhle sa však dostanete nad 110 km/h, cítite sa ako v každom jednom aute. Jednoducho ho treba rozgúľať.

Zaujme spotrebou

Nová Dacia Sandero disponuje 50 litrovou nádržou. Pri preberaní vozidlá na palubovke svietil dojazd okolo 950 kilometrov. To som naozaj veľmi dlho pri benzínovom vozidle nevidel. Pri ustálenej jazde sa viete hýbať v rozmedzí 5,0 litra – 6,0 litra. Priemerná nameraná spotreba po ukončení týždňového jazdenia bola 5,8 litra, čo je naozaj fantastické.

So Sanderom tak dokážete hravo prejsť minimálne 750 kilometrov na jednu nádrž aj keď by ste mu stúpali na krk. Sandero sa nevzdáva ani pri rýchlosti 130 km/h a vie ísť aj ďalej. Ako som už spomínal, trošku mu to trvá, no kto si počká, ten sa dočká.

Resumé

Nová Dacia Sandero stojí na korporačnej platforme CMF-B, čiže môžeme hovoriť o lacnejšom Renaulte Clio. Sandero sa stále radí medzi tie lacnejšie vozidlá, no už sa absolútne nespráva tak ako kedysi. Pre riadenie treba viac citu, volant nereaguje možno tak, ako by človek očakával a kolesá sa akoby snažia dohnať volant. Pokiaľ je váš finančný limit do 12.000 eur a nepotrpíte si na všelijaké moderné vychytávky, či automatickú prevodovku, niet lepšej voľby.

Sandero sa taktiež postupom času stalo komfortným a ovládateľným vozidlom. Škoda iba dlhých prevodových dráh a tuhého riadenia. Škodou však je aj absencia vyhrievaných sedadiel, čo je už takmer štandardom pri všetkých vozidlách. Možno by som si aj zvykol na špecifický zvuk trojvalca pod kapotou, keby mám na tomto aute denne behať po meste.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 999 cm3
Max. výkon 49 kW / 67 koní
Max. krútiaci moment 95 Nm
Palivo benzín
Pohon predný
Prevodovka manuálna, 5-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 088 mm
Šírka 1 848 mm
Výška 1 499 mm
Rázvor náprav 2 604 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Maximálna rýchlosť 158 km/h
Objem batožinového priestoru 410 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 16,7 s
SPOTREBA
Mesto 4,5 l
Diaľnica 6,3 l
Okresky 5,5 l
Priemer 5,8 l
CENA
Základná cena modelu od 8 900 €
Cena testovanej verzie 11 930 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!