Domov Lifestyle Viezol som sa v skutočnom rely aute. Škoda Fabia RS Rally2 ma...

Viezol som sa v skutočnom rely aute. Škoda Fabia RS Rally2 ma rozplakala

Škoda Fabia RS Rally2 je najnovším produktom Škoda Motorsport. Na improvizovanej rýchlostnej skúške mi jej schopnosti predviedol Jan Kopecký. 

Sadnúť si do rely auta a previesť sa s ním v pretekárskom tempe, bol odmalička môj sen. Každú sobotu a nedeľu som vstával o 7 ráno, aby som mohol na Eurosporte pozerať zostrihy zo šampionátu WRC. Na počítači som do zblbnutia mastil Colin McRae Rally a neskôr Richard Burns Rally. Chodil som sa s rodičmi pozerať na rely, keď sa ešte jazdilo po Bratislave, na Kolibe či pri Inchebe.

Fascinuje ma tá obrovská rýchlosť na spletitých cestách. Či je to asfalt, šotolina alebo sneh, rely autá tu dokážu vyvinúť úžasné výkony. Nehovoriac o jazdcoch, ktorý podľa pokynov svojho navigátora ženú svoje autá na maximálny limit, mnohokrát do obrovského rizika, len aby vyhrali súboj s časom.

Škoda Fabia RS Rally2
V priemere 100 automobilov značky Škoda Fabia sa každý víkend postaví na štart pretekov v rely.

 

Najúspešnejšie rely auto? Škoda Fabia

Rely možno nie je tak divácky atraktívne ako F1 či iné okruhové športy, nedochádza v jej k súbojom koleso na koleso, na trati vidíte iba jeden malý úsek, jednu či dve zákruty, ale azda nebudem sám, ak skonštatujem, že práve jazdci rely sú tými najlepšími šoférmi na planéte.

Škoda je súčasťou rely už takmer 50 rokov. A nie je v ňom len dopočtu. Vždy stavala mimoriadne konkurencieschopné vozidlá, ktoré získavali tituly na tých najprestížnejších pretekoch na svete. Veď žiadna iná značka z koncernu Volkswagen nemá takú históriu v rely ako Škoda.

Špecifikáciu WRC Škoda opustila v roku 2006. Začala sa orientovať na nižšie pretekárske kategórie, ktoré sa mohli viac rozvíjať, keďže neboli tak finančne nákladné. Predchádzajúci model Fabia Rally2, ktorý Škoda dokončila v roku 2015, získal v rukách súkromných tímov vyše 1800 víťazstiev po celom svete. Za necelých 7 rokov dodala Škoda Motorsport zákazníkom vyše 470 pretekárskych kusov. Každý víkend sa v priemere 100 automobilov značky Škoda Fabia postaví na štart pretekov v rely. To je ohromný úspech, obrovská zodpovednosť a neuveriteľné množstvo údajov, ktoré má Škoda Motorsport k dispozícii na analýzu a vývoj nových modelov. Pretože ani v rely vývoj nikdy nespí, menia sa síce pravidlá, ale neustále treba pracovať na zvyšovaní rýchlosti a zlepšovaní spoľahlivosti a najmä bezpečnosti.

Škoda Fabia RS Rally2
Jazdili sme po cestách Rally Šumava.
Začiatky Rally Sport

Skratka RS (Rally Sport) sa u značky Škoda objavuje od roku 1974, kedy vznikli pretekárske špeciály Škoda 180 RS a 200 RS. Od týchto čias toto označenie reprezentuje dynamické modely s vysokým výkonom. Od roku 2000 sa objavuje aj na civilných automobiloch, keď sa Škoda rozhodla postaviť prvú generáciu Octavie RS.

Zostaňme ale ešte na chvíľu v minulosti. V roku 1975 Škoda predstavila legendárny model 130 RS. Dvojdverové kupé vychádzalo zo sériového modelu 110 R a vďaka odľahčenej konštrukcii z hliníka a laminátu vážilo len 720 kg. Pretekársky špeciál s pohonom zadných kolies poháňal motor s objemom 1,3 litra a výkonom 140 koní. Počas svojho pôsobenia na pretekárskych tratiach sa zapísalo do histórie najmä víťazstvom na Rely Monte Carlo v roku 1977.

Škoda Fabia RS Rally2
Nový pretekársky rely špeciál je vôbec prvým od čias 130 RS, ktoré vo svojom názve nesie označenie Rally Sport

Nový pretekársky špeciál je vôbec prvým v novodobej histórii značky, ktorý vo svojom mene nesie označenie RS. Má to byť odkaz na prvé RS modely zo 70. rokov minulého storočia a zároveň spojenia civilných áut so svetom motoršportu. Táto príbuznosť je najviac viditeľná v prípade pohonnej jednotky, ale k tomu sa ešte dostanem.

Auto vyvíjané z home office

Škoda Fabia RS Rally2 vychádza z Fabie štvrtej generácie. Vývoj pretekárskeho špeciálu bol výrazne ovplyvnený pandémiou covidu, kvôli ktorej sa veľa práce muselo vykonávať z domu. A musíte uznať, že to v prípade pretekárskeho auta nie je úplne štandardná situácia. Motoršport, podobne ako vývoj automobilu, je tímová záležitosť, ktorá si vyžaduje osobný kontakt. Až čas ukáže, nakoľko sa Škode podarilo vysporiadať s touto prekážkou a nové auto prekoná vysoké štandardy, ktoré nastavila predchádzajúca generácia.

Na vývoji nového auta sa okrem mnohých iných podieľal aj špičkový český jazdec Jan Kopecký. Majster WRC-2 z roku 2018, 10-násobný majster Českej republiky a niekoľkonásobný účastník majstrovstiev sveta v rely WRC. Od roku 2009 je súčasťou veľkej rodiny Škoda Motorsport a práve on mi ukáže za volantom všetky kvality Fabie RS Rally2.

Jan Kopecký
Jan Kopecký, majster WRC-2 z roku 2018, 10-násobný majster Českej republiky, pomáhal vyvíjať Škodu Fabia RS Rally2. Jazdí s obrovským citom a vždy si to užíva. „Elektrické rely autá? To nie je nič pre mňa,“ vraví.
Jan Kopecký: pôjdeme plný kotol

V Myslovicích u Klátova, v oblasti, kde sa jazdí šumavská rely, sa ho večer pred jazdou pýtam, či pôjdeme v ostrom tempe, alebo na nás bude brať nejaký ohľad. „Auto je stavané tak, aby podávalo maximálne výkony na limite. Pôjdeme preto v pretekárskom tempe. Navyše, auto je nové aj pre mňa. Naposledy som v ňom sedel v júli, každým ďalším kilometrom ho spoznávam viac a viac.“ Hm, to bude fakt masaker. Uvedomujem si, že počas predchádzajúcich dní prešiel Honza traťou, po ktorej budeme jazdiť, minimálne 50-krát. Vedel by ju prejsť rýchlo aj poslepiačky.

Škoda Fabia RS Rally2
Lístie, špina, štrk, proste bordel na ceste… zo sedadla spolujazdca sa zdá, že podvozok s pneumatikami nič nevyvedie z koncentrácie.
Vylepšená bezpečnosť

Konečne si sadám do kokpitu. S prilbou na hlave musím najprv prekonať to lešenie, ktoré zachraňuje životy posádke aj v prípade nárazov v tých najvyšších rýchlostiach. Havárie v rely bývajú spektakulárne a aj keď je bezpečnosť v rely na tej najvyššej možnej úrovni, stále je čo zlepšovať. Napríklad bezpečnosť pri bočnom náraze. Medzi vonkajším plášťom dverí a interiérom sa preto nachádza štruktúra pohlcujúca energiu, ktorá sa skladá z absorpčnej peny a panelov vyrobených z kompozitných materiálov. Zloženie týchto kompozitných panelov je nasledovné: päť vrstiev uhlíkového kompozitu a jedna vrstva kevlaru. Kevlarová vrstva je k posádke najbližšie, aby ju pri nehode chránila pred prípadnými ostrými úlomkami uhlíkových kompozitov. Minimálny objem absorpčnej peny stanovujú predpisy FIA. Pena počas nárazu absorbuje energiu a znižuje tak zaťaženie ľudského tela. Bočné okná sú vyrobené z ľahkého polykarbonátu a dajú sa ľahko odstrániť.

Škoda Fabia RS Rally2
Odpojovacia spojka medzi prednou a zadnou nápravou je pri zatiahnutej ručnej brzde po prvýkrát v rely Fabii ovládaná elektrohydraulicky.

Celá ochranná klietka je vyrobená z 35,8 metra trúbok z vysokopevnostnej chróm-molybdénovej ocele. Skladá sa z pozdĺžnych, priečnych a diagonálnych trúbok v mieste dverí, pod strechou, okolo čelného skla a za sedadlami. Ochranná klietka sa privára k podvozku ešte počas stavby karosérie a až potom sa k nej pripevnia bočné panely a strecha. Dôvodom takéhoto postupu je vyššia presnosť spojenia trúbok s karosériou. Pre optimálne rozloženie síl vznikajúcich pri bočnom náraze má Škoda Fabia RS Rally2 obe strany karosérie spojené štruktúrou držiacou sedadlá. Výstuhy v mieste dverí sú v prípade rely Fabie dimenzované na väčšie sily ako vyžadujú predpisy FIA.

Škoda Fabia RS Rally2
Trúbky ochranného rámu majú dohromady dĺžku 35,8 metra.
Prehrávač videí 

Sedím v anatomickej sedačke a čakám, kým mi zapnú 6-bodový bezpečnostný pás. Prekvapuje ma, ako nízko sedím. Určite nižšie ako jazdec, výhľad vpred mám dosť obmedzený. Je tu len to najnutnejšie, ale nevyzerá to tu ako v minulom storočí a zaskočila ma čistota, ktorú vnímam okolo seba. Pohľadom mierim na stredový displej, ktorý posádke poskytuje prehľad o dôležitých hodnotách získavaných zo senzorov. Navyše má aj nové funkcie, napríklad prehrávanie videa. Jan mi vraví, že to využíva na prehrávanie fotografií svojej rodiny. Mladší jazdci to môžu využiť medzi rýchlostnými skúškami na prehrávanie on-board videí. Krútime nad tým hlavou. Rely predsa vždy bolo o jazde podľa rozpisu, nemá to byť okruh, ktorý sa jazdec naučí naspamäť ako taký robot. Je tu aj nový centrálny ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným ovládaním interkomu. Vodič má k mnohým funkciám prístup priamo pomocou tlačidiel na volante vrátane štartovacieho tlačidla.

Štartujeme

Pomaly vyrážame, testovacia trať má dĺžku asi 3,5 km. Rýchlosť v priamke nie je až taká ohromujúca. Dnešné športiaky, či výkonné elektromobily dokážu vyvinúť podobné preťaženie. Fascinuje ma nakrátko sprevodovaná prevodovka. CVAK-CVAK-CVAK! V rýchlom slede minimálnym pohybom zápästia tam má Jan štvorku a na krátkom úseku ideme viac než stovkou. Trať som vopred nevidel, absolútne teda netuším, čo sa bude diať ďalej.

Ešte netuším, čo ma čaká, takže som v pohode. O niekoľko sekúnd sa to zmení…

Prichádzame na križovatku, podľa rýchlosti odhadujem, že pôjdeme rovno. Omyl. Honza prudko dupne na brzdu a mne akoby niekto prudko vrazil päsť do zátylku. V 6-bodových pásoch máte celé telo pevne zafixované k sedačke, ale hlavu nie. Mykne mi hlavou a snažím sa spamätať, čo sa vlastne deje. Narazili sme do stromu? Nie, výfuk vrčí ďalej, nestačím vnímať, ako sa auto plynulo stočilo doprava a prudko akcelerujeme do ďalšej zákruty.

Čo má spoločné so sériovou Fabiou?

Okrem agresívneho bodykitu púta najväčšiu optickú pozornosť zadné krídlo. Je úplne nové a v porovnaní s predchádzajúcim modelom poskytuje takmer dvojnásobne väčší prítlak. To je mimoriadne dôležité, pretože to autu umožňuje v zákrutách dosahovať vyššiu rýchlosť. Na rely aute sú dokonca použité aj vzduchové clony Air Curtains z civilnej Fabie. Predný spojler optimalizuje aerodynamickú účinnosť prednej časti a zvyšuje rýchlosť vzduchu prúdiaceho pod auto. Výsledkom toho je nižší tlak pod vozidlom.

Škoda Fabia RS Rally2
Na asfaltový povrch sa používajú 18-palcové kolesá s brzdovými kotúčmi s priemerom 355 mm vpredu a 300 mm vzadu. Na šotolinu sú určené 15-palcové kolesá s brzdovými kotúčmi s priemerom 300 mm na oboch nápravách.
To predsa nemôže zvládnuť!

Toľko teória, prax je absolútne dych berúca. Nasledujúce zákruty prechádzame pod plným plynom. Podvozok s tlmičmi je famózny. Je až neuveriteľné, ako môže byť tak komfortný a pritom tak tuhý. Musí počítať aj s prejazdmi cez horizonty, dlhými a vysokými skokmi či rozbitými cestami. Nedokonalosti cesty nesmie byť v kokpite poznať, pretože inak by navigátor nedokázal čítať rozpis. Na tachometri máme vyše 150 km/h a prichádza ďalšia ľavotočivá zákruta. Očakávam brzdy, poučený spred niekoľkých okamihov viem, že to môže prísť na poslednú chvíľu, ale… Jan ďalej drží pedál plynu na podlahe a úplne donaha mi odkrýva všetky tajomstvá Fabie RS Rally2. Kurva, toto je rely v roku 2022. Absolútne rýchla, presná a koncentrovaná. Mám pocit, že som prežil vlastnú smrť. Blížime sa na koniec rovinky, prudko spomaľujeme a cez ručnú brzdu sa otáčame smerom naspäť.

Motor z Octavie RS

Ako som už spomínal, motor konštrukčne vychádza zo sériovej jednotky 2,0 TSI s kódovým označením EA888, ktorú nájdeme aj pod kapotou Octavie RS či Kodiaqu RS. Podľa predpisov bol objem zmenšený na 1,6 litra. Lepší proces spaľovania paliva zabezpečujú novo tvarované sacie a výfukové kanály, vylepšené piesty a spaľovacie komory, ako aj variabilné časovanie ventilov. Prepracovaný bol systém mazania a výfukový systém s novým turbodúchadlom. Úplne nový je medzichladič a riadiaca jednotka. Technické predpisy kategórie Rally2 vyžadujú pre motor reštriktor sania s priemerom 32 mm. Najvyšší výkon motora nie je nejaký oslnivý – 214 kW (289 koní) a krútiaci moment 430 Nm. Podarilo sa však zlepšiť priebeh krútiaceho momentu, ktorý je teraz k dispozícii v širšom spektre otáčok.

Po prvý raz elektrohydraulika

Krútiaci moment motora prenáša na všetky štyri kolesá sekvenčná päťstupňová prevodovka. Manuálna spojka sa používa iba pri rozjazde, parkovaní a pomalej jazde. Odpojovacia spojka medzi prednou a zadnou nápravou je pri zatiahnutej ručnej brzde ovládaná elektrohydraulicky a zadné kolesá blokuje len pri zatáčaní do ostrých zákrut. Toto ovládanie je novinkou, predchádzajúci model disponoval len hydraulicky ovládanou odpojovacou spojkou. V záujme čo najlepšieho zrýchlenia na úzkych a kľukatých rýchlostných skúškach má Škoda Fabia RS Rally2 krátke prevodové pomery. Aj tak však dosahuje maximálnu rýchlosť 200 km/h.

Kolesá na pogumovanom asfalte rýchlo chytia grip a rovnako rýchlo, ako sme sem prišli, z tohto miesta aj odchádzame. Začína na mňa doliehať obrovské dojatie. Takže takto dokáže ísť štvorkolesový stroj po ceste po vyše 135 rokoch evolúcie a investovaných miliardách do vývoja a výskumu. Zároveň si uvedomujem tú obrovskú dôveru, ktorú musia mať medzi sebou jazdec s navigátorom a rýchlosť v rozhodovaní, ktorú musia obaja preukazovať počas rýchlostných skúšok.

Škoda Fabia RS Rally2
Škoda Fabia RS Rally2 váži minimálnu predpísanú hmotnosť – 1240 kg. Pracovať sa však dá s rozložením hmotnosti.

Nádrž má v súlade s technickými predpismi FIA objem 82,5 litra. Je vyrobená zo špeciálnej nárazu odolnej gumy a chránená krytom z karbón-kevlarového kompozitu. Motor je prispôsobený na spaľovanie syntetického paliva, nakoľko to už v tomto roku vyžadujú predpisy FIA. Inžinieri v prípade novej Fabie RS Rally2 znížili trenie v tlmičoch, predĺžili ich zdvih spevnili zavesenie náprav typu MacPherson.

Stabilnejšia a ovládateľnejšia

Na základe rázvoru dlhšieho až o 94 mm museli konštruktéri navrhnúť novú kinematiku podvozka. Ďalej zlepšili funkčnosť diferenciálu, zvýšili účinnosť prevodovky pri radení a najmä odolnosť komponentov pri vysokej záťaži ako sú napríklad čapy, brzdový systém či káblové zväzky. Vysoká spoľahlivosť je kľúčom k pravidelným dobrým výsledkom na súťažiach a zároveň znižuje náklady. Na prednej aj zadnej náprave sa nachádzajú mechanické samosvorné diferenciály. Používanie medzinápravových diferenciálov s uzávierkou či elektronicky riadené diferenciály je podľa aktuálnych pravidiel zakázané. Zadný diferenciál s prevodovkou spája kardanový hriadeľ. Na asfaltový povrch sa používajú 18-palcové kolesá s brzdovými kotúčmi s priemerom 355 mm vpredu a 300 mm vzadu. Na šotolinu sú určené 15-palcové kolesá s brzdovými kotúčmi s priemerom 300 mm na oboch nápravách.

Škoda Fabia RS Rally2
Žiadne videá z Youtube vás nedokážu pripraviť na to, akými rýchlosťami dokáže rely auto prechádzať zákrutami.

Prácu diferenciálov je poznať v každej nasledujúcej zákrute. Auto pôsobí, akoby malo výkon minimálne 500 koní. Je to zásluha krátkeho sprevodovania, silného účinku bŕzd a obrovského gripu pneumatík.

Rešpekt všetkým posádkam rely

Všetky posádky v rely si zaslúžia veľké uznanie. Takáto jazda si vyžaduje dlhý tréning, absolútnu koncentráciu a úplne iný level pudu sebazáchovy. Škoda Fabia RS Rally2 ako nástroj na dosahovanie úspešných výsledkov na súťažiach je určite pripravená v tej najlepšej forme. A cena? Záleží to od mnohých okolností, ale približne 200-tisíc eur.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!