Domov News V budúcom roku nás čaká spoločné európske mýto

V budúcom roku nás čaká spoločné európske mýto

Plánované zavedenie medzinárodného mýta na Slovensku od začiatku roka 2023 uľahčí plynulý prechod v rámci mýtnych systémov. Z tohto dôvodu by už nemalo byť problémom, či štát dovtedy stihne vysúťažiť a sprevádzkovať nový domáci mýtny systém vo vlastnej réžii s garantovaným výnosom zhruba dvesto miliónov eur ročne.

Plynulý prechod

Štát tak po uplynutí zmluvy o prevádzke mýtneho systému so spoločnosťou SkyToll, a. s. koncom budúceho roka s ňou nepredĺži zmluvu ani mýto nevypne do výberu nového dodávateľa. V praxi to znamená, že zavedenie medzinárodného mýta umožní, že od začiatku budúceho roka bude plynule pokračovať výber mýta aj po tom, čo koncom aktuálneho roka uplynie zmluva so súčasným prevádzkovateľom národného mýtneho systému, so spoločnosťou SkyToll. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Jaroslav Ivanco to potvrdili v stredu na stretnutí s médiami. Nový domáci mýtny systém po dokončení verejného obstarávania na jeho vybudovanie a poskytovanie mýtnych služieb, ako aj kontrolný systém by mal byť efektívnejší a lacnejší.

Výnosy vyššie, náklady nižšie

Náklady na prevádzku mýtneho systému pri ročných výnosoch 230 miliónov eur bez DPH by sa mali znížiť z terajších 85 miliónov eur, resp. 37 %, zhruba na 25,5 miliónov eur, teda na 11 %. Čisté výnosy z výberu mýta by sa tak mali zvýšiť zo 63 na 89 %. „Hlavný cieľ je, aby nový mýtny systém bol významne efektívnejší ako súčasný. V budúcnosti chceme mať nákladovosť do 11 %. V súvislosti s implementáciou nového mýtneho systému implementujeme aj medzinárodné mýto. Sme posledná krajina v Európe, ktorá takýto medzinárodný mýtny systém nemá,“ povedal Doležal.

Skúsenosti z iných krajín

Spustenie medzinárodného mýta na Slovensku do prevádzky v tomto roku bude znamenať konkurenciu pre terajší národný mýtny systém a značne sa znížia náklady už súčasného mýta. „Odplata alebo odmena za medzinárodné mýtne služby sa pohybuje v jednotkách percent, je to významne nákladovo efektívnejšie ako národný systém,“ podotkol Doležal. „V iných krajinách sme videli, že nárazové výmeny mýtnych systémov so sebou niesli veľa administratívnych problémov, ale aj ťažkosti s logistikou mýtnych jednotiek a vychytávaním detských chýb i nezavinených pokút pre dopravcov. Preto je z pohľadu dopravcu dobré, že by mala zmena na Slovensku prebehnúť bez takéhoto stresu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSlováci idú opäť stavať autá. Skončí Patak Rodster fiaskom?
Nasledujúci článokUž čoskoro sa dočkáme novinky od Sony Honda Mobility