Domov News TEST Cupra Formentor VZ5 – Jednorožec je skutočný

TEST Cupra Formentor VZ5 – Jednorožec je skutočný

Dokonalosť. Inak nedokážem opísať kombináciu jesennej scenérie, obľúbenej okresky a Cupry Formentor VZ5. Asi všetkým je jasné, čo číslo 5 znamená. Legendárny 5-valec od Audi, ktorý sa sem dostal pod jedinou podmienkou. VZ5 nie je bežne dostupná, vyrobených bude iba 7 000 kusov a tušíte správne, kvóty u nás sú beznádejne vypredané. Aké je teda toto mimomanželské dieťa?

TEST Cupra Formentor VZ5 - päťvalcový zázrak

No comprendo, señor?

V prvom momente veľmi ťažké na pochopenie. Medzi šoférom a autom panuje akýsi vzájomný rešpekt. Predsa len, 390 koní a 480 Nm potrebujú maximálnu pozornosť. Od prvého naštartovania si však zamilujete zvuk 2,5-litrového majstrovského diela, ktorý v zásade nemá konkurenciu. Ale vráťme sa duchom späť za volant. VZ5 nie je ten typ auta, do ktorého si sadnete a okamžite si môžete robiť čo chcete. Musíte ho pochopiť. Nájsť kus voľnej plochy a na nej objaviť, aké sú limity pohonu všetkých štyroch kolies. Dokedy vás drží a kedy pošle silu viac dozadu a vy musíte reagovať. Samostatnou kategóriou je režim Drift. To, o čo v ňom ide, vysvetľovať nemusím, ale jeho fungovanie je o dosť komplikovanejšie. Z Cupry sa totiž nikdy nestane zadokolka. Ba čo viac, ona vždy bude viac zameraná na predné kolesá.

Tancovanie na tenkom ľade

Koncernová novinka menom Torque Steer, teda rozdeľovanie krútiaceho momentu na zadnej náprave, sa stará o to, že toto auto dokáže ísť bokom. Potom, ako dáte pokyn plynovým pedálom, pošle 100 % krútiaceho momentu na jedno koleso. Tým vyvolá šmyk, ale nemôžete na neho reagovať ako v aute s pohonom zadných kolies. Tu musíte hlavu nastaviť skôr na rely štýl. Žiadne veľké kontry, ale vždy volant pevne v rukách a minimálne korekcie, ktoré smerujú auto von zo zákruty. Ak sa vám toto v hlave neuloží, VZ5 vás zahodí do smeru kontry, pretože, ako som písal vyššie, stále je to viac predokolka.

Ale keď pochopíte ako to funguje, budete sa kráľovsky baviť. Budete presne vedieť, čo musíte urobiť, aby auto robilo to, čo chcete. Vôbec to v tomto prípade nebolo tak nepredvídateľné, ako v prípade RS3. To je spôsobené aj tým, že Formentor nemá vpredu také valce. Všetky štyri kolesá obúvajú identický rozmer 255/35. Dostať sa Formentoru VZ5 pod kožu a odomknúť jeho potenciál je poriadna drina, ale ten pocit, keď cítite, že ste túto beštiu skrotili a doslova ste si ju obmotali okolo prsta, to je na nezaplatenie. Najväčšie negatívum tohto auta je, že na neho nemám peniaze. Inak mu nemám čo vytknúť a je to určite budúca legenda, nad ktorou budeme slintať popri nabíjaní a jednoznačne si ju musíte vychutnať v pohybe. Napríklad v našom videu.

TEST Cupra Formentor VZ5 - päťvalcový zázrak

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Aprilia Tuareg 660 – ideálny parťák pre dobrodruhov
Nasledujúci článokSrdciari sa dočkali. V roku 2023 sa v Česku uskutočnia preteky šampionátu WRC