Domov News Lamborghini LB744: nový štandard pre hybridné superšportové autá

Lamborghini LB744: nový štandard pre hybridné superšportové autá

Lamborghini odhalilo technické detaily prvého hybridného superšportiaka HPEV (High Performance Electrified Vehicle) s kódovým označením LB744. Bude predstavené v tomto roku, kedy Lamborghini oslávi svoje 60. výročie.

S modelom s kódovým označením LB744 Lamborghini chce stanoviť nový štandard z hľadiska výkonu a radosti z jazdy. Úplne nová architektúra s novým pohonným ústrojenstvom poskytne celkovo viac ako 1 000 koní. Kombinuje pritom výkon úplne nového 12-valcového spaľovacieho motora s tromi elektrickými motormi a prelomovú dvojspojkovú prevodovku, ktorá bude debutovať práve na očakávanom 12-valcovom Lamborghini.

Auto má nevídané usporiadanie: 6,5-litrový motor V12 umiestnený v strede je doplnený tromi elektromotormi, z ktorých jeden je integrovaný do novej dvojspojkovej osemstupňovej prevodovky. Tá je namontovaná priečne a prvýkrát je umiestnená až za spaľovacím motorom. V tuneli, ktorý sa vo vozidlách značky Lamborghini vyskytuje už od čias Countachu, je namiesto neho lítium-iónová batéria, ktorá poháňa elektromotory. Elektromotory zvyšujú výkon pri nízkych otáčkach a môžu tiež zmeniť vozidlo na čisto elektrický automobil, čím sa znížia celkové emisie o 30 % v porovnaní s Aventadorom.

Jedinečná architektúra

Lamborghini je synonymom pre motory V12 už od založenia spoločnosti. Úplne prvým modelom Lamborghini, ktorý využíval tento charakteristický motor, bol ikonický 350GT uvedený na trh v roku 1963. Prvýkrát, čo bol elektrický motor spárovaný s 12-valcovým spaľovacím motorom, bolo v roku 2019 s modelom Sián, ktorý využíval elektrický doping 25 kW.

LB744 predstavuje bezprecedentnú hybridnú architektúru a novú generáciu motora V12. Plug-in hybridný superšportový automobil bude vybavený ľahkou vysokovýkonnou lítium-iónovou batériou umiestnenou v prevodovom tuneli v strednej časti podvozku. Ide o inovatívne riešenie navrhnuté tak, aby sa v porovnaní s predchádzajúcou pohonnou jednotkou znížili emisie a zároveň maximalizoval výkon.

Aký je teda motor?

Nový motor L545 má objem 6,5 litra a je najľahším a najvýkonnejším 12-valcovým motorom, aký kedy Lamborghini vyrobilo. Celkovo váži iba 218 kilogramov. To je o 17 kilogramov menej ako vážil motor v Aventadore. LB744 má motor otočený o 180 stupňov v porovnaní s usporiadaním Aventadoru. Maximálny výkon tohto motora je 825 koní pri 9250 otáčkach za minútu. Červené pole sa pritom začína až pri 9500 ot./min. Špecifický výkon je 128 koní na liter, čo je najvyšší výkon v histórii 12-valcových motorov Lamborghini, pričom maximálny krútiaci moment je 725 Nm pri 6750 ot./min.

Potrubie nasávania vzduchu do valcov sa prerobilo tak, aby zvýšilo prívod vzduchu a zaručilo optimálne prúdenie vzduchu v spaľovacej komore. Optimalizáciou prešlo aj spaľovanie v samotnom motore, a to vďaka regulácii ionizácie v komore s dvomi riadiacimi jednotkami. Riešenie používané už v Aventadore je teraz prenesené do nového modelu. Nový spaľovací systém sa vyznačuje aj zvýšeným kompresným pomerom (12,6:1 v porovnaní s 11,8:1 Aventadoru). Zlepšila sa aj dynamika kvapalín výfukových plynov, aby sa znížil protitlak vo vysokých otáčkach a zvýšil sa výkon.

Elektrický pohon všetkých štyroch kolies

Autá Lamborghini boli od samého začiatku preslávené svojim jedinečným emocionálnym a nezameniteľným zvukom. Zvláštna pozornosť sa venovala „zvukovej stope“ nového motora L545. Aby sa zdôraznil tón agregátu, zvuk je už pri nízkych otáčkach melodický a potom stúpa do prirodzeného harmonického crescenda. LB744 si zachováva jednu z najsilnejších tradícií Lamborghini: pohon všetkých štyroch kolies. Okrem spaľovacieho motora, ktorý poháňa zadné kolesá, teraz debutuje dvojica elektromotorov na prednej náprave, z ktorých každý dodáva trakciu jednému z predných kolies. Nad osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou sa umiestnil aj tretí elektromotor, ktorý môže v závislosti od zvoleného jazdného režimu a podmienok dodávať energiu zadným kolesám. Kombinovaný krútiaci moment spaľovacieho motora a troch elektromotorov ponúka úroveň, ktorá je jedinečná dokonca aj v oblasti superšportových automobilov. Hodnotu 725 Nm vyprodukuje spaľovací motor a 350 Nm každý z predných elektromotorov. Celkovo pohonná jednotka poskytuje kombinovaný maximálny výkon 1015 koní.

Lamborghini LB744

Výkon s nulovými emisiami

Lamborghini LB744 je vybavené lítium-iónovou batériou s vysokým špecifickým výkonom (4 500 W/kg) umiestnenou v stredovom tuneli, ktorá udržuje ťažisko čo najnižšie a zaisťuje optimálne rozloženie hmotnosti. Batériu chráni spodná konštrukčná vrstva. Je spojená s prednými elektromotormi, zadným elektromotorom a integrovanou dobíjacou jednotkou. Batéria je 1550 mm dlhá, 301 mm vysoká a 240 mm široká. Obsahuje články s celkovou kapacitou 3,8 kWh. Keď kapacita batérie klesne na nulu, je možné ju dobíjať bežným domácim striedavým prúdom až do výkonu 7 kW a úplne sa nabije len za 30 minút. Môže sa tiež dobíjať pomocou regeneratívneho brzdenia z predných kolies alebo priamo z motora V12 len za šesť minút.

Lamborghini LB744

A čo prevodovka?

Vývoj novej platformy priniesol inovatívne technické rozhodnutia týkajúce sa prevodovky, nervového centra hybridnej jednotky. Na dosiahnutie svojich cieľov vyvinulo Lamborghini novú kompaktnú prevodovku, ktorá je schopná uspokojiť potreby tak silnej elektrickej pohonnej jednotky. Jednotku vyvinula a navrhla spoločnosť Lamborghini úplne vo vlastnej réžii. Po modeli LB744 bude pokračovať vo výbave ďalšej generácie superšportových automobilov. Nachádza sa priečne za pozdĺžnym motorom V12, aby v tuneli zostal priestor pre lítium-iónovú batériu, ktorá napája elektromotory. Ide o technické riešenie, ktoré je jedinečné vo svete vysokovýkonných automobilov, a stavia Lamborghini opäť na špičku automobilového inžinierstva. Usporiadanie pomáha udržať rázvor náprav vozidla na uzde a podporuje efektívne rozloženie hmotnosti pre tú najlepšiu možnú jazdnú dynamiku.

Dvojspojková prevodovka je mimoriadne kompaktná, dlhá 560 mm, široká 750 mm a vysoká 580 mm. Jej celková hmotnosť je len 193 kg a zahŕňa aj zadný elektromotor s maximálnym výkonom 110 kW a maximálnym krútiacim momentom 150 Nm.

Lamborghini LB744

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSuzuki Jimny v edícii Heritage spomína na minulosť
Nasledujúci článokBugatti Veyron iba ako športiak? Veru nie

1 COMMENT

  1. […] zaváhanie však bolo pod kapotou. Model LP400 mal síce pod zadnou kapotou uložený 3,9-litrový V12 motor, no dosahoval iba výkon 375 koní (na dnešné pomery taký lepšie vybavený sedan prémiovej […]

Comments are closed.