Domov News TEST Cupra Formentor 2.0 TDI – ako funguje manuál s naftou?

TEST Cupra Formentor 2.0 TDI – ako funguje manuál s naftou?

Formentor, ako vôbec prvý samostatný model automobilky Cupra, sme v redakcii mali na test už mnohokrát, no vždy sa dá na ňom nájsť niečo, čo zaujme. A okrem toho, každý autor sa na auto pozerá z iného uhla. 

Predná časť modelu Cupra Formentor je silná a odhodlaná, ale elegantná a rafinovaná s veľkou prednou maskou chladiča, na ktorej sa nachádza slávny medený odznak Cupra. Ďalej sú tu full LED predné svetlomety, ktoré využívajú charakteristický dizajn. Hmlové svetlá sú umiestnené samostatne nižšie. Pod svetlometmi sú dva prívody vzduchu, ktoré nielen zdôrazňujú tvár vozidla, ale aj usmerňujú vzduch vozidlom a pomáhajú prúdeniu vzduchu aj výkonu, chladenie bŕzd sa pri jazde stáva dobrodružnejším. Aj keď áno, pri tejto verzii to až tak potrebné nebude. Tvarované línie nad kapotou zvýrazňujú znak Cupra na mriežke chladiča, ale tiež pomáhajú pohľadom smerovať dozadu k A-stĺpiku a ďalej.

Kokpit o úroveň vyššie

Aj keď nie je na mieste porovnávať spracovanie interiéru s koncernovými značkami ako Škoda alebo Seat, po usadení sa za krásne tvarovaný volant s medeným logom a zatvorení vodičových dverí sa ocitnete v celkom inej lige. Keď vodič odomkne vozidlo, Cupra Formentor privíta vodiča a spolujazdca uvítacím ceremoniálom, pričom na zem premietne logo automobilky. A keď cestujúci nastupujú do vozidla, prah dverí je osvetlený nápisom Cupra.

Po nastúpení sú pasažieri pokrytí vysokokvalitnými materiálmi s brúseným tmavým hliníkom a medenými prvkami, vďaka ktorým pôsobí kabína moderne. Športové sedadlá sú namontované nízko v kabíne, aby sa maximalizoval priestor, a sú navrhnuté tak, aby umožňovali ergonomickejšiu polohu sedenia, čo dáva pocit dynamiky ešte predtým, ako sa koleso vôbec otočí. Veľmi sa nám páčilo výstražné svetlo či už asistenta pri vystupovaní, resp. mŕtveho uhla, ktoré sme v tomto efektnom štýle ešte nevideli. 

Trpezlivá jazda

Prečo trpezlivá? Pretože sme jazdili s naftovou motorizáciou, ktorá práve nie je typicky športovým pohonom pre značku, ktorá chce byť dravá a vlastne už aj elektrifikovaná. Pre tento model je základom benzínová 1.5 TSI a práve testovaná 2.0 TDI. Takže tu nečakajte žiadny pohon 4×4, resp. 4Drive a my sme dokonca mali klasický manuál.

Ale keďže sa s manuálnymi prevodovkami už stretávame len naozaj výnimočne, boli sme príjemne prekvapení, ako dobre sa s touto prevodovkou jazdí. Je to niečo podobné ako manuál v BMW (ktorý už neexistuje), prípadne v Mazde. Ide o pocit absolútnej priamej odozvy, nízky zdvih páky, krátke a presné dráhy. Takto si predstavujeme prevodovku v športovom aute. Aj keď tento Formentor až taký športový nie je. 

Čo nás baví

Ak by ste sa mali báť prílišného športového charakteru modelu Formentor, tak obavy nie sú na mieste. Jazda je možno tvrdšia, no zároveň oceníte vlastnosť podvozku poradiť si s menej kvalitnými cestami. Predné vzpery MacPherson a zadné viacprvkové (pre všetky verzie Cupra Formentor) vyvažujú konkurenčné potreby pohodlia pri každodennej jazde a odozvy v energickejších scenároch. Presné vyladenie pomerov pružín a tlmičov znamená, že podvozok sa dokáže ľahko vyrovnať so zmenami zaťaženia, pričom mu pomáha rovnomerne rozložená hmotnosť vozidla.

Nezanedbateľná bezpečnosť

Formentor vie napriek kompaktnejším rozmerom poslúžiť aj ako rodinné auto. V prvom rade vďaka vysokej úrovni bezpečnosti. Jedným z najväčších prírastkov je zavedenie núdzového asistenta, ktorý zabezpečuje, že sa vodič sústredí na jazdu a nenechá sa rozptyľovať vizuálnymi a akustickými výstrahami. Ak vodič nereaguje, systém môže spustiť brzdné otrasy. Ak nedôjde k žiadnej zmene, vozidlo môže úplne zastaviť a aktivovať výstražné svetlá. Po zaparkovaní môže Cupra Formentor priamo kontaktovať záchrannú službu pomocou systému eCall.

Nie pre každého

Áno, sme si istí, že testovaná naftová motorizácia s manuálnou prevodovkou nebude pre každého. Určite siahne väčšina záujemcov po automate a niektorom z benzínových pohonov. Napriek tomu sme sa mohli na vlastnej koži presvedčiť, že toto auto vie aj napriek viacerým progresívnym vlastnostiam stále hrať na strunu tradičným, konzervatívnym vodičom. A to je dobre. Prechod na výlučne elektrický pohon nemôže byť šokom zo dňa na deň. Tento proces musí prebiehať pomalším tempom. Či už kvôli zákazníkom alebo automobilkám. 

TECHNICKÉ ÚDAJE CUPRA FORMENTOR
Motor R4
Zdvihový objem 1968 cm3
Max. výkon 110 kW / 150 k
Max. krútiaci moment 340 Nm
Palivo Nafta
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový manuál
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 450 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 839 mm
Výška 1 528 mm
Rázvor náprav 2 679 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 544 kg
Objem batožinového priestoru 450 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Rozmer pneumatík 245/40 R19
SPOTREBA (počas testu)
Mesto 6,3 l/100 km
Diaľnica 5,8 l/100 km
Okresky 5,1 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 29 990 eur
Cena testovanej verzie 36 598 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokLamborghini Huracán s legendárnym V10 končí. Nástupcom bude plug-in hybrid
Nasledujúci článokNabíjací výkon 3000 kW? Toto je nový konektor MCS