Domov News Rolls-Royce Spectre NAŽIVO: najluxusnejšie elektrické kupé vyzerá spektakulárne

Rolls-Royce Spectre NAŽIVO: najluxusnejšie elektrické kupé vyzerá spektakulárne

Automobilky si na prezentácii svojho nového modelu dávajú vždy záležať. Premiéra tohto luxusného elektromobilu však prekonala všetky naše očakávania.

Pri hoteli nás čakajú dva Ghosty. Áno, z toho už tušíte, že nás čaká premiéra nejakej novinky od Rolls-Royce. A pokiaľ ste nežili posledné mesiace v jaskyni, tak určite už viete, že sa ideme pozrieť na úplne nové ultra luxusné elektrické kupé s názvom Spectre. Takýmito prívlastkami titulujú Briti svoju novinku. Sú na ňu aj patrične hrdý. Bodaj by nie, pretože za vývojom tohto auta stálo množstvo úsilia, hodín tvrdej práce a miliónov investovaných eur. Aby bolo všetko tip-top, Spectre prešiel najdôkladnejším testovacím programom v celej histórii značky. Očakávania sú preto obrovské.

Miesto toho, aby sme zastavili pri pražskom showroome značky Rolls-Royce, ktorý, mimochodom, patrí medzi tie vôbec najlepšie zastúpenia RR na svete, nám vodič otvára dvere pri 9-poschodovej budove. Zjavne nie celkom dokončenej, keďže hneď vedľa stojí vysoký žeriav. Pohľad smerujeme na nenápadný lodný kontajner stojaci uprostred ulice. O malú chvíľu z neho vyjde muž v obleku a srdečne nás privíta. WTF?!

Vchádzame do kontajneru a schádzame po schodoch dole. Pred nami sa rozprestiera dlhá chodba plná svetelných brán, nie je vidieť na jej koniec. Chýba už len tichý hudobný podmaz zo Squid Game a zážitok by to bol vskutku dokonalý.

České zastúpenie Rolls-Royce si za miesto premiéry modelu Spectre zvolilo 9. poschodie projektu Vanguard v časti Modřany. Ide o prestavbu bývalej továrne, v ktorej sa vyrábali letecké prístroje, na 150 moderných loftov. Okrem toho, že v podzemí na obyvateľov čaká 18-metrový bazén, sauny či spoločenské a konferenčné miestnosti, kľúčovým prvkom tohto projektu je veľký nákladný výťah. Vďaka nemu nemusíte parkovať auto v podzemnej garáži, ale pokojne si ho môžete pristaviť skoro na terasu. Pre milovníkov áut skutočne pôsobivé.

Najnáročnejší testovací program v dejinách

Rolls-Royce vníma uvedenie svojho vôbec prvého elektromobilu na trh veľmi citlivo. Pre tak konzervatívnu značku, akou britský Rolls-Royce rozhodne je, ide o zachovanie dôležitej kontinuity ponúkať zákazníkom tie najpôsobivejšie luxusné vozidlá, aké si vôbec môžu kúpiť. Postavenie elektrického vozidla bolo pre Rolls-Royce výzvou, ku ktorej sa vývojový tím postavil veľmi zodpovedne. Aby bolo všetko dôkladne pripravené na uvedenie automobilu na trh, model Spectre absolvoval najnáročnejšie testovacie skúšky v celej histórii automobilky. Vývojové prototypy absolvovali dovedna vyše 2,5 milióna testovacích kilometrov a odskúšal sa každý detail. Koniec-koncov, písali sme o tom TU.

Rolls-Royce Spectre vkusným spôsobom kombinuje eleganciu s technickými inováciami. Naživo vyzerá naozaj impozantne a vyžaruje zvláštnu auru. Karel Kadlec, riaditeľ Rolls-Royce Motor Cars Prague, ešte pred pol rokom rozprával príhodu, ako vozidlo ukazovali potenciálnym zákazníkom priamo v domácej továrni v Goodwoode. Mnohí boli k projektu skeptickí, ale akonáhle automobil uvideli naživo, na mieste podpísali rezerváciu. Priznám sa, mať toľko peňazí, ani ja neváham.

Spectre

Prikrčená šelma

Zadné, prikrčené partie pôsobia dojmom leva číhajúceho v kríkoch na svoju korisť. Predná časť má podobne rozdelené svetlomety ako napríklad BMW radu 7 alebo X7. Rešpekt vzbudzujúca mriežka chladiča je vôbec tá najširšia, akú kedy mal automobil so soškou Spirit of Ecstasy. Jednotlivé lamely masky v tvare antického Panteónu sú hladšie a majú dôležitú aerodynamickú funkciu – usmerňujú vzduch obtekajúci okolo prednej časti. Napriek svojej mohutnosti je Spectre výrazne aerodynamicky tvarovaný, o čom svedčí aj výsledná hodnota aerodynamického odporu vzduchu s hodnotou len 0,25.

Spectre

Dizajn exteriéru je inšpirovaný modernými jachtami. Túto podobnosť vidieť najmä vzadu. Zadné svetlá sú zasadené do najväčšieho jednodielneho panelu karosérie, aký kedy automobilka Rolls-Royce vyrobila. Ten sa tiahne od A-stĺpika až po batožinový priestor. Štvorsedadlové elektrické kupé s dĺžkou 5 453 mm, šírkou 2 080 mm, výškou 1 559 mm a rázvorom osí kolies dlhým 3 210 mm váži takmer 3 tony. Presne 2975 kg, bez posádky.

Lakovanie karosérie nemusí byť nevyhnutne dvojfarebné. Okrem uvádzacej kombinácie žltej a čiernej nižšie zverejňujeme fotografie aj ďalších farebných kombinácií, ktoré zatiaľ boli zverejnené. Spectre zároveň stojí na najväčších diskoch kolies v dejinách Rolls-Royce – majú priemer až 23 palcov.  

Spirit of Ecstasy

Čo sa týka samotnej sošky Spirit of Ecstasy – z hľadiska aerodynamiky by bolo najlepšie, keby sa po aktivovaní elektromotorov zasunula do karosérie. Takéto riešenie však bolo v prípade Rolls-Royce neprípustné. Špeciálny vývojový tím preto strávil viac než 800 hodín len tým, že optimalizoval jej tvar. Soška sa nevyhla testovaniu v aerodynamickom tuneli. Lamely mriežky chladiča sú podsvietené 22 LED diódami. Keďže sa ich tlmené svetlo odráža na leštených povrchoch mriežky, vytvárajú tým skutočne pôsobivý trojrozmerný svetelný podpis. V žiari reflektorom a na dennom svetle to až tak nevynikne, ale v tme to musí byť skutočne okúzľujúci pohľad.

Spectre

Starlight Doors

Všetky typické prvky vozidiel značky Rolls-Royce sú tu zachované, resp. inovované do modernejšieho poňatia, tak aby reprezentatívne symbolizovali prechod na elektromobilitu. Spomenúť napríklad môžeme tradičný strop osvetlený malými LED diódami, pripomínajúcimi hviezdu oblohu. V prípade modelu Spectre sa tento motív vôbec po prvýkrát nachádza aj na dverách. Starlight Doors pozostávajú z celkovo 4.796 osvetlených “hviezd”. Dvere sa otvárajú do protismeru jazdy a majú, pochopiteľne, automatickú funkciu.

Krásnym detailom je aj časť palubnej dosky pred spolujazdcom. Práve tu môžu najviac vyniknúť individuálne predstavy každého zákazníka. No aj prvok pochádzajúci priamo z Goodwoodu je pôsobivý. Panel v tomto prípade spája označenie Spectre s viac ako 5.500 svetielkujúcimi hviezdičkami. Vývoj tohto prvku trval viac ako dva roky, dizajnéri a konštruktéri nad ním strávili spolu viac ako 10 000 pracovných hodín.

Spectre

Adaptívna rekuperácia nie, i-Pedal áno

Kompletným prepracovaním musel prejsť aj celohliníkový priestorový rám, ktorý je základom všetkých súčasných modelov značky Rolls-Royce. Akumulátor je zabudovaný priamo do štruktúry karosérie, čo zvýšilo jej tuhosť o 30 %. Nad batériou je vytvorený priestor pre kabeláž a chladiacu sústavu, pričom batéria je umiestnená zospodu, čím má podlaha dokonalo hladký profil. Toto ústrojenstvo si vyžadovalo určitý priestor, ktorý je opticky zoštíhlený lakovaním čiernou farbou. Aj keď farebné kombinácie karosérie budú mať priam nekonečne veľa možností, tieto citlivé oblasti zostanú vždy len čierne.

Spectre

Výzvou bolo aj optimálne nastavenie rekuperačného brzdenia. To muselo byť účinné a zároveň jemné. Spectre tak disponuje aj funkciou riadenia jedným pedálom. Neobsahuje však adaptívnu rekuperáciu ako napríklad vozidlá značky BMW. Podľa Rolls-Royce táto technológia je síce dobrá, ale nie natoľko, aby bola aplikovateľná v ich vozidle. Povestnú eleganciu jazdy totiž dokáže bez kompromisov zabezpečiť aj spomínané riadenie jedným pedálom. V Rolls-Royce však nevylučujú, že niektoré nasledujúce modely adaptívnu rekuperáciu predsa len dostali.

Spectre

Jazda ako na lietajúcom koberci

O perfektný komfort jazdy sa stará dôkladne vyladené pruženie Planar a dokonca aj samotná batéria. Keďže jej hmotnosť je takmer 700 kg, výrazne tým prispieva k utlmeniu hluku vychádzajúceho z oblasti podvozka. Spectre je najviac digitálne zosieťovaným modelom Rolls-Royce v histórii. Prináša jedinečný systém decentralizovanej inteligencie, ktorý dokáže priebežne a neustále spracovávať informácie a dáta z bezprecedentného množstva zdrojov v celom vozidle a tým riadiť obrovské množstvo funkcií. Z toho, samozrejme, profituje najmä pohodlie, ktoré automobil poskytuje svojej posádke. Systém Planar napríklad dokáže v momente rozpojiť stabilizátory. Tým sa každé koleso stane nezávislým. Týmto spôsobom sa eliminuje hojdavý pohyb, ktorý vzniká, keď jedna strana auta prejde cez nerovnosť na ceste.

Spectre

Cena

Rolls-Royce Spectre disponuje výkonom 585 koní a krútiacim momentom 900 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,5 sekundy. Vďaka kombinovanej spotrebe enrgie na úrovni 21,5 kWh prejde na jedno nabitie v súlade s normou WLTP 530 kilometrov.

Na Rolls-Royce Spectre sa môžeme tešiť aj na Slovensku. Pražský showroom hlási o tento elektromobil veľký záujem a to aj z radov Slovákov. S pozitívnou odozvou sa automobil stretol aj vo zvyšku sveta. Rolls-Royce aktuálne hlási, že výrobné kapacity sú obsadené až do konca roku 2024. Aj to aj napriek tomu, že záujemcovia o Spectre sa v ňom pravdepodobne ešte nemali možnosť previezť. Cena je v prípade takýchto automobilov veľmi individuálna, no základ sa pohybuje niekde na úrovni 400.000 eur s daňou. Prvé automobily budú zákazníkom dodané v poslednom kvartáli tohto roka.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokToto sú najlepšie miesta na túru v roku 2023
Nasledujúci článokPorsche si pripomína 100 rokov Le Mans špeciálnou edíciou 911