Domov News Volvo EX30 naživo: zbúra trh s elektromobilmi?

Volvo EX30 naživo: zbúra trh s elektromobilmi?

Volvo EX30. Foto: Volvo

V Bratislave sme sa mali možnosť zoznámiť s novým Volvom EX30. Ambiciózny elektromobil segmentu B príde na slovenské cesty vo februári budúceho roka. Aké prvé dojmy v nás zanechal?

Napriek tomu, že ide o zástupcu B-segmentu a o vôbec to najmenšie Volvo, nemá to žiadny vplyv na jeho výkon. Kým napríklad Opel Mokka-e alebo Peugeot e-2008 používajú elektromotor s výkonom 156 koní a krútiacim momentom 260, ktorý sa prenáša na predné kolesá, Volvo EX30 poháňa elektromotor s výkonom až 272 koní a krútiacim momentom 343 Nm. Dôležitým rozdielom je tiež pohon zadných kolies.

Foto: Volvo
Bezpečnosť na prvom aj druhom mieste

Volvo si mimoriadne dáva záležať na bezpečnosti posádky. Preto je EX30 už v základnej výbave vybavené plnou bezpečnostnou výbavou, súčasťou ktorej sú radary, kamery a ultrazvukové snímače neustále monitorujúce situáciu v okolí vozidla. Bezpečnostné systémy dokonca sledujú aj vodiča. Systém 13-krát za sekundu vyhodnocuje jeho pozornosť a v prípade nepozornosti alebo únavy spustí upozorňujúci signál. Súčasťou základnej výbavy je aj adaptívny tempomat s funkciou sledovania dopravných značiek, aplikácie a služby od spoločnosti Google, hlasového ovládania, otváranie vozidla prostredníctvom smartfónu alebo NFC smart karty, 18-palcové kolesá, jednozónová klimatizácia s peľovým filtrom, 11 kW palubná nabíjačka alebo zadná parkovacia kamera. Základná cena vozidla je pritom stanovená na sumu 37.950 €.

Foto: Volvo

Aj keď kvôli vonkajším rozmerom môže byť diskutabilné, či si Volvo EX30 zaslúži označenie SUV, v skutočnosti nemáme dôvod s tým nesúhlasiť. Svetlá výška vozidla je totiž takmer 18 cm, k dispozícii je pohon všetkých kolies, kufor má základný objem 318 litrov a v interiéri poskytuje dostatočný priestor nad hlavou. Napriek obrovskej panoramatickej streche tiahnucej sa bez prerušenia až do oblasti zadných sedadiel sa na predné aj zadné sedadlá pohodlne usadia aj osoby s výškou takmer 2 metre.

Volvo EX30
Foto: Volvo
Kam zmizli budíky?

Interiér je v prípade Volva menšou revolúciou. V plnej miere je tu viditeľný minimalizmus, ktorý vyplýva zo snahy znížiť počet materiálov a komponentov. Vo Volve si totiž správne uvedomujú skutočnosť, že najekologickejší materiál je ten, ktorý nemusí byť vyrobený. Tento minimalizmus sa napríklad prejavuje v absencii prístrojovej dosky. To ušetrilo minimálne jeden displej a k nemu prislúchajúcu kabeláž. Všetky jazdné informácie aj ovládacie prvky vozidla sú koncentrované do centrálnej obrazovky položenej vertikálne medzi vodiča a spolujazdca. Na palubnej doske sa tak nenachádzajú žiadne fyzické tlačidlá, dokonca aj tlačidlo výstražných svetiel sa nachádza na displeji.

Volvo EX30
Foto: Volvo

Zaujímavosťou je tiež absencia klasickej odkladacej schránky pred spolujazdcom. Vo Volve hľadali spôsob, ako zlepšiť jej funkčnosť. Spravidla ide o ten najväčší odkladací priestor vo vozidle, avšak najmä počas jazdy môže byť manipulácia vodiča s ňou celkom problematická. Musí sa za ňou naťahovať, prípadne jej úplnému otvoreniu bránia kolená spolujazdca. Konštruktéri preto využili výhody rovnej podlahy a túto schránku presunuli do stredu auta, pre vodiča je tak oveľa ľahšie dostupná.

Volvo EX30
Foto: Volvo
Veľa recyklovaných materiálov

V záujme znižovania prebytočných materiálov sa vo Volve rozhodli presunúť reproduktory audiosystému z výplní dverí pod čelné sklo. Opäť sa ušetrilo na kabeláži, ale tým, že sú bližšie k ušiam cestujúcim, majú aj prirodzenejší zvuk. Tu dávame do pozornosti audiosystém harman/kardon s výkonom 1040 W, ktorý je dostupný v strednom stupni výbavy. 17 % všetkých plastov použitých vo vozidle je recyklovaných. Konštrukcia auta používa aj 25 % recyklovaného hliníka. Po celom vozidle tak nájdeme prvky vyrobené z recyklovaných starých džínsov, plastových okien alebo rybárskych sietí.

Volvo EX30
Foto: Volvo

Prvé dojmy z auta sú pozitívne. Kabína sršala priestrannosťou, čalúnenie sedadiel je príjemné na dotyk a technické parametre v kontexte cien sú mimoriadne pôsobivé. Pod prednou kapotou sa nachádza priestor na uloženie káblov, takže celý objem kufra môžete využiť na to podstatné, čo doň chcete uložiť. Výškové nastavenie sedadla vodiča má vcelku veľký rozsah, takže za volantom sa môžete cítiť ako v SUV, ale v najnižšej polohe aj ako za volantom bežného hatchbacku. Dekoratívne panely sú vypracované z recyklovaných materiálov. Zvedaví sme, ako nám v praxi sadne absencia prístrojového panelu, koniec koncov ale Volvo EX30 nie je prvé auto v histórii, ktoré by malo jazdné údaje umiestnené v strede palubnej dosky. Spomeňme si napríklad na Nissan X-Trail alebo Renault Espace.

Foto: Volvo
Zrýchlenie z ríše superšportov

Volvo EX30 na pohon všetkých kolies používa dvojmotorové usporiadanie so systémovým výkonom 428 koní a 543 Nm. Z 0 na 100 km/h s touto koncepciou zrýchli už za 3,6 sekundy. Vo výbave Plus je jeho cena stanovená na sumu 49.350 €. Čo sa týka rýchlosti nabíjania, štandardný variant má maximálny nabíjací výkon 134 kW. Dvojmotorový to dokáže výkonom až 153 kW, takže batéria sa nabije z 10 na 80 % za 26 minút.

Volvo EX30
Foto: Volvo

Volvo EX30 je v predaji (auto sa už dá objednať, ale prvé kusy prídu k predajcom až vo februári 2024) s dvoma batériami. Lítium-železo-fosfátová má kapacitu 51 kWh a s priemernou spotrebou energie 16,7 kWh/100 km umožní dojazd 344 km. Nikel-mangát-kobaltová batéria má kapacitu 69 kWh a umožní dojazd 480 km. Výhoda iného chemického zloženia batérií spočíva v nižšej cene, väčšom počte nabíjacích cyklov a pomalšom degradovaní článkov.

Stellantis má obrovský problém. Jeho nočná mora má meno Volvo EX30

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 29

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS: Volvo
Predchádzajúci článokRenault mimo Európy uvedie 8 nových modelov
Nasledujúci článokBratislava je domovom najmodernejšieho Airbus A350-900

1 COMMENT

  1. Myslím, že nezbúra nič. Parametre dobré, ale ľudia aj tak stále nechcú elektromobily.. Kupovať ich vo veľkom budú až keď nebude iná možnosť, keď sa zákažu spaľováky..

Comments are closed.