Domov Elektromobilita Stellantis má obrovský problém. Jeho nočná mora má meno Volvo EX30

Stellantis má obrovský problém. Jeho nočná mora má meno Volvo EX30

Elektromobily koncernu Stellantis patria medzi najpredávanejšie v Európe. Jednotlivé značky totiž elektrifikovali aj menšie modely, takže aj ich cena je, pochopiteľne, nižšia. Teraz však prichádza Volvo EX30, ktoré bolo na rozdiel od spomínanej konkurencie od začiatku navrhované ako auto na baterky. Ponúka preto oveľa viac muziky za porovnateľnú cenu.

Zoberme si napríklad taký Peugeot e-2008, ktorý patrí do TOP 3 najpredávanejších elektromobilov v Európe. Tento model je obľúbený aj na Slovensku, aj keď tu sa oveľa viac predáva so spaľovacími motormi. Základná cenníková cena Peugeotu e-2008 je 37.590 €. To sa bavíme ešte o verzii s pôvodným elektromotorom s výkonom 136 koní. Už čoskoro totiž elektrická dvetisícosmička dostane výkonnejší elektromotor s výkonom 156 koní, krútiacim momentom 260 Nm a NMC batériu poskytujúcu dojazd 400 km. Rovnaký pohon používajú prakticky všetky kompaktné elektromobily koncernu Stellantis – Peugeot e-208, e-308, o chvíľu k nim pribudne aj 408, Citroen ë-C4, Jeep Avenger alebo DS 3 Crossback E-Tense. Väčšinu týchto áut sme aj testovali, stačí kliknúť na príslušný link a dozviete sa o nich viac.

Prekonáva ich výkonom aj výbavou

Volvo EX30 je čerstvá novinka, ale na slovenskej webovej stránke Volva je už k dispozícii aj cenník s konfigurátorom a dostupnou výbavou. A cenou Volvo rozhodne prekvapilo. Základný model vo výbave Core totiž stojí 37.950 €. Ale pozor, výkon jedného elektromotora v tomto prípade nie je iba 136, resp. 156 koní, ale až 272 koní. K dynamickým a technickým údajom sa ešte dostaneme, ale poďme sa pozrieť, čo Volvo EX30 ponúkne už v štandardnej výbave. V prvom rade je to akási digitálna ochranná klietka tvorená piatimi radarmi, piatimi kamerami a dvanástimi ultrazvukovými snímačmi neustále monitorujúcimi situáciu v okolí vozidla.

Volvo EX30

Volvo totiž dôrazne dbá na bezpečnosť a robí tak intenzívnejšie ako kedykoľvek predtým. Monitoruje dokonca aj vodiča vnútri vozidla a dokáže mu pomôcť v prípade nepozornosti alebo únavy. Súčasťou základnej výbavy je aj adaptívny tempomat s funkciou sledovania dopravných značiek, aplikácie a služby od spoločnosti Google vrátane hlasového ovládania, otváranie vozidla prostredníctvom smartfónu alebo NFC smart karty, 18-palcové kolesá, jednozónová klimatizácia s peľovým filtrom, 11 kW palubná nabíjačka či zadná parkovacia kamera.

Volvo EX30

Už základné Volvo bez akýchkoľvek príplatkov dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a na jedno nabitie prejsť 344 km. Krútiaci moment 343 Nm sa pritom prenáša na zadné kolesá. Najvyššia rýchlosť je už tradične limitovaná na 180 km/h. Volvo v prípade tejto verzie udáva priemernú spotrebu energie 16,7 kWh/100 km.

Vyššie poschodia konfigurátoru

K dispozícii je tiež variant s dojazdom predĺženým na 480 km. Za túto verziu je potrebné si priplatiť 5.250 €. Stredná výbava Plus je ocenená na sumu 40.900 € a naviac obsahuje napríklad audiosystém Harman Kardon s 9 reproduktormi, priestorovým zvukom a zosilňovačom s výkonom 1 040 W, asistenčný systém Pilot Assist, dvojzónovú klimatizáciu, bezdrôtové nabíjanie telefónu, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru alebo vyšší stupeň ambientného osvetlenia interiéru.

Volvo EX30

Najvyššia výbava Ultra stojí od 49.850 eur a sú do nej zahrnuté prvky ako panoramatická strecha, automatický parkovací systém, kamera s 360-stupňovým zobrazením, 19-palcové kolesá, palubná nabíjačka s výkonom 22 kW alebo elektricky nastaviteľné predné sedadlá.

K dispozícii je tiež dvojmotorová verzia s celkovým výkonom 428 koní a 543 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli už za 3,6 sekundy a vo výbave Plus stojí 49.350 €. Suverénne tak ide o najlacnejšie najrýchlejšie akcelerujúce auto na slovenskom trhu.

Volvo C40 s výkonom viac ako 400 koní - TEST

Prečo je teda Volvo o toľko lacnejšie?

Kým elektromobily od Stellantisu a väčšina ďalších konkurenčných elektromobilov predaných na Slovensku používa lítium-iónové batérie, Volvo EX30 ukladá energiu do lítium-železofosfátových batérií (LFP), ktoré sú cenovo dostupnejšie. Ide o rovnakú technológiu, ako napríklad v prípade Fordu Mustang Mach-E, ktorý týmto spôsobom tiež dokázal rapídne znížiť svoju cenu. Písali sme o tom TU. Variant s dlhším dojazdom je vybavený akumulátorom NMC obsahujúcim nikel, mangán a kobalt. V oboch prípadoch má batéria kapacitu 69 kWh.

Volvo EX30

Vozidlo s dvoma elektromotormi a pohonom všetkých kolies disponuje práve NMC akumulátorom. Volvo EX30 zvláda rýchlo aj nabíjanie. Štandardný variant má maximálny nabíjací výkon 134 kW, dvojmotorový sa dokáže nabíjať výkonom až 153 kW. To znamená, že akumulátor sa nabije z 10 na 80 percent už za niečo vyše 25 minút.

Ford Mustang Mach-E zrazu zlacnel o tisíce eur. Prečo?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 22

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTesla porazená vo vlastnej hre. Prvenstvo v Kalifornii získava…
Nasledujúci článokChevrolet Camaro Nascar edition nie iba pre Le Mans, ale aj pre 56 vyvolených