Domov Recenzie TEST Citroën ë-C4, dostupný elektromobil s rýchlym nabíjaním

TEST Citroën ë-C4, dostupný elektromobil s rýchlym nabíjaním

Po krátkej pauze sa Citroën vracia s modelom C4, tentoraz však narástol do sebavedomejšieho crossoveru. Popri spaľovacích agregátoch vsadili Francúzi aj na čisto elektrický pohon, na ktorý sme si v našom teste posvietili. Priaznivý je nie len cenou, ale aj komfortom a jazdnými vlastnosťami. Aký je teda Citroën ë-C4 naozaj?

Nová ë-C4 je postavená na flexibilnej CMP platforme, ktorú využívajú aj ďalší kolegovia  z koncernu PSA. Tá umožňuje okrem spaľovacích agregátov aj čisto elektrickú zástavbu. Vizuálne však elektromobil od spaľovacích súrodencov nerozoznáte, azda iba zelenými ŠPZ-tkami.

Je to elegán

Po dizajnovej stránke novej ë-C4 niet čo vytknúť. Zvažujúce sa zadné línie v štýle SUV-kupé pôsobia veľmi elegantne, až dynamicky. Na rozdiel od iných áut na štýl SUV-kupé však nová ë-C4 pôsobí prirodzeným dojmom. Na druhej strane vypuknuté blatníky pridávajú autu mohutnejší výzor a  terénnejší charakter.

Rovnako aj na svoj segment pomerne vysoká svetlá výška, vďaka ktorej sa vám uľahčí nastupovanie a vystupovanie. Jediným mínusom by však mohol byť zadný spoiler, ktorý rozdeľuje už tak obmedzený výhľad vzadu v pomere 2:1.

Vpredu aj vzadu príjemne prekvapili full LED svetlá s minimalistickým dizajnom doplnené vpredu o parabolické LED svetlomety, ktoré vďaka nižšiemu položeniu skvelo nasvietili priestor priamo pred autom a pre svoj parabolický tvar dobre svietia ďaleko za krajnicu.

Jazda a pohodlie

Jazdný komfort bol naozaj na vysokej úrovni. Citroën by solídne obstál aj s konkurentmi z prémiových kruhov. Postarali sa o to tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktoré si hravo poradili s vyššou hmotnosťou elektromobilu a dokonalo zvládli priečne a pozdĺžne nerovnosti na vozovke. Rovnako tak pomáhali autu v zákrutách, takže aj pri ostrejšom prejazde zákruty auto krásne držalo stopu.

O niečo menej tomu napomáhal volant, keďže mal pomerne veľkú vôľu, avšak vďaka komfortným sedadlám v kombinácii kože a látky v netradičnej modrej farbe si jazdu naplno užijete. Veľkým mínusom bol volič prevodovky, pri ktorom bolo nutné podržať ovládač automatickej prevodovky o niečo dlhšie. Bolo to v situáciách, kedy bolo treba rýchlo zmeniť prevod, dosť nepríjemné.

Vo vnútri

Na úvod nás nepríjemne prekvapilo, že sme na reakcie systému museli čakať o niečo dlhšie. Či už išlo o štartovanie auta cez tlačidlo Startstop, odozva infotainmentu alebo už spomínaný volič prevodovky. Sú to ale zanedbateľné detaily, na ktoré sa dalo pomerne rýchlo zvyknúť. Príjemne nás prekvapila neobvyklá úroveň pohodlia. Na auto, ktoré prekročí cenovku ľahko cez 33 tisíc sme sa v interiéri cítili naozaj útulne.

Vodič má k dispozícii plne digitálny prístrojový štít, ktorý je v noci podsvietený. Nad ním sa vyníma výsuvný head-up displej, za čo ide Citroënu veľká pochvala. Dáta sa totižto nepremietajú priamo na sklo, ale je na to vyhradená samostatná časť. Tú má aj celkové ovládanie head-up displeja, takže nemusíte hľadať nič v nastaveniach a displej sa krásne zloží pri stlačení tlačidla. K dobrému výhľadu na head-up displej napomáha aj skosenie volantu v hornej aj dolnej časti.

Palubnej doske kraľoval 10 palcový displej. Grafika bola prehľadná, aj keď odozva mohla byť o niečo rýchlejšia. Taktiež grafika parkovacej kamery by si určite zaslúžila modernizáciu. Výhodou je určite funkcia „bird´s eye view“  avšak pri ostrom slnku sa na parkovaciu kameru nedalo veľmi spoliehať. Pod displejom sa nachádzali výduchy klimatizácie, za ktoré si Citroën zaslúži pochvalu, pretože ostal verný klasickej koncepcii a v ë-C4 zanechal klasické manuálne ovládače.

Konektivita pre spolujazdcov

Zaujímavosťou je, že si svoje auto viete predhriať alebo vychladiť cez aplikáciu My Citroën. Pod ovládačmi sa nachádzala priehradka na telefón, ktorá obsahovala príplatkové bezdrôtové nabíjanie. Celkovo veľké plus si zaslúži dostatočné a aj rozumné rozmiestnenie odkladacích priestorov. Ďalšou príplatkovou vychytávkou bola okrem klasického výsuvného odkladacieho boxu pred spolujazdcom dvojica priehradiek pre tablet. Išlo v podstate o zásuvku na odkladanie tabletu, nad ktorou sa nachádzal vysúvací držiak.

Vo vozidle sa nachádzal nanovo prekopaný stredový tunel. Možno si hovoríte, čo robí stredový tunel v elektromobile? Faktom však ostáva, že platforma, z ktorej vychádza nová ë-C4 je univerzálna a tým pádom pojme aj spaľovacie agregáty. Ale späť k stredovému tunelu. Nový je volič automatickej prevodovky, vedľa ktorého sa nachádza elektrická ručná brzda. Taktiež sa tu nachádza aj volič jazdných režimov – v našom prípade Sport, Comfort a Eco. To, v akom jazdnom režime sa práve nachádzate, nie je vôbec ťažké spoznať, keďže rozdiel medzi každým jedným režimom je dosť znateľný.

Komfort nechýbal ani na zadných sedadlách, kam sa zmestili aj traja dospelí ľudia. Netreba však zabúdať, že karoséria je na štýl SUV-kupé, takže 190 centimetrového človeka by pri dlhšej jazde bolel krk. Kufor s objemom 380 litrov pôsobil na prvý pohľad trochu skromnejšie, opak bol ale pravdou a v tomto segmente sa radí k dobrému priemeru.

Spotreba a dojazd

Dojazd udáva výrobca na úrovni 350 km, čím sa Citroën dorovnal na konkurenciu. S ľahkou nohou dokážete dojazd udržať nad 310 kilometrami, pri dynamickej jazde očakávajte hodnotu okolo 250 kilometrov.

Čo sa týka nabíjania, z verejnej nabíjacej stanice auto plne nabijete za približne 5 hodín. Citroën disponuje nabíjacím výkonom až 100 kW, vďaka čomu ho na rýchlo nabíjačke dobijete na 80% už za pol hodinu, alebo na plnú kapacitu za 90 minút. Batéria samotná mala kapacitu 50 kWh a poháňala elektromotor o výkone 100 kW, čiže 136 koní. Najmä v mestskom prostredí oceníte krútiaci moment 260 Nm, ktorý je k dispozícii prakticky okamžite.

Na stovku Citroën šprintuje za 9,3 sekundy a maximálku ma obmedzenú na 150 km/h kvôli ochrane batérií. Treba však spomenúť, že maximálka je možná iba pri režime Sport. Náš test prebiehal zväčša pri režime Comfort a naša spotreba najmä po meste a okreskách predstavovala 16,1 kWh. Ak k tomu zarátame aj jazdu po diaľnici, tak sa priemer pohyboval na úrovni 19 kWh, čo sa môže považovať za menší nadpriemer.

Záver

Nový Citroën ë-C4 rozhodne zaujme kohokoľvek, kto túži žiť viac ekologickým životom, potrpí si na pohodlie a jazdné vlastnosti avšak nemá hlboko do vrecka. Nami testovaná verzia mala cenovku 33 400 eur, čo za auto, ktoré podľa nás má čo poskytnúť je naozaj dobrá cena. Pokiaľ mu viete odpustiť niektoré jeho neduhy a fakt, že vás dokáže naučiť trpezlivosti, ho určite odporúčame zaradiť do užšieho zoznamu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor Elektrický, synchrónny
Typ a kapacita akumulátora Li-ion, 50 kWh
Max. výkon 100 kW/136 k
Max. krútiaci moment 260 Nm
Dojazd (WLTP) 350 km
Pohon FWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 360 mm
Šírka 1 800 mm
Výška 1 525 mm
Rázvor náprav 2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 655 kg
Objem batožinového priestoru 380l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Rozmer pneumatík 195/60 R19
SPOTREBA (počas testu)
Elektromotor
Mesto: 14,8 kWh / 100 km
Diaľnica: 23,0 kWh / 100 km
Okresky: 16,1 kWh / 100 km
Dojazd 250-330 km
Maximálny nabíjací výkon 100 kW
Doba nabíjania 0 – 100% 90 min
Doba nabíjania 20 – 80% 30 min
CENA
Základná cena modelu 28 990 eur
Základná cena testovanej verzie 33 440 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokIAA Mníchov: Prichádza Mercedes EQE. Čo všetko v sebe ukrýva elektrická trieda E?
Nasledujúci článokIAA Mníchov: Mercedes predstavil EQS AMG a je to riadna raketa !