Zatiaľ čo dopravní analytici diskutujú o správnom riešení dopravných situácií aj hodiny, bežný človek sa musí rozhodnúť v zlomku sekundy. Niekedy ide aj o obyčajné smerovky.
V príspevku sa dočítate:
- ako správne používať smerovky v križovatkách;
- prečo sa pri odbočovaní doprava niekedy používa aj ľavá smerovka;
- ako je to s povinnosťou používať pripájací pruh.
Rovnaké dopravné predpisy, rôzne okolnosti
Križovatky ciest majú rôzne vyhotovenia a to, akú smerovku zapneme, záleží na manévri, ktorý budeme vykonávať. Napriek tomu sa v praxi stretávame s tým, že motoristi používajú smerové svetlá svojich vozidiel nesprávne, teda v nesúlade so Zákonom o cestnej premávke.
Príkladom sú križovatky ciest, v ktorých nie je celkom jasné, ktorú smerovku máme zapnúť.
Dobrými príkladmi sú križovatka v Moste pri Bratislave v smere z Malinova na Vrakuňu alebo v Bratislave popri Auparku v smere na Most SNP. Podobných nachádzame v každom meste Slovenska hneď niekoľko.
Ide teda o také križovatky ciest, v ktorých vozidlo odbočuje vpravo, avšak medzi hlavnou a vedľajšou cestou je ostrý uhol. V takejto situácii motorista stojí pred otázkou, či má zapnúť ľavú smerovku alebo pravú.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že obe odpovede sú správne, pretože vozidlo síce odbočuje doprava, najprv sa ale musí posunúť mierne doľava, aby sa vôbec dostalo na hlavnú cestu.
Aká je prax?
V praxi sa stretávame s tým, že motoristi pri takýchto križovatkách používajú ľavú či pravú smerovku, často však žiadnu. Ak nemajú istotu v tom, ktorá z nich je správna, jednoducho ich ignorujú. Je na mieste konštatovať, že v takomto prípade to nemusí byť problém, pretože všetci ostatní vedia, kam má tento motorista namierené.
Ako je to teda podľa zákona? Odpoveď nachádzame v paragrafe 30 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 a svoju úlohu v danom kontexte zohráva aj pripájací pruh. Dopravné predpisy platné v pripájacom pruhu upresňujú § 10 ods. 8 a § 35 ods. 2.
Správna smerovka vychádza z tvaru križovatky
Podľa zákona o cestnej premávke sa zapína smerovka podľa zmeny smeru jazdy. Zmena smeru jazdy je teda to, na základe čoho máme zapínať ľavú či pravú smerovku.
Zjednodušene povedané, v aute zmena smeru jazdy znamená otočenie volantom. Kam točíte volant, tam máte aj zapnúť smerové svetlo.
Ak tvar danej križovatky vyžaduje, aby vodič otočil volant doprava, zapína smerovku vpravo. Ak tvar križovatky vyžaduje otočenie volantom doľava, vtedy sa zapína ľavé smerové svetlo. Znie to triviálne, lenže prax je komplikovanejšia ako teória.
Pripájací pruh je kľúčový
Ako sme zmienili vyššie, svoju úlohu zohráva aj prípadná existencia pripájacieho pruhu. V zmysle zákona platí, že ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, odbočujúci vodič ho musí použiť. A pri prejazde do priebežného pruhu má použiť smerovku doľava.
Ak by sa pripájal z pripájacieho pruhu po ľavej strane priebežného pruhu, vtedy, prirodzene, použije pravé smerové svetlo.
Dodajme tiež, že existujú hraničné situácie. Príkladom je práve križovatka pri bratislavskom Auparku, v ktorej síce nie je zriadený pripájací pruh, ale vedľajšia cesta zviera s hlavnou tak ostrý uhol, že sú vzájomne skoro priebežné. Vodič síce nemusí točiť volantom doľava, ale mnohí tak na tejto križovatke robia pre rýchlejšie zaradenie sa. V takom prípade je najlepším riešením práve zapnuté ľavé smerové svetlo.
Zhrnutie:
- smerovka sa zapína pri zmene smeru jazdy;
- ak pri pripájaní sa točíte volantom doprava, použite pravú smerovku;
- ak otáčate volantom doľava, použite ľavé smerové svetlo;
- ak nemáte istotu, použite ktorúkoľvek z nich, je to lepšie ako žiadnu.
Sused ma nahlasuje za to, že parkujem na ceste pred jeho domom, má na to právo?
Je neuveriteľné, že autor článku rozoberá tému a nakoniec napíše nesprávne riešenie.
Inak, stačí sa pozrieť na zvislú značku.
Ak to nie je pripájací pruh, ale križovatka, tak stále odbočujem doprava a nezáleží pod akým uhlom sa vedľajšia cesta pripája k hlavnej. V zákone sa nič nepíše o tom od akého uhla pripájania sa už nedáva smerovka doprava, ale doľava!
Takže nabudúce skúsiť troška viac premýšľať, prípadne sa spýtať niekoho kto predpisy ovláda a nie písať len na základe dojmov a „sedliackeho rozumu” a mýliť ľudí!
smerovka sa nedava vtedy ak je pred krizovatkou prikazany smer jazdy kam inam chces ist ?
Článok je nielen že úplne zbytočný, ale ešte aj zavadzajúci.. mimo to na dočítanie tejto zbytočnosti mi vyskočilo najmenej 10 reklám ktoré mi nonstop posúvajú stránku.. chápem, že aj vy musíte z niečoho žiť, ale toto je naozaj nechutné riešenie..
a k danej situácii.. niesom odborník na dopravu, ale dlhé roky jazdím denne stovky kilometrov na rôznych dop. prostriedkoch.. problém je bohužial v zle nastavenom zákone a ludia sú nútení používat smerovku doprava, ktorá je totalne zbytočná, lebo ten za vami vidí že nikam inam ísť ani nemôžete a prakticky idete stale rovno.. na druhej strane smerovka dolava upozorní šoférov na hlavnej, že sa chcete pripojiť do ich pruhu (áno aj keď tam nieje pripajací pruh) a vedia tomu prispôsobiť svoju jazdu.. spomaliť, zrýchliť, popr. prejsť do vedlajšieho pruhu ak je ich viac..
PS. pri písani mojho komentára ktorý asi ajtak nikto nedočíta dokonca mi vyskočila tá zasraná reklama asi 50x! je mi z tohoto webu na grc a rozhodne sa sem už nevrátim!
veľmi dobrý koment ohľadom reklám aj situácie. z pohľadu vodiča za odbočujícími je lepšia pravá smerovka, tak je to aj v zákone že odbočujeme do prava, ale je tam prikázaný smer, takže je zbytočná, lebo inde sa nedá ísť Z pohľadu vodiča po hlavnej ceste je lepšie dávať ľavú smerovku, informovať vodičov na hlavnej je oveľa dôležitejšie, než tých za nami v tejto situácii. Tie reklamy sú strašné na mobile zaberajú 50% plochy a keď sa ešte otvorí klávesnica, tak vám ostane 10% plochy na čítanie a písanie.
autor clanku moze ist kludne vratit vodicak pri auparku smer most snp nieje ziaden pripajaci pruh je to vedlajsia cesta ktora vyustuje na hlavnu a smerovka sa v tomto pripade a ani v podobnych pripadoch nedava pretoze je tam velka dopravna znacka PRIKAZANY SMER JAZDY tam nemate kam inam ist okrem prikazaneho smeru dopravnym znacenim a kedze tam nieje pripajaci jazdny pruh v ktorom by ste isli subezne s hlavnou cestou tak nedavate ani smerovku vlavo pretoze sa nikam nepreradzujete rozum ma clovek od prirody alebo ho nema ziadna skola rozum nedava a potom sa idioti bez rozumu otacaju do protismeru na semaformi riadenych krizovatkach a zabudaju na to ze v krizovatke riadenej semaforom je otacanie zakazane a smu ist iba tym smerom kde ukazuje sipka otacat sa mozu tam kde je na semafore aj sipka na otocenie alebo dodadkova tabulka pod semaforom ako napriklad na patronke vodorovne ani zvisle dopravne znacenie pocas cinnosti semaforu neplati a staci sa prist pozriet do dubravky kolko tu mame idiotov bez rozumu tuna sa da otocit iba na dvoch miestach pri Dubrave a pri Juvente na vsetkych ostatnych krtizovatkach v Dubravke je otacanie sa pocas cinnosti semaforu otacanie zakazane otacat sa mozete vtedy ked nefunguje semafor vtedy plati znacenie a takych dopravnych analnych tikov typu Drahovsky a pod. naseriem do rana dva kyble
Ed
ak majiteľ VP nepozná rozdiel medzí križovatkou a pripajacim pruhom,mal by okamžite vrátiť VP!
Aj ten najvecsi idiot na svete vie že volant ma volantovi krúžok ten funguje na airbag a multifunkčný volant ale aj na vracanie smeroviek takže ty tupí čuraku čo si toto vymyslel ako môže dať niekto smerovku do prava a točiť do lava automaticky tu smerovku vypne ty idiot jebnuty