Praskliny na skle
Vozidlo sa podľa Zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke č. 106/2018 považuje za technicky nespôsobilé aj vtedy, keď je prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche o veľkosti väčšej ako 20 mm.
Ani jedna zo staníc technickej kontroly, ktorých pokyny pre zákazníkov sme si naštudovali, však nezmieňuje, že by kontrolovali poškodenia na zadnom či bočnom skle. Dôležité je pripomenúť, že na prednom skle a predných bočných sklách nesmú byť umiestnené tieniace fólie.
Prečo na Slovensku vozidlá neprechádzajú technickou kontrolou
Aké sú najčastejšie príčiny nezvládnutej technickej kontroly áut na Slovensku ? Spoločnosť TESTEK, a.s. zverejnila štatistiky, ktoré pripravuje na pravidelnej ročnej báze. A výsledky prinášajú zaujímavé zistenia.
Za rok 2023 sa celkovo na Slovensku vykonalo 1 587 106 technických kontrol vozidiel. Viac ako 1,36 milióna zahŕňalo pravidelné kontroly. Iba pre zaujímavosť, počet opakovaných pravidelných kontrol presiahol hranicu 160-tisíc.
Zaujímavý je aj údaj o vozidlách, ktoré dostali označenie nespôsobilé na premávku. Takéto označenie dostalo 1,34 %, čo v presnom čísle tvorí 18 307 vozidiel. Za dočasne spôsobilé označili technické kontroly takmer 12 % vozidiel.
Najčastejšie sa technici stretávali so závažnými chybami na brzdových systémoch a osvetlení vozidla. Medzi časté nedostatky patria aj poruchy na podvozku, nápravách, kolesách a pneumatikách.
Pomerne vysoko v rebríčku nedostatkov sa dostala aj podskupina s názvom „ostatné vybavenie“. Pre lepšiu ilustráciu môžeme do tejto kategórie zaradiť napríklad airbagy.