Domov Poradňa Škrípanie bŕzd, vibrovanie či vŕzganie? Toto sú najčastejšie príčiny

Škrípanie bŕzd, vibrovanie či vŕzganie? Toto sú najčastejšie príčiny

Každý z nás sa určite stretol s tým, že od bŕzd ide nepríjemné pískanie až z toho bolia uši. Niekedy to zmizne po pár brzdeniach, inokedy to pretrváva dlhšie. Čo robiť v situácií, keď škrípanie neprestáva?

Poďme na to systematicky. Každé koleso má pohonný mechanizmus, nazývaný strmeň. Ten uchopí kovový disk pripojený k náboju kolesa. Podľa nasledujúcej trajektórie brzdový valec otvára doštičky a tie priliehajú k stenám bubna. Bubnové brzdy sú však už pasé a väčšina vozidiel je vybavená kotúčovými brzdami v kruhu. Funguje to teda tak, že počas brzdenia sa doštičky strmeňa upnú na rotačný disk a to následne koleso spomalí.

Použitý materiál na výrobu obloženia sa trením opotrebováva. Práve podložkám by sme mali venovať veľkú pozornosť. Tá má byť hrubá a mala by tesne priliehať k disku, ktorého povrch nemal mať až veľmi hlboké škrabance a ráfiky s vysokým opotrebením. Akonáhle vo vozidle budete počuť neustály, či krátkodobý zvuk vychádzajúci od bŕzd, treba navštíviť najbližší servis. Zdatní mechanici vám hneď povedia v čom je problém a pomôžu ho vyriešiť.

Sú vibrácie v poriadku?

Nedeje sa to však iba na jazdených autách. Podobný hluk môže byť sprevádzaný aj zhoršenou kvalitou použitých bŕzd. Pokiaľ sa však pískanie začne prejavovať po viac ako desaťtisíc kilometroch, netreba sa strachovať, ide o prirodzené opotrebenie trecieho materiálu. Môže sa však stať aj to, že mechanizmus sa jednoducho pokazí. Najčastejšie je škrípanie bŕzd spôsobené použitím nekvalitného bloku, nečistoty v mechanizme, pri vyšších mrazoch počas zimy, či zlým osadením vymenených podložiek, ktoré nepriľnuli správne.

Po vymenení bŕzd sa platničky začnú dotýkať povrchu disku a začnú vibrovať. Zvuk je niekedy badateľný na podbehu kolesa a vtedy sa väčšina ľudí vystraší. Je to v poriadku, netreba panikáriť, pri niektorých lepšie odhlučnených vozidlách toto škrípanie nie je vôbec spozorovateľné. Niekedy samotní majitelia robia domácke vylepšenia a to tým, že do trecej vrstvy urobia otvory v šírke 2-4 milimetre a tak znížia kontakt medzi plochou a diskom. Tým pádom sú aj vibrácie menšie.

Po výmene doštičiek budete môcť počuť neustále škrípanie. Znova, všetko je v najlepšom poriadku. Dôvodom je špeciálna ochranná vrstva na povrchu nových podložiek. Z tohto dôvodu sa aj niektorými mechanikmi odporúča doslova prepáliť brzdy prudkým zaťažením – teda okamžitým zabrzdením. Treba však vedieť ako na to, nakoľko môže dôjsť k zvlneniu kotúčov.

Opotrebovanosť, znečistenie

Azda najbežnejším dôvodom škrípania bŕzd je opotrebenie materiálu. Tento fakt netreba podceniť a keď počujete silné škrípanie, no auto nestratilo svoju brzdnú silu, treba materiál vymeniť čo najskôr! Hlavný prvok, z ktorého sa disky pre brzdy vyrábajú je liatina. Tento kov je veľmi pevný, no vysoké teploty mu nevoňajú.

Moderné kotúčové brzdy majú oproti bubnovým veľkú výhodu. Sú vetrané a majú efektívnejšie chladenie. Nevýhodou je jazda v prašnom a bahnitom teréne. Voľné priestranstvá bŕzd sú tak nechránené pred prachom a nečistotami. Keď sa vám dostane nečistota do kotúča, je najlepšie čo najskôr skontrolovať, ktoré koleso je problémové a vyčistiť ho.

Škrípanie, klepanie a obdobné zvuky, ktoré pre brzdový systém nie sú prirodzené sú dôvodom kontroly stavu bŕzd. Ak príčinu zistíte sami, neváhajte, porucha sa sama nespraví a kontaktujte najbližší servis. Predbežná údržba dokáže predísť väčším katastrofám.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokEurópska Honda Civic konečne dorazila, predávať sa bude ako hybrid
Nasledujúci článokWau…Tieto modely Kia s jednotlivými úpravami sú ešte viac sexi, než doteraz