Domov Poradňa ESP a ESC sú naši anjeli strážni. Viete ako fungujú ?

ESP a ESC sú naši anjeli strážni. Viete ako fungujú ?

Elektronická kontrola stability (ESC), známa aj ako ESP, je bezpečnostný prvok inštalovaný vo všetkých moderných autách. Možno ste ani nevedeli, že ho má aj vaše auto. Ide o jeden z najlepších moderných bezpečnostných prvkov automobile. Na rozdiel od airbagov a bezpečnostných pásov, ktoré vás chránia v prípade nehody, ESC funguje ticho v pozadí. Za úlohu má aby zabránil strate kontroly, ktorá môže v prvom rade viesť ku kolízii.

Moderné autá sú oveľa bezpečnejšie ako kedysi. Výskumy ukazujú, že systémy ESC a ESP pomáhajú udržať motoristov v bezpečí. Štatistiky naznačujú, že šanca stať sa účastníkom smrteľnej nehody sa môže pri jazde v aute vybavenom ESP znížiť až o 25 percent. Iné štúdie ukazujú ešte pozitívnejšie znaky. Vedci zo Švédska tvrdia, že vodiči áut s ESP majú o 32 percent menšiu pravdepodobnosť, že sa pri jazde v zlých poveternostných podmienkach stanú obeťami smrteľnej nehody. Elektronická kontrola stability jednoznačne funguje, a preto musia mať všetky nové autá predávané v Európe od roku 2014 zo zákona nainštalovanú túto technológiu.

Ako funguje ESP a ESC?

Všetky moderné autá majú takú širokú škálu zložitých elektrických systémov, z ktorých väčšine môže byť ťažké porozumieť kvôli ich mätúcim skratkám. Je to ešte väčšie mínové pole s rôznymi skratkami používanými na označenie toho istého, v závislosti od výrobcu.

Môžete počuť ESP (Electronic Stability Program) označovaný aj ako ESC (Electronic Stability Control), VSC (Vehicle Stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist) alebo DSC (Dynamic Stability Control). Niektorí výrobcovia dokonca označujú tieto systémy vlastnou značkou. Napríklad Volvo DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) alebo Porsche PSM (Porsche Stability Management). Teraz, keď už viete, čo tieto skratky znamenajú, tu je návod, ako bezpečnostná technológia funguje.

Fyziku neoklameš

ESP spolupracuje s ďalšími preventívnymi bezpečnostnými systémami, ako je ABS (protiblokovací brzdový systém) a TCS (systém kontroly trakcie). Vo svojej najjednoduchšej forme tieto dva systémy fungujú tak, aby udržali vozidlo pod kontrolou pri spomaľovaní (ABS) alebo akcelerácii (TCS). Pritom automaticky ovládajú brzdy (a plyn v prípade kontroly trakcie), aby zabránili zablokovaniu alebo pretáčaniu kolies. Zvyčajne sú tieto systémy najefektívnejšie, keď auto ide v priamom smere alebo pozdĺžne.

ESP pridáva ďalší rozmer, pretože zasahuje do strany a snaží sa korigovať nechcený bočný pohyb. Ten by inak mohol viesť k vážnej nedotáčavosti alebo pretáčavosti, aby udržal riadenie vozidla v zákrute vo vami zvolenej línii. Aspoň do určitej miery, ako štatistiky naznačujú, ESP dokáže odvrátiť len 80 percent šmykových incidentov. Šmyk predstavuje 40 percent smrteľných nehôd na ceste. Napriek skvelej účinnosti ESP treba mať na pamäti jedno porekadlo: „Nemôžete zmeniť fyzikálne zákony!“

Extra stabilita v zákrutách s ESC

Keďže ESP poskytuje nad rámec ABS a TCS ďalšiu úroveň bezpečnosti, nebudete prekvapení, keď zistíte, že na fungovanie využíva veľkú časť hardvéru z týchto systémov. Riadiaca jednotka ESP pomocou snímačov na meranie rýchlosti jednotlivých kolies, ako aj informácií zo snímačov priečneho zrýchlenia a snímačov uhlovej rýchlosti neustále monitoruje bočné pohyby vozidla a priraďuje ich k stupňu vstupov volantu.

Ak a keď auto nereaguje na pohyb riadenia podľa očakávania, alebo ak je riadenie alebo zrýchlenie samo o sebe také silné, že začne vozidlo zneisťovať, potom ESP individuálne pribrzdí kolesá v snahe naviesť auto bezpečne. Jednoducho pomôže, ak vodič nestihne.

Extra porcia bezpečnosti

Pretože ESC dokáže pribrzdiť kolesá auta nezávisle od stlačenia pedálu, otvára dvere rôznym ďalším bezpečnostným technológiám. Patrí medzi ne brzdový asistent. Pri ktorom sa skráti brzdná dráha, ak auto cíti, že vodič nebrzdí tak prudko, ako by mohol v núdzovej situácii. Alebo napríklad asistent rozjazdu do kopca. Ten funguje tak, že po uvoľnení brzdového pedálu počas rozjazdu do kopca nechá pár sekúnd brzdy v účinnosti. Tým zabráni vozidlu vrátiť sa späť.

Zdroj: FinalCD

Úžitkové vozidlá vybavené ESC môžu mať ďalšie snímače, ktoré merajú hmotnosť a polohu nákladu a podľa toho prispôsobujú odozvy ESC. To maximalizuje stabilizačný účinok zásahov ESC bez ohľadu na to, či je vozidlo zaťažené, alebo nie. ESP tiež poskytuje lacný a efektívny systém monitorovania tlaku v pneumatikách. Pretože meria rýchlosti jednotlivých kolies. ESP tak dokáže zistiť, či pneumatika stráca tlak, pretože to ovplyvní iba rýchlosť otáčania daného kolesa.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutoExpress
Predchádzajúci článokAbarth 695 prichádza s ďalšou novinkou. Tentoraz vzdáva hold rallye legende
Nasledujúci článokFisker Ronin ako štvordverový kabriolet na štýl Rolls Royce