Domov SPRÁVY News Ford McLaren Mustang SVP M81 – keď ani značka nepomôže

Ford McLaren Mustang SVP M81 – keď ani značka nepomôže

Len nedávno Ford predstavil v poradí siedmu generáciu modelu Mustang. Mustang si však svoje renomé budoval v minulosti a dnes si môžeme spoločne zaspomínať na časy, kedy Ford spolupracoval s McLarenom a vznikol z toho jeden z najvzácnejších Mustangov histórie. Vyrobilo sa iba 10 kusov, pretože o viac nemali ľudia záujem.

Ford Mustang je bezpochyby legendou. Má mnoho milovníkov a mnoho odporcov. Ford si však v minulosti povedal, že spojí svoje sily so svojim rivalom – McLarenom. Spolupráce automobiliek väčšinou vznikajú s cieľom ušetriť náklady na spoločnom vývoji. Ako príklad môže slúžiť spolupráca BMW a Toyoty na modeloch Z4 a Supra. Doba spoluprác McLarenu však priniesla viaceré zaujímavé kúsky, ako napríklad Mercedes-Benz SLR McLaren alebo McLaren F1. A okrem spomínaných úspešných modelov vzniklo aj zopár, povedzme to jemne, menej úspešných.

Štvorvalec nemal paru

V 80. rokoch minulého storočia sa spolupráca McLarenu a Fordu javila ako tá najmenej pravdepodobná. No McLaren sa dohodol s americkým Fordom na prepojení a pomoci pri vývoji Mustangu. Novinka niesla názov Ford McLaren Mustang SVP M81. Celkovo vzniklo iba 10 kusov a patrí medzi nie príliš známe exempláre. Možno aj kvôli tomu by si zaslúžil tento model viac pozornosti. Táto utajovaná verzia však vznikla spojením množstva unikátnych dielcov, ktoré nemali s bežným sériovým Mustangom nič spoločné.

Ford McLaren Mustang

V 80. rokoch stále pretrvával dopad palivovej krízy a aj kvôli tomu sa šetrilo na každom mieste. Ford tak nemohol vložiť pod kapotu osemvalec. Alternatívnym riešením sa stal 2,3-litrový štvorvalec Lima OHC s vskutku chudobným výkonom 130 koní. Takýto Mustang nemohol plnohodnotne zastúpiť odchádzajúcu generáciu, a tak si Ford povedal, že osloví ľudí z McLarenu. Špecialisti sa tak pustili do úpravy zadýchaného motoru s cieľom priblížiť sa čo najbližšie k odkazu značky Mustang.

McLaren urobil zázrak

Meniteľný tlak turba spôsobil, že z pomerne „mŕtveho“ štvorvalca sa dokázal vyžmýkať oveľa vyšší výkon. Celkovo sa tak výkon dostal na 175 koní a krútiaci moment 210 Nm pri 3000 otáčkach za minútu. V spojení so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou sa výkon dostával na zadné kolesá a umožnil autu zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy. McLaren pomohol s výkonom a Ford zasa priniesol úpravy na podvozku a karosérii. Model s označením SVP M81 dostal plne nastaviteľný podvozok Koni, výkyvné stabilizátory a moderné brzdy. Výsledkom tak bol Mustang, ktorý jazdil lepšie aj ako jeho mladší súrodenci.

Ford McLaren Mustang

Okrem toho, že celý vývojový proces skončil v roku 1981, tento Mustang charakterizoval aj špecifický dizajn. Dizajn mal základy v kontroverznej konfigurácii s názvom Fox Body. Predná časť nedostala mriežku, ale kapotu zdobili dva vzduchové výduchy. Široký postoj zabezpečili rozšírené blatníky, v ktorých sa skrývali 15-palcové retro disky od značky BBS obuté do pneumatík Firestone. K dispozícii boli štyri farebné prevedenia – oranžová, modrá, biela a čierna.

Záujem nebol

Pôvodný plán zahŕňal výrobu 250 kusov tohto modelu. Avšak nízky záujem verejnosti znásobil aj fakt, že cena takéhoto vozidla sa vyšplhala cez 25 tisíc dolárov. Takáto privysoká cena odradila takmer všetkých záujemcov o Ford McLaren Mustang, a tak z výrobnej linky zišlo iba 10 kusov. Aktuálne však model SVP M81 patrí medzi tie najvzácnejšie Mustangy, aké kedy boli vyrobené.

Ford McLaren Mustang

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článok5G zmení automobilový priemysel
Nasledujúci článokFerrari 499P sa vracia do vytrvalostných pretekov

1 COMMENT

  1. […] Siedma generácia Mustangu vyvolala zaujímavé debaty. Jedným sa dizajn páči, iným zasa nie. Generácia s interným označením S650 priniesla silnejší a výkonnejší motor a aj napriek emisným limitom si dokázala zachovať pod kapotou osemvalec. Nechýba ani manuálna prevodovka a pohon zadnej nápravy. Jednoducho „old school“ Mustang ako sa patrí. […]

Comments are closed.