Cenovo najdostupnejšie moderné Lamborghini tento rok oslavuje 20 rokov. Toto je jeho príbeh.
„Chcem postaviť automobil bez nedostatkov. Žiadny technický zázrak – celkom normálny, konvenčný, ale perfektný automobil.” Tak odhalil svoj zámer, pustiť sa do výroby športových automobilov zakladateľ dnes už legendárnej značky Feruccio Lamborghini. V roku 1963 sa jeho slová naplnili a svet užasol nad jeho prvým modelom 350 GT klasickej koncepcie. O tri roky neskôr sa mu splnil druhý sen – najlepší automobil na svete niesol značku Lamborghini a útočiaci býk na kapote dostal prvý raz slávne meno z býčieho sveta – Miura, z rodu Gallardo.
Býčí odkaz
Gallardo je jedna z najstarších a najdôležitejších chovných staníc býkov pre koridu. Po smrti bratov Gallardovcov prevzal jej časť Juan Miura a jeho potomkovia v chove pokračovali. V roku 1966 predstavil Lamborghini revolučný model nesúci meno Miura a odvtedy je svätou tradíciou nazývať modely Lamborghini menami zo sveta býčích zápasov. Miuru považovali za najlepší automobil a s motorom v strede začala novú éru v konštrukcii superšportových automobilov. Hlavne vďaka tomuto modelu sme v roku 2003 mohli povedať, že benjamín zo Sant’ Agata bol konvenčný, ak sa nejaký superšportový automobil dá nazvať konvenčným.
Konštrukcia Audi
Audi, súčasný majiteľ značky Lamborghini, tak slová jej zakladateľa naplnilo do tretice. Gallardo je “normálny, konvenčný, ale perfektný automobil”. Dodajme, že superšportový.
Nemecká precíznosť a dokonalost’ v technike, ktorú konštruktéri z Audi preniesli už na Murcielago, našla svoje miesto aj v menšom súrodencovi stajne Lamborghini. Gallardo je však menšie len symbolicky. Chýbajúcich asi 30 cm a o dva valce menej neuberajú ani tomuto mladému býčkovi na sile a za svojím starším súrodencom v ničom nezaostával. Maximálna rýchlosť 309 km/h bola viac ako uspokojivá a dramatické zrýchlenie v akomkoľvek režime zabezpečoval obrovský krútiaci moment päťlitrového V10 vrcholiaci hodnotou 510 Nm pri 4500 otáčkach za minútu. Šesťstupňová prevodovka s radením za športovo tvarovaným volantom prenáša výkon 500 koní permanentne na všetky štyri kolesá v pomere 30:70 v prospech kolies zadnej nápravy.
Sústava s viskóznou spojkou je schopná meniť’ tento pomer v závislosti od adhézie kolies jednotlivých osí. Vodiči si museli zvykať na výraznú zmenu v interiéri, kde už svoje miesto nenachádzala klasická radiaca páka prevodovky. Inak konvenčný výraz interiéru dvojmiestneho superšportu neutrpel – palubná doska aj prístrojový panel a stredová konzola sú presne také, na aké si milovníci značky Lamborghini zvykli. Len kvalita dielenského spracovania sa zvýšila a dosahovala najvyšší štandard vtedajšej automobilovej produkcie. Pod tlak, akým posádku Lamborghini Gallardo vtlačí neviditeľná sila pri zošliapnutí pedálu akcelerátora do anatomických sedadiel, sa podpísala nízka hmotnosť. Napriek bohatej technickej aj bezpečnostnej výbave je celková „suchá” hmotnosť automobilu len 1430 kg. Hlavnú zásluhu na tom má hliníkový priestorový rám a široká aplikácia ľahkých materiálov.
Dielo Giugiara
Ďalším faktorom je optimalizovaná aerodynamika karosérie, ktorú podľa návrhu Giugiara z Italdesignu doladili v domácom Lamborghini Centro Style. Dokonalosť proporcií odhaľuje bočný profil s krátkym zadným previsom a ladnými krivkami blatníkov. Línia bočných stĺpikov a strechy je taká prirodzená, ako sa len dá, a ostrá hrana zadnej kapoty s elektronicky vysúvajúcim sa prítlačným krídlom pripomínajú pôvodnú štúdiu VW Nardó. Dvere sa však už otvárajú klasicky. Celkové štylistické riešenie jasne prezrádza rodinnú príslušnosť a rešpektuje nový strih, ktorý začal model Murcielago. Svojou dĺžkou 4,3 m, šírkou 1,9 m a výškou 1,16 m má pri rázvore 2,56 m rozloženie hmotnosti 42 % na prednú a 58 % na zadnú nápravu a nízko položené ťažisko. To Gallardu zaručuje mimoriadnu stabilitu a neutrálne jazdné vlastnosti, tak dlho nedostižné u extrémnych predchodcov, osobitne legendárneho Countachu, ale aj modernejšieho Diabla.
Počas 10 rokov do roku 2013 bolo vyrobených celkovo 14.022 vozidiel. Nástupcom Lamborghini Gallardo sa stal model Huracán, ktorý takúto veľkú produkciu dosiahol už za 5 rokov.