V redakcii sme privítali Andreu Szakálovú, členku poroty ankety Auto Roka Slovensko, podnikateľku, tvorkyňu obsahu, ale predovšetkým veľkú milovníčku áut. Rozprávali sme sa s ňou o tom, ako a kedy sa začala zaujímať o autá a motorizmus, ako sa dostáva k vychýreným športovým vozidlám, ktoré rada prezentuje na sociálnych sieťach a o jej láske k Maserati Ghibli.
Andrea Szakálová sa ako jedna z mála žien na Slovensku venuje na sociálnych sieťach prezentovaniu automobilov, predovšetkým tých luxusných a športových vychýrených značiek. Ako malé dievčatko sa aj ona rada hrala s bábikami Barbie, no zlom prišiel v momente, keď jej otec podaroval BMW Z8 na diaľkové ovládanie. „Vedela som sa s ním hrať celé hodiny. Väčší zlom však nastal, keď moja mamina vymenila Renault 11 za BMW E46 325i s manuálnou prevodovkou. Mala som vtedy 8 rokov a začala som si všímať, že chlapci v triede sa so mnou začali oveľa viac kamarátiť, keď som pred školou vystupovala z BMW,“ spomína s úsmevom.
Prvé začiatky za volantom
Auto nerobilo radosť len jej mame. „Bola to aj moja láska, zaujímala som sa oň, mama mi o ňom často rozprávala. Neskôr som sa na ňom začala učiť jazdiť.“ Automobil so zadným náhonom, manuálnou prevodovkou a výkonným šesťvalcom síce nie je typické „učňovské“ auto, ale Andrea sa za jeho volantom toho veľa naučila. Pochopila, že chce šoférovať silné a výkonné autá, ktoré majú aspoň ten šesťvalcový motor. „Moje skutočne prvé auto bol Mercedes E 240 W211. Atmosféra, benzínový šesťvalec s objemom 2,6 litra, automat, pohon 4×4. Malo to všetky komponenty, ktoré v tom čase zvyšovali spotrebu paliva. To auto jazdilo za 20 l/100 km. Ako to však pri väčšine prvých áut býva, nebola to úplne moja voľba.“ Andrea hovorí, že je skôr za staršie luxusnejšie auto, ako za lacnejšie nové. „Kvality vozidla vekom nemiznú.“

Ako sa presadiť v mužskom svete
Jej láska k autám sa rozvíjala postupne. Uvedomila si, že aj na sociálnych sieťach by chcela viac hovoriť o autách. „Veľa ľudí ma od toho odhováralo, že ma budú muži hejtovať, lebo to je primárne mužská téma. Nepočúvala som ich a išla som do toho.“ Andrea Saky, ako vystupuje na sociálnych sieťach, sa tak odlišuje z plejády žien, ktoré na sociálnych sieťach prezentujú oblečenie alebo mejkap. „Robím, samozrejme aj to, ale obsah obohacujem o videá s autami. Ženy šoférovanie a vzťah k autám možno nemajú dané do vienka tak prirodzene ako muži, ale stretla som sa s tým, že ani muži sa s tým úplne nerodia. Napríklad ja a môj priateľ sme v tomto úplné protiklady, jemu autá nič nehovoria.“
Andrea jedným dychom dodáva, že ženy by určite nemali byť v automobilovom priemysle podceňované. „Keď sa rozprávam s nejakým mužom, z rozhovoru časom vyplynie, že dotyčný o autách vie menej ako ja. Zaujímam sa o ich techniku, históriu, rada sledujem automobilové videá alebo čítam testy.”
Cesta do Dubaja
Vyštudovaný má grafický dizajn a práve ten jej takmer otvoril dvere k vysnívanej práci. Mnohí jej tvorbu prirovnávajú k Supercar Blondie, teda Austrálčanke Alex Hirschi, ktorá taktiež prezentuje luxusné vozidlá, jedinečné úpravy či koncepty. Andrea nepopiera, že do istej miery je pre ňu inšpiráciou. „Keď zverejnila inzerát, že hľadá človeka na grafický dizajn, okamžite som jej poslala životopis. Bola som pripravená zo dňa na deň odísť do Dubaja.“ Hoci miesto napokon nezískala, do dubajských predajní so superluxusnými autami sa dostala vlastnou šikovnosťou.

„Neodradilo ma to, pokračovala som v tvorbe videí. Jedno z nich sa páčilo Car Expert, ktorý v Dubaji recenzuje športové vozidlá. Keď som išla do Dubaja, kamoška len tak nadhodila, aby som mu skúsila napísať, že som jeho fanúšička a že sa s ním chcem porozprávať o autách. Motyka možno vystrelí. Odpísala mi jeho manažérka, stretli sme sa. Bol veľmi milý, dal mi kontakty na všetkých jeho priateľov, ktorí vlastnia v Dubaji predajne s luxusnými autami. Povedal im, aby mi dolovili ich natáčať. Takto som si vytvorila obsah napríklad s Lamborghini Sián, Ford GT 40, Ferrari La Ferrari, alebo Nissan GT-R, ktorý bol celý zo zlata.“ Naučila sa tak, že stačí vyskúšať, človek za to nič nedá a môžu sa mu otvoriť dvere príležitostí dokorán. Teraz sa už jej ozývajú ľudia z automobiliek sami, že chcú, aby o ich autách urobila nejaký zaujímavý obsah.
Elektromobil? Ďakujem, radšej V8
Ako človeka, ktorý obdivuje výkonné motory s vysokým počtom valcov, postupný nástup elektromobility jej príliš nevonia. „Myslím si, že elektrické autá nie sú budúcnosť. Napriek veľkej snahe sa elektromobily nepredávajú. Nevieme, koľko vydržia, nie sú lacnejšie ako spaľovacie autá, je náročnejšie ich uhasiť. V minulosti som týždeň jazdila s elektromobilom Tesla Model X, bolo to ešte v čase, keď pri bratislavskom Auparku bolo možné zadarmo nabíjať. Neoslovilo ma to.“ Naopak, príjemne Andreu prekvapil dizajn niektorých čínskych áut. „Číňania sú šikovní v technológiách, takže ich produkty môžu byť pre európske značky konkurenciou. Zaujal ma dizajn napríklad modelov Dongfeng T5 Evo alebo Xiaomi SU7. Jedno vyzerá ako Lamborghini Urus a druhé ako Porsche Taycan. Mám rada európske autá, keby som si však mala vybrať nejaké z ázijskej produkcie, oslovujú ma skôr japonské vozidlá ako napríklad Mazda MX-5.“
Jedným z ďalších kontroverznejších opatrení, ktoré v poslednom období mení zaužívaný život motoristov na Slovensku a špeciálne v Bratislave, je zavedenie novej parkovacej politiky. Andrea ju víta. „Je to pozitívna vec. Zaparkovať v centre Bratislavy bolo predtým oveľa náročnejšie, mne to dosť komplikovalo život. Nie som fanúšikom cyklotrasy na Vajanského, ktorú v podstate nikto nevyužíva, ale nová parkovacia politika v meste pridala veľa parkovacích miest a teraz sa dá v podstate zaparkovať všade.“

Miláčik Maserati
Za volantom má rada dobrú muziku aj rýchlosť, čo sa negatívne odzrkadľuje na jej peňaženke. „Bol mesiac, kedy som dostala aj 8 pokút za rýchlosť. V poslednom čase som si však zvykla pri cestovaní využívať adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu. V Maserati Ghibli funguje do rýchlosti najviac 140 km/h. Platím tak oveľa menej pokút a mám aj lepšiu spotrebu,“ hovorí Andrea s úsmevom. Privítala by na našich diaľniciach neobmedzenú rýchlosť ako v Nemecku? „Nemyslím si, že by to bolo na našich diaľniciach bezpečné. Na niektorých nových úsekoch by pokojne mohli zvýšiť najvyššiu povolenú rýchlosť na 150 km/h podobne ako v Česku, ale mať neobmedzenú rýchlosť by asi nebolo dobré riešenie.“
Ako už bolo naznačené, Andrea momentálne jazdí na vozidle Maserati Ghibli 3,0 V6 Diesel modelového roka 2020. Je to už jej druhé Maserati. Prvým bolo Ghibli ročník 2014. Kúpila ho z autopožičovne v podstate bez motora a v čase, keď slovenské zastúpenie značky Maserati u nás končilo svoju činnosť. „Dostala som kontakt na jedného pána zo Zlatých Moraviec, ktorý má výborné kontakty na Maserati. Vždy keď som potrebovala na auto nejaké diely, mal ich na sklade a poslal mi ich. Servis mi potom robí šikovný mechanik u seba v garáži.“

Sen o Porsche 911
Na sociálnych sieťach zarezonovala jej súťaž o prvé Ghibli. Vyhral ho jeden pán z Čiech. „Veľmi som potom túžila po Porsche 911 Carrera S 991 s atmosférickým šesťvalcom. Vhodný kúsok som hľadala 7 mesiacov. Zachovalé autá boli mimo môj budget, tie lacnejšie boli zasa v zlom technickom stave.“ Jej ďalšie rozprávanie len potvrdzuje skutočnosť, že jazdené autá by sme mali kupovať nielen s niekým, kto vie skontrolovať jeho technický stav, ale aj s niekým, kto bude dávať pozor na naše emócie. „Našla som v Nemecku jednu Carreru za 55 000 €, mala byť údajne dovezená z Dubaja. Vycestovala som za ňou 700 kilometrov aj s mojim kamarátom. Bola to moja vysnívaná konfigurácia, šedý exteriér s červeným interiérom. Keď sme sa však pozreli pod auto, našli sme kompletne prehrdzavený podvozok. Napriek tomu som ho veľmi chcela, ale našťastie ma kamarát od nej odhovoril.“
Siahla tak potom opäť po Maserati Ghibli. „Je to spoľahlivé vozidlo. Starám sa o neho, olej mením každých 10 000 km. Má najazdené už viac než 250 000 km a za ten čas som musela riešiť len jednu prasknutú trubku. Keď si však niekedy uvedomím, koľko vecí vozím bežne v kufri, skutočne neviem, čo by som s tým Porsche robila.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Auto snov
Keby si mala vybrať jedno auto do konca života, aké by to bolo? „S Ghibli som spokojná, nič mi na ňom nechýba. Ale keby som mala neobmedzené finančné možnosti, zvolila by Aston Martin DBX alebo Ferrari Purosangue.“ Zo starších vozidiel ju dokáže osloviť BMW 850i, Corvetta C3 alebo Porsche 911 Carrera Targa, ideálne ročník 1985.
Početný zástup sledovateľov na jej sociálnych sieťach sa postaral o to, že dostala pozvanie stať sa členkou poroty ankety Auto Roka Slovensko. Okrem nej sa v porote nachádzajú aj ďalšie dve ženy – pretekárka Michaela Dorčíková a motoristická novinárka Eva Karolčíková. „Teším sa už na finálovú osmičku aj na vyhlásenie súťaže. Jednotlivé vozidlá budem hodnotiť komplexne, budem si pozorne všímať ich vzhľad, výkon, funkčnosť ovládacích prvkov, jazdné vlastnosti a pomer ceny a kvality.“