Domov News Kia EV9 v mínusových teplotách, koľko prejde po diaľnici?

Kia EV9 v mínusových teplotách, koľko prejde po diaľnici?

Foto: startstop.sk

Po prvom zoznámení vo Frankfurte sme dostali novú vlajkovú loď kórejskej značky aj na plnohodnotný domáci test. Vyskúšali sme ju teda mimo spevnených ciest aj na diaľnici, no hlavne v mínusových teplotách.

Aj napriek tomu, že Kia EV9 je už nejaký čas v predaji a čím ďalej tým viac ich behá aj po našich cestách, naďalej púta pohľady ľudí. Predsa len, ide o taký kórejský Cybertruck. Ostré línie a razantný svetelný podpis vzbudzujú nie len záujem, ale aj rešpekt. Mierne sklamala rýchlosť adaptívnych predných svetlometov s Matrix LED technológiou. Pri jazde v noci si dávali miestami príliš na čas a aj keď sme videli prichádzajúce vozidlo z veľkej diaľky, svetlá držali maximálny výkon do takmer posledného momentu.

BMW X7 za polovicu? - TEST KIA EV9

 

Pri testovanom kuse sa v interiéri objavilo niekoľko neduhov, ktoré ale môžu byť pripísané iba konkrétnemu kusu, ktorý pochádzal z prvej dodávky k nám. Veľmi nepríjemná bola škrípajúca lakťová opierka a tiež sa nám niekoľkokrát stalo, že pádlo pod volantom na rekuperáciu ostalo zaseknuté. Ale zvyšok kabíny pôsobí solídne a, čo je v dnešnej dobe vzácne, nezaznamenali sme žiadne softvérové problémy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Termomanažment na jednotku

V dobe testovania ešte stále nebola sprístupnená bezdrôtová konektivita, ktorá mala prísť s novým softvérom. Samotný systém je prehľadný, ikonky veľké a veľmi chválime podrobné menu EV. V ňom máte nielen informácie o spotrebe, dokonca aj graficky znázornené rozdelenie odberu energie pre pohon, klimatizáciu, alebo palubné nabíjačky, ale najzásadnejšou je možnosť manuálne spustiť predhrievanie batérie. Odpadá potreba nastavovať nabíjacie stanice v navigácii, a tak si počas jazdy iba jednoducho zadáte moment, odkedy si želáte temperovať batériu. Termomanažment má EV9 zvládnutý výborne a aj pri teplote pod nulou sme dosiahli maximálny nabíjací výkon 210 kW. V praxi sme boli schopní za 15 minút nabiť batériu z 5 na 50 %. Prítomnosť funkcie Vehicle2Load, vďaka ktorej môžete napájať aj dom, je už samozrejmosť.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Šialené zrýchlenie a solídna ťažná kapacita

Testovali sme vrchol ponuky, výbavu GT Line s dvoma motormi a pohonom všetkých štyroch kolies. Systémový výkon výrobca udáva na 283 kW (384 k) a 700 Nm. Pri krútiacom momente je zaujímavé, že v prípade, ak máte verziu s pohonom AWD v nižšej výbave, máte “iba” 600 Nm. Ďalších 100 si môžete dokúpiť cez obchod v aplikácii. Nič to nemení na tom, že dynamika tohto viac ako 2,5-tonového SUV je ohromujúca.

Na stovku zrýchli za šialených 5,3 sekundy. Samozrejme, tú hmotnosť celkom neoklamete, ale pri bežnej jazde sa správa rovnako, ako napríklad Sorento. Ba dokonca lepšie, vďaka nižšiemu ťažisku. Pre takéto veľké SUV je podstatná aj ťažná kapacita, ktorá je pri brzdenom prívese 2,5 tony a pri nebrzdenom 750 kíl.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

 

Kia EV9 je ako stvorená na rodinné výlety. Fantastický vnútorný priestor, v ktorom nájdete množstvo odkladacích priestorov i držiakov na nápoje. Kabína EV9 je tak veľká, že do tretieho radu sedadiel sa dokážu posadiť aj dospelí. Budú tam síce ako v Picante, ale je to použiteľné. Rovnako 7 sedadiel nezahltí celú plochu batožinového priestoru. Z pôvodných 828 litrov vám stále ostane 333, čím prekonáva napríklad BMW X7.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Veľká batéria = veľká váha

Ale ako je to teda so spotrebami? K dispozícii síce máme obrovskú 99,8 kWh batériu, ale váži takmer 600 kilogramov. Tým pádom sa musíte pripraviť, že sa hodnoty budú blížiť pri mestskej a prímestskej jazde k 30 kWh/100 km. Pri čisto mestskej jazde a maximálnom využívaní výborne zvládnutej rekuperácie sa dostaneme na spotrebu 25 kWh/100 km.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

 

Na diaľnici sa musíte pripraviť na to, že spotreba energie vyskočí na 35 kWh. To naozaj nie je málo, a preto sa nám nepodarilo prejsť ani 300 diaľničných kilometrov na jedno nabitie. Nakoniec sme skončili s niečo vyše 270 km. Vzhľadom na teploty ide o slušný výkon a rozhodne dúfame, že si EV9 vyskúšame aj v teplejších mesiacoch, kedy by sme hranicu 300 km mali bez problémov pokoriť. Na záver, v kombinovanej premávke by ste mali prejsť aj 400 kilometrov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Pomer cena/výkon

Mnohých môže vystrašiť cena, ktorá je pre značku nevídaná. Samozrejme, každý si názor urobí sám, najlepšie po osobnej skúsenosti, ale výbavou hrá Kia silne prémiovú hru. Asi najviac síce Kia EV9 stráca v prípade kvality masáže sedadiel, ale inak to je skutočne rovnocenný konkurent prémiovým značkám. Nehovoriac o tom, že prémiové značky by pri tejto výbave, výkone a priestore boli ešte o desiatky tisíc drahšie.

BMW X7 za polovicu? - TEST KIA EV9

TECHNICKÉ ÚDAJE                    Kia EV9
Motor synchrónny elektromotor
Batéria 99,8 kWh
Max. výkon 283 kW / 384 koní
Max. krútiaci moment 700 Nm
Celkový dojazd (WLTP) 505 km
Pohon AWD
Prevodovka bezstupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 015 mm
Šírka 1 980 mm
Výška 1 780 mm
Rázvor náprav 3 100 mm
Max. nabíjací výkon 210 kW
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Objem batožinového priestoru 828 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,3 s
SPOTREBA 
Mesto 25 kWh/100 km
Diaľnica 35 kWh/100 km
Okresky 28 kWh/100 km
Kombinovaná 30 kWh/100 km
CENA
Základná cena modelu od 74 990 €
Cena testovanej verzie 82 990 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBMW zbavilo nový Touring praktickej veci, čo na to ľudia?
Nasledujúci článokMáte radi LEGO a Formulu 1? Zapíšte si tento dátum