Klasika overená časom v spojení s kvalitou a novými technológiami

Spojenie týchto vlastností môže bezpochýb definovať oranžovú Octaviu kombi, ktorá zavítala k nám do redakcie. Nejedná sa o žiadnu novinku, teda v širšom slova zmysle. To, čím sa naša Octavia odlišuje je nový koncernový motor 2.0 TSI, ktorý ohúri hlavne svojim výkonom 140kW (190 koní) a maximálnym krútiacim momentom 320Nm.

Mimo výkonný motor sa Octavia posunula o úroveň vyššie ešte niekde. Presnejšie pred očami vodiča. Tie klasické budíky, ako ich všetci poznáme sa nám zmenili. Po novom tu nájdeme už “Virtual cockpit”, ktorý prešiel radikálnou zmenou. Miestami som sa počas jazdy aj pozabudol, že sedím v klasickej Octavií. Dynamický, prispôsobiteľný a svojim spôsobom aj inovatívny, dodáva Octavií pridanú hodnotu. A práve tú si myslím, že Octavia posledné roky postrádala. Viac o novom infotainmente sa dočítate nižšie!

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Skvelý motor

Do testu tejto Octavie som šiel, ako inak, s predsudkami. “Čím by ma tá Oktávka už len prekvapila?!” Na moje počudovanie sa niečo našlo. Áno bol to motor, priznávam sa, že ten ma chytil za srdce a miestami mi držal nohu na plynovom pedáli o niečo dlhšie. A nebudem určite jediný, koho benzínový dvojlitrák osloví. Musím pochváliť svižnosť a rýchlosť reakcií na pedál, schopnosť zrýchliť v akomkoľvek okamihu, a to hlavné, že ťahá stále a naplno v každom momente. Ľudovo povedané sa motor nepýta “či to myslím vážne?” – pánom ste tu vy. Avšak aj tu sa našiel malý zlý škriatok, ktorý mi kazil dojem z jazdy…

Ten “dojmokazič” je prevodovka. Táto dvojica v tomto aute si moc nerozumie a neviem či bola chyba na strane konštruktérov, výroby alebo konieckoncov moja. Len pre informáciu, v aute sa nachádza 7st. automatická DSG prevodovka. Problém bol najčastejšie pri rozbehoch v kolóne. Každý z nás to pozná, začneme sa rozbiehať a hneď aj zastavujeme. Tu však prevodovka, pre mňa z nepochopiteľných dôvodov, začala na pol sekundy až 1 sekundu čudne sekať a vibrovať. Ako keby nevedela, či má podradiť alebo vyhodiť neutrál. Okrem tohto, pre mňa primárneho dôvodu nespokojnosti, si však jazdu s týmto motorom pochvaľujem.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Priestor a pohodlie

Čo sa komfortu a samotnej jazdy týka. Octavia ma usadila do pohodlných sedadiel kde som sa so svojimi útlymi rozmermi (185cm a 95kg) cítil ako doma na gauči. V zákrutách ma sedadlá podržali a hrboľaté cesty som vnímal viac vizuálne ako pocitovo. Vďačím za to tlmičom, ktoré aktívne stlmia takmer všetko čo na slovenských cestách môžme stretnúť. Miesta na predných sedadlách je dosť, rovnako pohostení budú aj tí čo sedia na zadnej lavici. Osobne by som sa nebál ani dlhšej trasy či už na pracovnú cestu alebo dovolenku. Keď už sme pri dlhších trasách. Naša Octavia je vo verzií kombi, čo je asi najobľúbenejšia verzia Octavie na našom trhu. Dôvod je prostý, priestor.

Vždy je ho málo a vždy chceme viac a viac, no a Octavia nato odpovedá svojim 610 litrovým kufrom resp. po jemnej úprave sedadiel až 1740 litrov úložného priestoru. Takže či to je cesta do Chorvátska na dovolenku, pracovne do Budapešti, alebo len tak do IKEA pre novú skriňu, Octavia je vždy pripravená konať.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Bohatá výbava

Nedá mi nespomenúť, teda aspoň nevymenovať asistenčné systémy a doplnkovú výbavu ktorú auto ponúka. Musím začať kontroverzných Start&Stop systémom, ktorý sa dá (vďakabohu) ľahko vypnúť. Systém Front Assist, systém ktorý vás upozorní (dosť efektívne) pred kolíziou a v prípade potreby aj núdzovo zabrzdí vozidlo. Adaptívny tempomat do 160 km/h. Systém SmartLink+, Media Command a pre mňa to hlavné – Virtual Cockpit. Ten som spomínal ešte na začiatku a musím sa ku nemu vrátiť.

S novým Virtual Cockpitom sa môžeme stretnúť už v niektorých nových modeloch z Mladej Boleslavy. Svoje si tu nájde skutočne každý. Kedže sa tu dá aktívne prepínať medzi rôznymi náhľadmi – 1 tlačidlom na volante. Voliť si môžete napríklad medzi klasickým náhľadom dvoch budíkov, športovým zobrazením otáčkomera alebo o nezvyčajný náhľad mapy navigácie. V prípade, že sa vám ale nepáči žiadna z predpripravených šablón zobrazení, môžete si nastaviť vlastnú dvoj-kombináciu zobrazení dojazdu, navigácie, spotreby, médií atď. Avšak tieto zmeny sa dajú spraviť len cez infotainment, čo by som možno na mieste Škody do budúcna skúsil zmeniť.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Finito

Musím uznať, že slogan “Simply Clever” skvele vystihuje celé auto. Chválim použité materiály, praktickú stránku a dizajn auta. Kožený vyhrievaný volant, vyhrievané predné sedadlá, elektrické otváranie kufru dverí, 18″ hliníkové disky, bezkľúčové otváranie/štartovanie a mnoho ďalšieho. Z pohľadu každodenného užívateľa by som auto určite uvítal. Skutočne sa jedná o plnohodnotný kúsok, ktorý šoférovi má čo ponúknuť, či už z pohľadu jazdy alebo efektivity ktoré auto ponúka. Rozumiem šoférom, ktorí sa stránia nálepky stereotypu ktorá na mene Octavia je. Avšak si musíme uvedomiť, že za tie roky sa Octavia vyvíja veľmi dobrým smerom, čo za mňa prevažuje aj zaužívané stereotypy. Cena testovaného vozidla Octavia Combi Style je 32 929€.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1984 cm3
Max. výkon 140 kW/190 k
Max. krútiaci moment 320 Nm
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka 7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 667 mm
Šírka 1 814 mm
Výška 1 465 mm
Rázvor náprav 2 680 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 410 kg
Rozmer pneumatík 225/40 R18
Objem batožinového priestoru 610 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
SPOTREBA
Mesto 8,9 l/100 km
Diaľnica 5,6 l/100 km
Okresky 6,9 l/100 km
Priemer 7,8 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 27 933 €
Cena testovanej verzie 32 929 €