Buďme k sebe úprimný, kto reálne pri porovnávaní modelov Dacia nemá predsudky? Logan sa na tieto ortiele odvoláva pracovitosťou a bezkonkurenčnou cenovkou. Stojí za to?

V priebehu posledných rokov prichádzali na svet nové modely z dielne Dacie, ktoré nadobúdali vlastnosti konkurenčných rodinných a úžitkových vozidiel. Priznám sa, Dacia bola ešte pred nedávnom pre mňa synonymom pre lacné a povrchné auto, ktoré sa snaží hrať podľa cudzích pravidiel, ale po týždni s Loganom sa musím Dacii ospravedlniť. Prečo?

Cena nie je všetko

Nie je to prémiové auto, nie je to luxusná limuzína, nie je to vysoké SUV-čko a nestojí 30 000 eur. A to je na ňom to krásne. Logan MCV sa na nič nehrá, pretože nemusí. Na dnešnom presýtenom a drahom trhu je so svojou cenou vzácny ako ihla v kope sena. Svetlá výška, použité materiály a obrovský priestor vzhľadom na ostatné kombíky je skutočne skvelým vyvážením ceny a účelovosti.

Prvá generácia Loganu MCV prišla na svet v roku 2006. Vtedy sa rumunský zástupca predával ako čistokrvné MPV-čko. Dnes sa už ale (našťastie) s dodávkoidného vozu stalo plnohodnotné kombi, ktoré sa nebojí akéhokoľvek terénu a spotrebou povzbudí, aj keď motorizácia v podobe  0,9-litra nie je žiadny trhač asfaltov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Dizajn Stepwayu je nenáročný. Prispôsobil sa nárokom dnešného sveta a dostal oplastovanie blatníkov a prahov a na ochranných prvkoch podvozka sa tiež nešetrilo. Keby sa niekomu náhodou zunovali plastové časti, môže si prezrieť prednú masku, ktorá chrómom prekypuje. Celkový zovňajšok auta pôsobí jednoduchým, ale zároveň odolným dojmom.

Interiér sa nesie v podobnom duchu ako exteriér. Praktická stránka auta sa usiluje nebiť do očí, ale to mu príliš nejde. Treba si pripomenúť znova najpodstatnejšiu vec a tou je cena. Keby sme sa bavili o aute, ktoré stojí 20 – 30 000 eur,  kvalita použitých materiálov, mäkčené plasty a koža by v ňom zrejme hrali dôležitú úlohu. Pri Logane to tak nie je. Za to je tu ale všetko, čo naozaj, a tým myslím naozaj, potrebujete.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Treba počítať s nepoddajnosťou tvrdých plastov, ktoré by ale na druhej strane mohli hrať svoj úlohu veľmi dobre pri nešetrnom zaobchádzaní. Mala som možnosť podrobnejšie si obzrieť dvojročný taxikársky Logan MCV v základnej výbave, ktorého majiteľ bol zvedavý na najnovší model a hlavne prečo je moje auto také vysoké. A na môj divu „úžitkové“ vozidlo, ktoré dostávalo každý deň rozhodne zabrať, si svoju vnútornú efektivitu zachováva naozaj pôsobivo.

Praktická stránka je jeho najsilnejšou stránkou

Vo vnútri sa nachádza niekoľko príjemných úložných priestorov, vrátane toho za 5-stupňovou riadiacou pákou. Odložíte si sem dva nápoje, ale nový zákazník by si mal dávať pozor, akej teploty ho chce vypiť. Ak si tam odložíte napríklad fajnovo vychladený energetický nápoj, po pol hodinovej jazde z neho budete mať také teplé kakao. Takže vlastne nie odkladací, ale ohrievací priestor na nápoje.

Navigácia TMC, parkovací senzor, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, kožený volant a elektrické ovládanie všetkých okien sú akousi zlúčeninou, ktorú človek dostane v základnej výbave Stepway. Ak patríte medzi náročnejších klientov, za doplatky na výbave majland nevyhodíte.

Pasažieri, ktorí budú okupovať zadné sedadlá majú ale trošku smolu, keďže traja chlapi budú na zadnom sedadle natlačený ako sardinky v konzerve. Svoje by Vám o tom vedeli povedať kolegovia z redakcie. Priestor nad hlavou je však objemný a hlavu si o strop búchať nikto nebude.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Rozhodujúcim a najvýznamnejším prvkom auta však zostáva kufor. Logan sa môže pochváliť až 573 litrami úložného priestoru. Za ďalšie pozitívum považujem nakladaciu plošinu, ktorá nemá žiadne hrany ani zbytočné a nepraktické prvky. Pohodlne sa budú nakladať aj fošne či nábytok. V kufri po pravej strane nájdete zdvihák, ktorý je ako taký malý skautík čakajúci na použitie v štýle „vždy připraven!“. Plnohodnotnú rezervu pod podlahou dostanete za príplatok.

Motor plný kompromisov…

Logan MCV Stepway ponúka na výber iba dve možné kubatúry. Buď si vyberiete benzínový 0,9 Tce alebo naftový 1,5 dCi. My sme mali to „šťastie“ na 898 centimetrov kubických, ktoré hovoria asi samé za seba. Aby som ale nebola príliš kritická, pokiaľ som v aute bola sama, lenivosť som necítila. Ak som ale využila plnú kapacitu auta, naložila doň ďalších ľudí a s nimi batožinu, predbiehanie traktoru sa stalo pre mňa na chvíľu Olympijským športom. Zapnutá klíma vtedy neexistuje.

Výkon trojvalca je vhodný najmä do mesta, pretože trhať asfalt sa mu skutočne nechce. Pre porovnanie, aj Citigo či Up majú väčší motor ako tento obrnený kombík. Ak Vám ale nevadí, že na reakciu plynového pedálu dostanete niekoľko sekundovú reakciu, potom je všetko v poriadku. Hold, toto je výsledok down-sizingu.

Zaskočenie z výkonu 0,9-litrového motora nasledovalo prekvapenie z dlhých prevodov, ale nie až nepríjemne dlhých. 5-stupňová manuálna prevodovka tvorí s malým srdiečkom tohto na pohľad veľkého dieťaťa dobrý tím. Je možné si zvoliť aj Eco mód, ale ten vám na úkor spotreby zníži výkon ešte viac.

Pri tak malom motore by ste zrejme čakali malú spotrebu. Logan má priemerku na 100 kilometrov niekde okolo 6,2 litra. Pri mestských kolónach a semaforoch je to na hranici 5,5 l/100km, na okreskách zasa príjemných 4,4 litra. Svoju podriadenosť benzínu prejavuje hlavne na diaľnici, kde sa jeho chúťky šplhajú na 8,2 litra.

Oveľa väčšou prednosťou auta je podvozok, ktorý síce nie je prispôsobený na terén, keďže má rovnaký podvozok ako klasická verzia Loganu, za to ale bojuje proti nerovnostiam. Nebojí sa ani retardérov a jamy prehliada s menším hlukom.

Resumé

Všestranný Logan MCV Stepway je ideálnym autom pre človeka, ktorý hľadá rozumný kompromis medzi cenou a využiteľnosťou. Vo svojom segmente vyniká najväčším kufrom, ktorý odvezie čokoľvek. Nadzemná výška z neho robí vozidlo súce na mestské chodníky aj na polia obrastené trávou. Ak hľadáte pracanta, ktorý pre vás vypľuje aj dušu, je to ten pravý.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R3
Zdvihový objem 898 cm3
Max. výkon 66 kW/90 k
Max. krútiaci moment 140 Nm
Palivo benzín
Pohon predný náhon
Prevodovka 5-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 528 mm
Šírka 1 493 mm
Výška 1 552 mm
Rázvor náprav 2 635 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 116 kg
Rozmer pneumatík 185/65 R15
Objem batožinového priestoru 573 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,5 s
SPOTREBA
Mesto 5,5 l/100 km
Diaľnica 8,2 l/100 km
Okresky 4,4 l/100 km
Priemer 6,2 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 10 990 €
Cena testovanej verzie 12 339 €

Diskusia