Domov Recenzie Test Ford Tourneo Custom, prešli sme 3000 kilometrov! Oplatí sa?

Test Ford Tourneo Custom, prešli sme 3000 kilometrov! Oplatí sa?

Segment osobných rodinných minivanov sa neustále rozširuje. Ford Tourneo Custom je jedným z obľúbených modelov. Rozhodli sme sa preto absolvovať test v reálnych podmienkach a vybrali sme sa na dovolenku do Chorvátska!

Obľúbenou voľbou Slovákov počas cesty za vytúženým oddychom, nielen k Jadranskému moru, je auto. Osobná preprava autom vychádza často krát lacnejšie, ale hlavne prináša množstvo pestrých zážitkov a možnosť spoznávať krajinu počas cesty. Jednoducho, keď sa rozhodnete zísť z vopred naplánovanej trasy a preskúmať napríklad prírodné krásy, tento spôsob dopravy vám nekladie žiadne medze.

Pokiaľ máte početnejšiu rodinu alebo sa rozhodnete cestovať s partiou, tou ideálnou voľbou je práve minivan. Ani dnešné sedem miestne osobné autá vám neponúknu, taký komfort pre všetkých pasažierov, ako práve osem či dokonca deväť miestny minivan. A to sa teraz nebavíme, len o ceste na dovolenku, čoraz častejšie si zákazníci vyberajú rodinné minivany a uprednostňujú ich pred veľkými SUV.

Do redakcie nám práve v poslednom období, pred dovolenkou, prichádzalo množstvo vašich otázok ohľadom výberu medzi SUV a minivanom. Najčastejším argumentom proti minivanu je práve jeho výzor, automobilky na tento fakt reagujú a snažia sa zatraktívniť práve tento segment. A to je aj náš konkrétny prípad.

Namosúrený prerastený svišť!

Ford Toureno Custom, ktorý sme sa rozhodli preveriť, prichádza s dynamickým dizajnom a štýlovými doplnkami. Predná časť je položená skutočne nízko a vytvára športový dojem. Predný nárazník spolu s maskou chladiča, odkazujú na ostatné modely z palety Ford. Predné svetlomety dostali zaujímavý elipsovitý LED podpis denného svietenia vďaka čomu Tourneo pôsobí elegantne a dynamicky. Tieto proporcie podčiarkujú aj dva čierne pásy na krátkej kapote, ktoré sa tiahnu až dozadu.

Priestorovo praktický

Toureno Custom vo verzií Sport, veľmi efektne maskuje veľkosť karosérie. V našom prípade sa jednalo o tú najkratšiu verziu s označením L1 H1. Práve táto verzia ponúkne rázvor 2933 mm, celkovú dĺžku 4970 mm a sedenie pre 8 cestujúcich. Existuje aj 9 miestna verzia. Ak vyberiete všetky sedadlá pre cestujúcich, získate nákladový priestor s objemom 6,0 m3. Ak sú všetky sedadlá na svojom mieste, je dĺžka priestoru za tretím radom sedadiel 665 mm.

Práve spomínaný priestor pri ponechaní oboch zadných radov sedadiel mi pri prvotne robil vrásky na čele. Opticky sa zdá byť príliš malý, aby sa osem ľudí zbalilo na letnú dovolenku, navyše časť priestoru uberá aj panel nezávislej klimatizácie pre zadných pasažierov. Na rad prišla prax a tetris! Cestovali sme šiesti, bez akýchkoľvek problémov sme všetku našu batožinu zbalili do zadného priestoru, po horný okraj sedadiel. Tak, že výhľad smerom dozadu ostal voľný!

Zadné dva rady sedadiel je možné otočiť, sklopiť či dokonca vybrať. Sedadlá sú navyše polohovateľné a v prípade druhého radu krajných miest sú k dispozícií aj lakťové opierky. Pokiaľ sklopíte stredné sedadlá, viete ich využiť ako veľké lakťové opierky s držiakmi na nápoje, presne tak ako my. Dostatkom odkladacích priestorov Tourneo rozhodne netrpí, nezabudlo sa ani na zadných pasažierov. Každý rad sedadiel má k dispozícií dva USB porty na nabíjanie, celkovo ich je v aute šesť a nechýba ani zásuvka na 220V.

V prípade minivanov oceníte zadné posuvné dvere na oboch stranách vozidla, na tomto príplatku by som rozhodne nešetril. Naopak ušetriť môžete na ich elektrickom ovládaní, ktoré je zbytočné. Naša konfigurácia mala k dispozícií 6 samostatných sedadiel v posledných dvoch radách. Táto variabilita je na nezaplatenie a taktiež odporúčam nad ňou popremýšľať. Bezpečnostné pásy boli integrované do každého sedadla zvlášť, zaobišli sme sa tak bez zdĺhavého a nepraktického manipulovania s ukotvením v strope, či na boku vnútornej strany karosérie.

Nafta nevymiera

A tak v súčasnej ponuke Tournea nenájdete nič iné len dieslový agregát. Ponuku v podstate tvorí naftový štvorvalec s objemom 2,0 a niekoľko jeho výkonnostných verzií. Medzi nimi nájdete dokonca aj tri mildhybridné sústavy, na veľkú škodu sú však všetky kombinované výlučne s manuálnou prevodovkou. Výkonové rozpätie je od 96 kW po 136 kW a krútiaci moment s dvomi hodnotami 385 Nm a 405 Nm.

V prípade našej verzie sa pod kapotou nachádzal naftový motor naladený na výkon 125 kW čiže 170 koní a s krútiacim momentom na úrovni 405 Nm. Pre našu cestu bola najvhodnejšou voľbou práve šesť stupňová automatická prevodovka.

Cestou necestou

Vyrážali sme z Bratislavy a našou cieľovou destináciou bol ostrov Hvar v Chorvátsku. Kvôli komfortu a vybudovanej diaľničnej sieti sme sa rozhodli využiť trasu cez Rakúsko a Slovinsko s celkovou dĺžkou 882 km. Z Bratislavy sme vyrazili o 23:00 a do Splitu sme prišli 7:30. Nočná cesta nám ušetrila čas strávený v zápche na hranici, ktorú sme doslova prešli za pár sekúnd. V Splite sme využili trajekt ktorý nás dopravil priamo na ostrov Hvar.

Na Slovinskú diaľničnú známku si pripravte o čosi viac, Slovinci totiž účtujú za väčšie takzvané tranzitné autá do 3,5 tony 30€. Trajekt zo Splitu na ostrov Hvar do mesta Stari Grad stojí 310 HRK za vozidlo menšie alebo rovné celkovej dĺžke 5 metrov. Napokon za šesť dospelých osôb zaplatíte ďalších 282 HRK, celková cena jednosmerného lístka tak vyšla 592 HRK.

Chorváti na sebe za posledné roky zapracovali a ich diaľničná sieť sa s tou našou nedá porovnať a to môžeme pokojne konštatovať že o náročné stavebné úseky v Chorvátsku rozhodne núdza nie je. Akonáhle prejdete posledným diaľničným tunelom Sveti Rok, otvorí sa vám nádherný výhľad na more, cestu vám navyše spríjemní aj zopár diaľničných serpentín. Osobne mám tento úsek najradšej a vždy keď sa k nemu dostaneme zmocní sa ma dovolenkový mood!

Pohodlie nadovšetko

Ford to vždy s podvozkom svojich áut vedel no a Tourneo nie je výnimkou. Posed na mieste vodiča je ideálny rovnako ako aj výhľad. Možno by som odstránil rozdelenie predných okien, tak ako v prípade konkurencie. Všetky ostatné miesta v Tourneu sú rovnako komfortné, dokonca si viete nastaviť v dostatočnom rozsahu aj sklon operadiel. Výhradu by som mal, však k zadnej náprave a jazdnému komfortu v poslednom treťom rade. Ten vôbec nekorešponduje s celkovým naladením vozidla a na dlhšej ceste diskomfort pocítite.

Tento fakt však rieši možnosť priplatiť si za vzduchový podvozok pre zadnú nápravu. Vzduchové odpruženie sa automaticky nastavuje, aby sa zachovala stála výška vozidla počas jazdy. Túto voľbu však nemôžete realizovať spolu s verziou Sport.

Vo výbave nechýba ani množstvo asistentov. Mŕtvy uhol pri takto veľkom aute rozhodne oceníte, detekciu prechádzajúcich vozidiel pri cúvaní tiež, stabilizačný systém pri ťahaní prívesu je samozrejmosťou v tomto segmente, no a chýbať nesmie ani adaptívny tempomat.

Ku komfortným prvkom patrí typický Ford zimný packet, ktorý obsahuje vyhrievanie volantu, predných sedadiel, spätných zrkadiel a čelného skla. Nezávislé programovateľné kúrenie ktoré funguje až do teploty -29 stupňov Celzia. Zároveň je to aj najdrahším príplatkom v našej konfigurácií s cenovkou 1794€ s DPH.

Tourneo v porovnaní s konkurenciou môže papierovo trpieť na absenciu Full-LED predných svetlometov. Dorovnáva však použitou Xenónovou technikou, ktorá svieti v mnohých prípadoch lepšie než lacnejšie verzie LED svetlometov.

Spotreba a dynamika

Stredné výkonnostné naladenie naftového dvojlitra Tourneu hravo postačuje. Neboli sme síce plne obsadený no výkonová rezerva bola dostatočná. Vysoký krútiaci moment vie auto, respektíve prevodovka využiť. Zaujímavé by bolo určite použitie novej 10-stupňovej automatickej prevodovky ktorú Ford má k dispozícií, práve do tohto modelu.

Našu cestu sme absolvovali prevažne po diaľnici a naša rýchlosť sa pohybovala v tachometrovom rozmedzí 130-150 km/h. Na ostrove sa nám spotreba na krátko trochu zvýšila, práve kvôli častému stúpaniu a klesaniu. Napokon sme celú našu cestu s dĺžkou 2673 km prešli so spotrebou 10,3 l/100 km.

8 bodov čo robiť v prípade dopravnej nehody v zahraničí!

Dobro došli

Tourneo vo verzií Sport je rozhodne atraktívnym kúskom na poli minivanov. Svojim dizajnom vás prinúti sa obzrieť, zároveň práve jeho krátka verzia vôbec nie je na škodu. Práve naopak, vďaka kompaktnejším rozmerom je auto skvele ovládateľné a nemáte problém ho zaparkovať na konvenčnom parkovacom mieste.

Ponukou komfortných prvkov výbavy a asistenčnými systémami za konkurenciou nezaostáva. Dynamika naftového agregátu je postačujúca pre plné obsadenie a jeho spotreba je vyvážená. Absenciu pohonu oboch náprav by zopár nadšencov skritizovalo, my sme sa odvážili absolvovať s Tourneom aj náročnejšiu cestu cez bývalý kameňolom vytesaný v strmom útese. Systém trakčnej kontroly a stanoveného presmerovania krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá prednej nápravy si s tým hravo poradil. Naše obavy sme neskôr presmerovali na pneumatiky, ktoré však napokon výstup po neopracovaných kameňoch zvládli.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 968 cm3
Max. výkon 125 kW/170 k
Max. krútiaci moment 405 Nm
Palivo diesel
Pohon predná náprava
Prevodovka 6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 970 mm
Šírka 1 986 mm
Výška 1 927 mm
Rázvor náprav 2 933 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 400 kg
Rozmer pneumatík 235/55 R17
Objem batožinového priestoru variabilný
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
SPOTREBA
Mesto 9,9 l/100 km
Diaľnica 10,5 l/100 km
Okresky 9,6 l/100 km
Priemer 10,3 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 44 004 €
Cena testovanej verzie 51 150 €

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠkandály, ktoré otriasli automobilizmom, 3. časť: Takata, najväčšia zvolávačka v histórii
Nasledujúci článokUž od októbra pôjdeme po diaľnici D1 rýchlosťou 140 km/hod