Domov Lifestyle Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 3. časť: Takata, najväčšia zvolávačka v histórii

Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 3. časť: Takata, najväčšia zvolávačka v histórii

V roku 2014 čelila Takata v USA súdnemu procesu, poškodenou bola Stephanie Erdmanová. Šrapnel ju pripravil o oko. Foto: CBS News (screenshot)

Kvôli vadným airbagom Takata doteraz zahynulo minimálne 24 ľudí,  zvolávacie akcie sa týkajú desiatok miliónov áut po celom svete a konajú sa dodnes

Pravdepodobne najväčšia zvolávacia akcia v histórii automobilizmu a jeden z najtragickejších škandálov nie je spojený so žiadnou konkrétnou automobilkou. Postihol ich dve desiatky, naprieč celým modelovým aj cenovým spektrom. A trvá dodnes. Treba za ním hľadať japonskú spoločnosť Takata.

Aktuálne sa týka vyše 60 miliónov áut v USA (do konca roku 2020 ich podľa agentúry AP bude 70 miliónov) a ďalších 7 miliónov inde vo svete. Údaj za krajiny mimo USA však bol aktualizovaný ešte v roku 2016, v súčasnosti bude toto číslo oveľa vyššie.

Kauza, ktorá trvá dodnes

Kvôli vadným airbagom muselo – a ešte stále musí – do servisov zvolávať svoje autá vyše 30 rozličných značiek, vrátane exkluzívnych, k akým patrí napríklad Ferrari, Fisker, Jaguar, Land Rover, BMW, Mercedes, Audi a ďalšie. Popri nich postihla samozrejme aj menej luxusné značky ako Ford, Subaru, Nissan alebo Honda, s ktorej modelmi je spojených najviac tragédií.

Čítajte viac: Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 1. časť: Dolár za život bol priveľa

Samozrejme, žiadalo by sa povedať, že japonská automobilka za ne nemôže. Veď o tom, že v jej modeloch sú vadné airbagy dlho nevedela  a okamžite po zverejnení informácií začala s celosvetovou zvolávacou akciou. Asi to tak ale celkom nebude…

Podľa dostupných informácií, ktoré zverejnil napríklad denník New York Times, však minimálne štyri z nich o probléme pravdepodobne vedeli niekoľko rokov. Boli to Ford, Honda, Nissan a Toyota. Všetky to samozrejme popierajú.

Takata airbag
Takto vyzerajú šrapnely z airbagu Takata, ktoré usmrtili jednu z obetí.

Smutným hrdinom tohto príbehu je  však predovšetkým japonská spoločnosť  Takata – jeden z najväčších výrobcov automobilových airbagov. Kvôli ich chybe zahynulo minimálne 24 ľudí a približne 300 sa zranilo.

Spoločnosť bola založená ešte v roku 1933 a ešte pred piatimi rokmi mala na trhu s airbagmi obrovský 20-percentný podiel. Pred dvomi rokmi však musela vyhlásiť bankrot, „nepredýchala“ totiž škandál, spojený s vadnými kusmi.

Kvôli nim ľudia zomierali niekoľko rokov a zomierajú doteraz. Posledný tragický prípad sa totiž stal v júni 2018. Pri nehode vadný airbag v USA zabil vodiča Hondy Civic. A o čo vlastne v tomto škandále išlo?

Ako granátové šrapnely

Problémom dotknutých airbagov je, že sa v prípade nehody nielenže nenafúknu správne, ale spolu s nimi môžu do interiéru obrovskou rýchlosťou vystreliť malé kovové fragmenty. Tie môžu teoreticky preniknúť do tela pasažierov a spôsobiť im – presne ako šrapnely z granátov –  vážne zranenia alebo smrť.

A nielen teoreticky – len v USA vadné airbagy preukázateľne usmrtili minimálne 16 ľudí a ďalších vyše 200 sa kvôli nim zranilo.

Čítajte viac: Škandály, ktoré otriasli automobilizmom, 2. časť: Pedále, ktoré zabíjali

Podľa informácií denníku New York Times manažment spoločnosti Takata o probléme so vzduchovými vankúšmi vedel už od roku 2002.  No zľahčoval ho, respektíve sa ho snažil riešiť interne. Aj keď škandál začiatkom druhej dekády tohto storočia prepukol naplno, spoločnosť stále tvrdila, že ide len o marginálny problém, ktorý nikomu nespôsobil žiadnu vážnejšiu ujmu.

K zmene v postoji japonského výrobcu airbagov prišlo až v roku 2015, keď jeho závažnosť oficiálne priznal aj prezident spoločnosti Shigehisa Takada. Ten sa za zlyhanie v tejto kauze verejne ospravedlnil a Takata zaň napokon prijala plnú zodpovednosť. Bohužiaľ neskoro…

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokŠkoda investovala milióny do výroby hybridného Superb iV
Nasledujúci článokTest Ford Tourneo Custom, prešli sme 3000 kilometrov! Oplatí sa?
Pracujem ako motoristický a technologický novinár už 17 rokov. Počas nich som spolupracoval s denníkom Národná obroda, časopisom Brejk, portálom Autoserver a najdlhšie, vyše 14 rokov, s týždenníkom Plus 7 dní. Zároveň som prispieval do niekoľkých odborných médií a som členom slovenskej poroty Auta roku. V oblasti automotive ma zaujímajú hlavne nové technológie a ekonomické trendy.