Seat Ateca patrí medzi autá, ktoré na cestách stretnete veľmi často. Na trhu nie je žiadnym nováčikom. Poznáme ju už od roku 2016, a odvtedy doposiaľ svoju podobu nezmenila. Dokáže byť tento model stále atraktívnym pre nových kupcov, alebo už potrebuje osviežiť?

Najpopulárnejší segment vozidiel na modernom trhu automobilov sú nepochybne športovo-úžitkové vozidlá. Pre samotných výrobcov je teda veľmi dôležité, aby boli práve ich SUV tie špičkové. Takmer každý výrobca už minimálne jeden takýto model v ponuke má. Konkurencia je teda veľká. Aby bolo jasné, nami testovaná Ateca bola vo výbave FR. V preklade znamená toto označenie Formula Racing. Pochopiteľne je teda očakávané, že Ateca FR bude mať v sebe aspoň kúsok športového ducha.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Navonok by tomu napovedal minimálne výrazný metalický červený lak, do ktorého bola ponorená nielen karoséria, ale aj nárazníky či difúzor. Vďaka tomu sa náš Seat v premávke nedalo prehliadnuť. Samotný dizajnový jazyk značky naznačuje dynamiku, na mysli mám ostré hrany a tvary. Farebne ladiace blatníky opticky auto rozširujú. Napriek tomu, že Ateca rozmerovo nepatrí medzi plnohodnotné SUV, pôsobí celkom mohutne. Vo vnútri sa o nedostatok priestoru báť nemusíte. To platí aj pre kufor, ktorého kapacita je 510 litrov.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Detaily, ktoré vníma podvedomie

Po obhliadnutí verzie FR vám neujde, že toto logo sa nachádza na viacerých miestach. V prednej maske, na zadku, prahoch dverí a tiež volante. Privíta vás aj na displeji infotainmentu po naštartovaní vozidla. Oproti ostatným variantom v ponuke – XCellence, Style a Reference, je Ateca FR odlišná po viacerých stránkach. Okrem tej vizuálnej je to napríklad naladenie podvozku a riadenia, a tiež niekoľko interiérových prvkov. V základe dostanete športové sedačky, tvarovaný kožený volant a hliníkove pedále. Štandardné technológie sú taktiež skvelé. V cene máte totiž aj Full LED svetlomety s prisvecovaním do zákrut, ktoré patria vo svojej cenovej kategórií medzi špičku. Za tempomat, Front Assist a parkovacie senzory vzadu si priplácať nemusíte. V balíku je tiež zahrnutý volič jazdných režimov Drive Profile. Off-roadový mód ale neočakávajte.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

V dnešnej dobe víťazí ten, ktorý má v kabíne viac obrazoviek. Exemplár v našom teste má však reálne iba jednu. Ako je potom možné, že aj napriek tomu sa len v minulom roku predalo viac ako 90-tisíc kusov? Tá jediná je postačujúca na to, aby zobrazila všetko potrebné. Za svoj lesklý povrch už si kritiky vyslúžila dosť. Mimo toho reaguje výborne, a je úplne ideálna na použitie s Apple CarPlay či Android Auto. Treba však spomenúť, že vo výbave na želanie, je dostupný aj digitálny prístrojový panel.

Má naozaj športový nádych?

Navonok aj vo vnútri vám Ateca FR navnadí pocit športovosti. Ak sa ale bavíme o samotnej jazde, tá nie je žiadnym dychberúcim zážitkom. Svoje rozmery síce veľmi dobre ukrýva v presnom riadení a dobrej obratnosti, no s motorom 1.5 TSI EVO jej chýba sila. Vyladený je na 110 kW (150 konských síl), 250 Nm a spolupracuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. To nie sú zlé parametre, ale ak má ísť o dynamické SUV, tak si povedzme pravdu, že existujú lepšie. Poháňaná je výlučne predná náprava. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 8,6 sekundy  V ponuke je aj silnejší agregát pre tento typ, a to 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 konských síl) a s pohonom 4DRIVE. Ten je drahší o približne 3000 eur.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Potešil nás podvozok, ktorý nie je prehnane mäkký, a tak poskytuje vodičovi dobrú odozvu o tom, čo sa deje pod jeho nohami. Zatáča s radosťou a nakláňa sa iba minimálne. Keďže ide z časti aj o úžitkové vozidlo, malo by zvládnuť aj nejaký ten terén. My sme si to samozrejme overili aj v reálnom svete. Poľné cesty, či nejaký ten trávnik a hlina nerobia Atece problém. Ak by ale pracovali obe nápravy, bolo by to určite zaujímavejšie. Ideálnym prostredím sú okresky. Pri ustálenom tempe vypne jeden-a-polka dva valce, čím výrazne zníži spotrebu. Nám sa pri pokojnej jazde podarilo jazdiť aj za 5,9 l/100 km, pričom pri rýchlosti 90 km/h a siedmom prevodovom stupni frčal motor na cca. 1500 otáčkach. Pri diaľničných 130 km/h to bolo cca. 2300 otáčok.

Poďme si to zhrnúť…

Tak ako vždy, je veľmi dôležité, čo zákazník od auta očakáva. Seat Ateca FR má niekoľko plusov, vďaka ktorým je úspešná. Je veľká, ponúka dostatok priestoru a oproti konkurencií je ľahká. Na pohľad zaujme atraktívnym dizajnom, ktorému by sa ale už hodila modernizácia. Azda najväčšou výhodou Atecy sú jej jazdné vlastnosti. Skvele sa drží cesty a šoférovi poskytuje viac istoty, ako by od auta takýchto rozmerov čakal. Ak už ale premýšľate nad verziou FR, tak radšej s dvojlitrom.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov V4
Zdvihový objem 1498 cm3
Max. výkon 110 kW/150 k
Max. krútiaci moment 250 Nm
Palivo Benzín
Pohon predné kolesá
Prevodovka 7-stupňová dvojspojková aut.
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 363 mm
Šírka 1 841 mm
Výška 1 615 mm
Rázvor náprav 2 638 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 370 kg
Objem batožinového priestoru 510 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
Max. rýchlosť 198 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná 7 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 19 200 eur
Cena testovanej verzie 28 859 eur

CUPRA Ateca Special Edition: Dizajnové úpravy a Akrapovič či Brembo

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!