Potrebujeme ešte Focus RS? Túto otázku som si položil na konci týždňa. V úvode som však k Fordu Focus ST pristupoval s rezervou…

ford-focus-st

Niekedy nie je tak ťažké dostať sa na vrchol, ale zotrvať a obhájiť svoj post. Niečo podobné má za sebou aj Focus, kedysi mimoriadne obľúbený model, ktorý hravo držal krok s legendou menom Golf. Dnes je Ford na prahu krízy a práve nová generácia modelu Focus, má za úlohu to napraviť.

Dnes tu však nie sme kvôli bežnému Focusu. Na parkovacie miesto pred našu redakciu sa totiž dostal Focus ST. Nie nepomýlili sme si koncovku RS za ST. Len Ford sa zatiaľ zdráha priznať že Focus ST je vrcholom. Ako sa k tomu postaviť? To necháme na vás, zatiaľ vám však môžeme priblížiť naše pocity.

ford-focus-st

Rovno na vec

Prečo chodiť okolo horúcej kaše, keď môžeme začať rovno tým najpodstatnejším. To čo robí Ford Focus ST výnimočným je jeho motor, pod kapotou totiž ukrýva 2,3 litrový štvorvalec. Preplňovaný benzínový agregát má výkon 280 koní a krútiaci moment 420 Nm. Špecifické rozloženie výkonnostnej krivky, oproti konkurentom, spôsobilo že Focus ST je schopný jazdiť aj ako konvenčné auto.

Pokiaľ však prekročíte hranicu 3000 otáčok, pocítite skutočnú silu a ťah. Motor sa totiž práve vo vysokých otáčkach cíti najlepšie. Krútiaci moment vrcholí zhruba medzi 3000 až 4000 otáčok za minútu. Maximálny výkon motoru 2,3 EcoBoost dosiahnete pri 5500 otáčkach za minútu. Niekomu by mohol vadiť oneskorený nástup krútiaceho momentu, verte však, že Focus ST je schopný vyštartovať veľmi rýchlo. Veď napokon z pokoja na stovku mu to trvá len 5,7 sekundy.

Neodmysliteľnou súčasťou správne vyladenej hnacej sústavy je aj prevodovka. Šesťstupňový manuál skvele sedí ku charakteru Focusu, dráhy sú krátke a presné. S každým preradením sa váš vzťah k autu prehlbuje.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Nebol by to Ford pokiaľ by nemal skvelý podvozok, túto vetu si opakujem azda zakaždým keď testujem nový model s modrým oválom na kapote. Aj keď viacprvkovú nápravu v prípade bežného Focusu dostanete už len za príplatok, respektíve v závislosti od motorizácie, Focus ST vám ponúkne rovno adaptívny podvozok. Tuhosť tlmičov viete regulovať prostredníctvom voľby jazdných režimov. Na výber máte hneď štyri: Klzký povrch, Normal, Sport a Track. Charakteristiku jednotlivých jazdných režimov si viete odvodiť aj sami.

V režime Sport a Track je navyše k dispozícií aj automatický medziplyn, ktorý Focus dávkuje presne. O prenos výkonu na hnanú prednú nápravu sa stará elektronický samosvorný diferenciál eLSD. Samosvor je schopný preniesť až 100% výkonu na jediné koleso. Výsledkom sú perfektné jazdné vlastnosti Focusu ST.

Start-stop znamená vystreliť a spoľahlivo zastaviť

Vedieť spoľahlivo zastaviť je rovnako dôležité ako vedieť akcelerovať. Obzvlášť to platí pri vysokovýkonných modeloch, no niekedy aj samotný výrobcovia na to zabúdajú. Focus ST dostal brzdovú sústavu s rozmerom kotúča vpredu 330 milimetrov a dvojpiestikovými strmeňmi. V prípade zadnej nápravy sa bavíme o konvenčnejšej verzii s rozmerom kotúča 302 milimetrov.

Osobne boli brzdy asi najväčším sklamaním v prípade ST, pokiaľ Focus príliš nenamáhate všetko s prehľadom zvládajú. Keď však príde na lámanie chleba a brzdy sú už unavené, potrebný výkon sa nedostaví. Podľa mňa, kotúčom chýba chladenie čo by riešila napríklad perforácia alebo bimateriál.

ford-focus-st

Interiér na každý deň

Vnútorný priestor ktorý Focus ponúka je dostatočný, vďaka novej platforme narástol hlavne rázvor osí kolies. Verzia ST zanechala na vypracovaní interiéru nemalé zmeny. Asi najzásadnejšou sú práve športové sedadlá Recaro. K veľkému prekvapeniu sú plne elektrické, poskytujú perfektnú oporu tela a dobré bočné vedenie. Zároveň nie sú príliš tvrdé a dá sa v nich jazdiť každý deň. Sedák má väčšie vykrojenie čo síce zhoršuje nastupovanie a vystupovanie, no o to pohodlnejšie sa do nich usadíte.

Športovú stránku vám budú pripomínať aj ozdobné lišty v štýle karbonu, športový volant či emblém Ford Performance. Medzi technologickú stránku veci, treba rozhodne pochváliť prítomnosť head-up displeju, aj keď len vo forme výsuvného sklíčka. Napriek tomu je prehľadný a dobre čitateľný.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Adaptívne plne diodové svetlá s funkciou vyrezávania okolitých áut sú skvelým prvkom výbavy, za ktorý sa rozhodne oplatí priplatiť. Ich funkcionalita je vo svojej triede na vrchole rebríčka.

Čerešničkou na torte je samotný zvuk, dve akoby holé rúry v zadnom nárazníku, naznačujú solídny zvukový prejav. Realita je o čosi kultivovanejšia no je ju počuť. Klapku regulujete prostredníctvom jazdných režimov a v režime Sport a Track je Focus ST schopný slušných zvukových kreácii.

ford-focus-st

Grand finále
Aký Focus ST vlastne je? Splnil naše očakávania? Pre koho je určený? Ford Focus vo verzii ST sa podaril, človek má pocit že automobilka do neho vložila maximum ale zároveň si nechala otvorené rezervné dvierka, čo ak by náhodou… Je doladený výborne a zo všetkých doposiaľ testovaných hothatchov mám z neho najsolídnejší pocit. Nie je vôbec premotivovaný, nie je najvýkonnejší, nie je zbytočnou konzervou a je logický.
Jeho cena je mierne nad úroveň ktorú stanovil Megane R.S. či Hyundai i30N, základ si kúpite už od 30 990€
Technické údaje
Proceed GT 1,6 TGDi
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 2 999 cm3
Max. výkon 206 kW/ 280 k
Max. krútiaci moment 420 Nm
Palivo benzín
Pohon predná náprava
Prevodovka manuál, 6 stupňov
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 388 mm
Šírka 1 825 mm
Výška 1 458 mm
Rázvor náprav 2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 465 kg
Objem batožinového priestoru 288 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Max. rýchlosť 250 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná 8,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 30 990 eur
Základná cena testovanej verzie 33 490 eur

 

TEST Renault Megane RS Trophy. Je ešte stále použiteľný na každý deň?