Nástupca modelu Rapid prišiel v roku 2019 na trh v plnej paráde. Ako väčšina Škodoviek, Scala je auto, ktoré šoférovi naozaj rozumie. 

To, že Škoda vie, ako robiť dostupné autá pre obrovskú cieľovú skupinu, vieme už dávno. Inak to teda nemohlo byť ani pri modeli Scala. V edícii Monte Carlo navyše pobrala z každého rožku trošku a tak je aj v masách neprehliadnuteľná.

Ak potenciálny zákazník túži po stredne veľkom aute, toto je ideálna voľba. Fabia sa jednému môže zdať príliš malá, no Octavia je zas veľkosťou niekde inde, keďže jej vnútorný priestor nevyužije úplne každý. A práve v tej chvíli sa spoza rohu vynorí Scala, ktoré zodpovedá požadovaným parametrom. A vo verzii Monte Carlo prinesie viacero bonusových možností, ktoré tvoria v segmente mladoboleslavskej automobilky zlatú strednú cestu.

Výrazná červeno-čierna karoséria má o niečo športovejší vzhľad, ktorí dopĺňa panoramatická strecha. Scala Monte Carlo jednoducho rada vyčnieva z davu. Vyššia svetlá výška jej dodáva šmrnc premožiteľa rôznych terénnych povrchov, no stále je to mestské vozidlo, na ktoré si treba dávať pozor. Pri pohľade na predné a zadné svetlá si všimnete detaily, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani bohatý gróf. Samostatný obdiv si zaslúži veko kufra, ktoré je vlastne celé zo skla, kde sú detaily ŠKODA v čiernom prevedení.

Interiér vie, ako si získať vodiča

V útrobách Scaly sa nachádza hneď niekoľko prvkov, ktoré prilákajú vaše oči. Celý interiér sa nesie v športovom duchu, ktorý podrývajú najmä tvarované predné sedadlá v štýle RS. V nich sa Škodovka trafila doslova do čierno-červeného, pretože ponúkajú vynikajúci komfort a človek do nich zapasuje na vlas presne. Okrem toho majú pôsobivé bočné vedenie, takže lietanie na sedačkách v ostrejších zákrutách vás už nemusí trápiť.

Dominantou palubnej dosky sa stali nielen budíky, ktoré si môžete navoliť podľa svojich predstáv, ale aj 9,2 palcový digitálny displej. Keďže sa radím medzi ľudí, ktorí obľubujú ovládanie hlasitosti zvuku cez klasické kolečko, niečo mi tu chýbalo. Klasický ovládač sa nahradil posuvným dotykom po obrazovke, čo je síce krok do budúcnosti, no šofér si radšej navykne na používanie tejto funkcie na multifunkčnom volante.

Okrem toho ale pomôže automatické prispôsobovanie hlasitosti, ktoré sa riadi stláčaním brzdového a plynového pedálu. Takže ak aj vy patríte medzi hudobných fanatikov, ktorí radi jazdia so zapnutou melódiou “na plné gule”, náhle stíšenie pri príchode na parkovisko už nebude súčasťou nepríjemnej rutiny.

Navigácia nepozná hranice

Ale v dobrom slova zmysle. Je jednoduchá, no zároveň prehľadná a neustále sa aktualizuje, čo som ocenila hlavne pri kolónach. Keď napríklad zastavíte v tvoriacej sa kolóne, tak vám pani z reproduktorov oznámi, o koľko minút dlhšie vám bude trvať cesta do cieľa. Aj keď sa sa niekedy aktuálne informácie môžu líšiť, ako som to mala ja pri dopravnej nehode pár kilometrov predo mnou, považujem to za úplný vrchol intuitívneho správania. Takéto informácie by rozhodne privítal každý z nás. Okrem toho sa zobrazuje nielen na stredovom paneli, ale aj na budíkoch.

Záživným prvkom interiéru sa tiež stala panoramatická strecha. Tá však dostala neobvyklé otváranie zo zadnej časti, kedy sa zasúva dopredu. Človek by si sprvu myslel, že sa im kvôli jemne skosenej skosenej streche a zadnej sklenenej časti nezmestil mechanizmus na svoje pôvodné miesto, ale potom si uvedomíte, že takto je to oveľa lepšie. A má to oveľa väčšiu logiku, pretože ako často vodič reálne potrebuje vidieť na seba alebo si nechať pražiť slnko na hlavu? Vychytávka v podobe presklenej strechy je primárne určená pre pasažierov na zadných sedadlách.

Živý motor so skvelou spotrebou

Pod kapotou bije 1,5-litrové turbo-benzínové srdce, ktoré poskytuje Scale výkon 100 kW (150 konských síl) a krútiaci moment 250 Nm. Priaznivcov Škodovky poteší efektívny štvorvalec, ktorému sa o lenivej jazde zrejme sníva iba v nočných morách. Dokonca aj v nižších otáčkach si drží dynamiku a športový prejav pretrváva. Ale pretekára z neho nespravíte. V zákrutách síce pekne drží a pri normálnej rýchlosti sa nepretáča, ale je cítiť, že sa nejedná o auto prispôsobené na divokú jazdu.

Vďaka štvorvalcovému motoru v kombinácii s automatickou 7-stupňovou DSG prevodovkou priemerná spotreba nestúpla nad 6 L na 100 kilometrov. Takýto dlhodobý priemer má v súčasnosti problém dosiahnuť väčšina trojvalcových motorov. Ak vám ide o spotrebu a zároveň nechcete plakať nad pomalým utrpením, 1.5 TSi je jasná voľba.

A pritom nie je vrchol ponuky v podobe Monte Carlo s daným motorom radikálnejšie drahší oproti svojim súrodencom. V redakcii sme malo možnosť testovať aj motorizáciu 1.0 TSi, ktorého cena nepresiahla 20 000 eur. Oproti nej má Monte Carlo dušu športovca, zaujímavejší dizajn a dravejší motor, a to všetko za 26 000 eur.

Technické údaje
Škoda Monte Carlo 1.5 TSi
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec
Zdvihový objem 1498 cm3
Max. výkon 110 kW/150k
Max. krútiaci moment 250 Nm
Palivo benzín
Pohon FWD
Prevodovka AT7 DSG
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 362 mm
Šírka 1 793 mm
Výška 1 499 mm
Rázvor náprav 2 636 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 255 – 1 414 kg
Objem batožinového priestoru 467 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Max. rýchlosť 219 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (NEDC) 5,9 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 13 490 eur
Základná cena testovanej verzie 20 100 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!