Domov TESTY TEST SEAT Arona Black Edition – mestský crossover, ktorý láme predsudky

TEST SEAT Arona Black Edition – mestský crossover, ktorý láme predsudky

SEAT Arona je na trhu už viac ako 2 roky a stále patrí k najobľúbenejším modelom. Niet divu. Mestské crossovery sú predsa trendy a valcujú predaje naprieč všetkým značkami. Arona v prvom roku predaja pomohla SEAT-u k rekordným číslam a naštartovala tak jeho cestu k úspechu. Na Slovensku sa zaradila medzi 50 najpredávanejších áut.

Priznám sa, nie som príliš veľký fanúšik SUV modelov, dokonca som takmer  „hejter“ modelov s označením mestský crossover. Podľa mňa, toto slovné spojenie dáva približne rovnaký význam ako “humanitárny holokaust”. Jednoducho spojenie týchto dvoch slov k sebe nepasuje. Preto určite chápete, že moje pocity pri preberaní kľúča od testovaného  modelu SEAT Arona mali od nadšenia veľmi ďaleko. Rozhodol som sa však môj skepticizmus schovať pod stôl a dal som Arone šancu.

SEAT Arona

Z diaľky odomykám auto a rozžiarené full LED svetlá zvodného tvaru vo mne zažali svetielko nádeje. Sadám dnu, nastavujem si posed a pri nastavovaní spätných zrkadiel mi taktiež neunikol ich ostro-ladný tvar. Pripomínajú mi zrkadlovo otočené predné svetlomety. Avšak dizajn je na úkor praktickosti –  sú veľmi malé. Pohľad na svietiace štartovacie tlačidlo, ktoré pulzovalo v rytme pulzujúceho srdca ma naplnilo nedočkavosťou a plný očakávania som ho stlačil. Auto naštartovalo. Nič neočakávané sa nestalo. V rámci bezpečnosti počas jazdy som si hneď pripojil telefón cez bluetooth a preklikal som sa prehľadným systémom infotainmentu na 8 palcovom plne farebnom stredovom displeji.

Grafika solídna, odozva okamžitá, systém prehľadný a intuitívny. Pripojený telefón som vložil do priehradky v stredovom paneli, v ktorom mi chýbalo bezdrôtové nabíjanie. Za príplatok ho však bez problému môžete mať. Možno som napokon tomuto mestskému crossoveru  predsa len predčasne krivdil, ale nechcem robiť urýchlene závery. Nie vždy treba dať na prvý dojem.

Interiér ma taktiež veľmi pozitívne prekvapil. Príjemný, elegantný, funkčný a kvalitne vypracovaný. Jediné, čo mi udrelo do očí, je pomerne tenký volant, ale po pár prejdených kilometroch som zistil, že mi to v tomto aute vôbec neprekáža. Čo mi však trochu prekáža, je lakťová opierka. Na moje pomery je položená dosť nízko. Dokonca až tak nízko, že si zavadzia s ručnou brzdou.

Radenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky je príjemne tuhé, tak ako to mám rád. Nemám pocit, že by som šoféroval SUV a mám podstatne viac miesta ako v hatchbacku. Pôsobí na mňa veľmi ľahko a sám sa v Arone cítim akosi ľahšie.

Stiesnene sa cítim vzadu. Ja som “hebedo”, takže moje rozmery sú s priestorom na zadných sedadlách nekompatibilné, ale bežný človek si sám za seba bez problémov sadne a pohodlne sa odvezie aj na dlhšie trasy. Miesto vzadu ubudlo na úkor väčšieho batožinového priestoru, ktorý dosahuje až 400 litrov a má praktické dvojité dno. Takže sa bez problémov zbalíte aj na dlhšiu dovolenku.

Podvozok je tuhší, ale nie je tvrdý. Dostal som chuť na zákruty. Už po prekonaní prvých, som mohol skonštatovať, že Arona nestratila nič z jazdných vlastností Ibizy, s ktorou zdieľa v podstate rovnaký podvozok. Ten sa v zákrutách nakláňa len minimálne aj napriek tomu, že je vyšší o 10 centimetrov. Bočné vedenie predných sedadiel je adekvátne výkonu. Keď treba podrží, ale netlačí a neobťažuje vás.

Jednolitrový preplňovaný trojvalec by sa na prvý pohľad možno mohol zdať lenivý, ale v kombinácii s nízkou hmotnosťou má pomerne slušnú dynamiku. Navyše je celkom kvalitne odhlučnený. Nežiaduci aerodynamický hluk v interiéri zažijete len pri diaľničných rýchlostiach.

V Arone nemáte k dispozícii žiadne jazdné režimy a to z jednoduchého dôvodu. Nepotrebujete ich. Myslím si, že “pchať” do každého auta nasilu rôzne jazdné režimy je skôr na škodu, často je ich reálny prínos minimálny. V SEAT-e to pochopili. Do terénu s Aronou nejdem. Nech si hovorí kto chce čo chce, ale toto auto nie je vhodné do terénu. Možno akurát tak na nenáročné poľné či lesné cestičky, ale keďže je to čistá predokolka a pohon štyroch kolies nie je k dispozícii ani za príplatok, v náročnejšom teréne nemá čo hľadať.

Čo mi teda ešte ostáva? No jasné, mesto. Veď predsa mestský crossover. Motám sa po centre Trnavy a po chvíli si uvedomím, že sa mi v Arone vozí veľmi príjemne. Mám dokonalý prehľad o všetkom, čo sa predo mnou deje. Tenké A-stĺpiky mi dopriali priam až panoramatický výhľad. S prehľadom zvládam každú dopravnú situáciu, ktorú si pre mňa mesto pripravilo. Dokonca aj mačacie hlavy a retardéry mi nerobia žiadne vrásky. Myslím, že začínam chápať účelu mestských crossoverov, aspoň v podaní Arony. Asi práve preto sú na Slovensku také populárne. Niekto múdry raz povedal: „Keď chceš niečo predať, vyvolaj v ľuďoch pocit, že to potrebujú.“ No a vďaka slovenským rozbitým cestám, Slováci potrebujú vyššie pohodlnejšie autá. To dáva zmysel, nie?

A čo ešte Slováci potrebujú? Batožinový priestor a prívetivú spotrebu. Ja som nameral priemernú spotrebu 6,5 l na 100 km. Na jednolitrový trojvalec je to dosť, ale ak vezmete do úvahy, že ide o crossover s výkonom 85 kW je to celkom fajn hodnota. Takže záleží len od vás, či vidíte nádrž poloprázdnu alebo poloplnú.

Seat Arona je veľmi príjemné vozidlo. Je príjemné s ním jazdiť v meste aj mimo mesta, neoškriete podvozok pri prechode cez retardér ani počas prejazdu cez poľnú cestu. Rodinne založené auto, ktoré v sebe nezaprie športového ducha a užijete si jeho hravosť v zákrutách. Ponúka vám široké spektrum technologických vychytávok, ktoré vám a vašej posádke spríjemnia cestu.

Počas týždňa som objavil naozaj len minimálne množstvo malých nedostatkov a jeden väčšieho charakteru. Tým je cena. Testovaný model vo výbave Xcellence PREMIUM bol v hodnote 20 739 eur a to mu chýbalo sledovanie mŕtveho uhla a bezdrôtové nabíjanie telefónu. V tejto cenovej kategórii by tieto veci mali byť už samozrejmosťou. Nechcem povedať, že vďaka tomuto autu som zmenil názor na modely mestských crossoverov ale povedzme, že toto auto mi pripomenulo, že škatuľkovať sa nemá a šancu si zaslúži naozaj každý – aj napriek predsudkom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokFord Trio z nehrdzavejúcej ocele v septembri poputuje do aukčnej sály
Nasledujúci článokBMW X2 xDrive25e schová naftové verzie do vrecka