Domov Recenzie TEST Hyundai i30 1,5 DPi dokazuje, že atmosféra stále žije

TEST Hyundai i30 1,5 DPi dokazuje, že atmosféra stále žije

hyundai-i30-2020-dpi-56868

Do redakcie sa nám dostal modernizovaný Hyundai i30 s unikátnym motorom. Naše úvodné predpoklady o nudnom aute bez ducha a v základnej výbave sa v priebehu prvých pár kilometrov vytratili. Koncom týždňa, pár hodín pred odovzdaním, sme si vlastne uvedomili, že priemerný Slovák nepotrebuje motor, ktorý pracuje s vysokými tlakmi, ale že si bez problémov vystačí aj s atmosférou. Áno, dokonca aj v roku 2020.

Modernizácia obľúbeného Hyundai i30 celkovo autu prospela. Možno až príliš usadený nemecký dizajn pôvodnej verzie 3. generácie bol zaujímavou voľbou, no modernizácia dodala autu chýbajúceho kórejského ducha. Začneme možno takým malým prehľadom. Nie každý si uvedomuje akým všestranným model i30 vlastne je. Ak si to tak zoberieme, tak začína na sume 13 690€. Je pravda, že za túto cenu dostanete úplný základ ponuky, no aj napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorým to jednoducho stačí. Potom tu máme možnosť konfigurácie auta, ktoré je zamerané na rodinu. Výbava Family ponúka všetko, čo bežný rodinný tatko potrebuje na to, aby vedel svoju “famíliu” bezpečne dopravil z bodu A do bodu B.

Najvšestrannejšie auto dneška?

Ak by ste chceli už trošku štýlovejšie auto, je tu stále možnosť voľby výbavy Style alebo dokonca športovo zameranej N Line. No a napokon je tu čistokrvný atlét a veľmi obľúbený hot-hatch i30 N. Okrem klasickej verzie hatchback je k dispozícii aj fastback a kombi. Stále sa bavíme o jednom jedinom aute. Hyundai dokáže jedným modelom pokryť tak široké spektrum zákazníkov, že proste nie je možné, aby bola i30 odsúdená na neúspech. A presne tak sa to robí. No ale poďme späť k testovanej i30 s unikátnym motorom 1,5 DPi vo výbave Family.

Nový motor, ktorý dnes už nemá obdobu

Ono vlastne nejde o nejaký revolučný motor, ale na pomery roku 2020 ide o veľkú raritu. Atmosférické motory predsa vyhynuli takmer 10 rokov nazad. Hyundai preto dosť zariskoval, že sa vôbec pustil do vývoja atmosférického motora. A podarilo sa mu to na výbornú. 1,5 DPi, ktorý tvorí základ ponuky pre i30 je aktuálne azda jediný svojho druhu. DPi alebo inak Dual Port Injection, nie je ničím iným ako starým známym MPI. Len na rozdiel od neho má na jeden valec dva vstrekovače, ktoré vstrekujú palivo nepriamo do sacieho potrubia. Takýto proces dodávania paliva by mal mať za následok menšie opotrebovanie komory valcov, a tým pádom zvýšenie životnosti samotného agregátu spolu so znížením emisií. Či to tak skutočne aj bude ukáže len čas. Samotný motor má pritom pomerne skromné parametre. Disponuje výkonom 81 kW a krútiacim momentom len 144 Nm. Avšak, ak jeho chod porovnám s podobne výkonným turbomotorom 1,0 T-GDi, môžem povedať, že je omnoho kultivovanejší.

Celkom príjemne nás prekvapila odozva na plyn. Musíme povedať, že sme nečakali, že moderná atmosféra môže mať vzhľadom na prísne emisné limity tak citlivý plyn. Počas testu sme si všimli, že motoru najviac chutilo pokiaľ bol držaný v rozmedzí 2500-3500 otáčok za minútu. V nižších otáčkach bolo dosť cítiť absenciu turba a prítomnosť nižšieho krútiaceho momentu. Naopak, vo vyšších otáčkach nám trošku vadil hlučnejší prejav, ktorý už nad 4000 tisíc otáčok za minútu pomerne nepríjemne prenikal do interiéru. Pri predbiehaní, kedy potrebujete vyšší výkon, je niekedy potreba podradiť aj o dva stupne, no potom motor pracuje bezchybne.

Nečakajte zázraky, no spotreba je na jednotku

Keďže ide o atmosférický agregát, nečakali sme od spotreby žiadne úžasné hodnoty. O to viac sme zostali neskôr prekvapení. Aj keď spotreba v mesta sa po cca 150 kilometroch ustálila niekde okolo hodnoty 7,2 l/100km, čo nie je práve najmenej, tá diaľničná respektíve spotreba na okreskách nás dostala. Na diaľnici po cca 100 kilometroch nám palubný počítač ukazoval len 6,2 litra na 100 km. Pri okreskách to dokonca bolo len 5,4 litra. To sú hodnoty, ktoré sú na klasický jednoduchý atmosférický motor skvelé. Pri odovzdaní a prejdení takmer 600 kilometrov, bola dlhodobá spotreba na hodnote 6,5. Ešte chvíľku zostaneme pri samotnom motore. Tentokrát sa naň však pozrieme z pohľadu potencionálneho zákazníka. Ako sme už spomenuli, 1,5 DPi tvorí základ ponuky, čiže si ho určite nekúpi niekto, kto chce rezať zákruty. Na druhú stranu tento motor vnímame ako ideálnu voľbu pre ľudí, ktorí nechcú za auto zaplatiť viac ako 17 tisíc eur.

hyundai-i30-2020-dpi-56912

Takýchto ľudí je na Slovensku pomerne veľa, keďže auto má predovšetkým slúžiť vodičovi a nie vodič autu. Kto si teda tento motor zakúpi? Vieme si predstaviť, že Hyundai i30 s agregátom 1,5 DPi si kúpi vodič, ktorý nebýva v meste, ale je skôr vidieckeho typu. Takýto vodič nenajazdí za deň veľa kilometrov. To by mohlo byť v prípade turbomotora pomerne škodlivé. Ďalej si vieme predstaviť, že si tento benzínový motor zvolí človek, ktorý býva v chladnejších oblastiach, kde by mohlo turbo trpieť a motor s ním by mohol mať hlavne v tuhých mrazoch problémy. No a v neposlednom rade si vieme predstaviť, že si takéto auto zakúpi starší manželský pár, ktorý auto využíva skutočne len na cestovanie do obchodu, prípadme za vnúčatami. A presne na takúto klientelu Hyundai s podobne vybavenou i30 cieli. Preto veľký palec hore!

Odklon od nemeckého smerovania

No a ako by sme opísali modernizovaný dizajn základnej „íTridsiatky“? Vidno, že po koketovaní s nemeckou strohosťou sa predsa len Hyundai rozhodol ísť ázijskou cestou. Podstatne väčšia maska chladiča s nevšedným dizajnom je toho príkladom. Čo musíme ale vypichnúť sú na dnešnú dobu doslova masívne LED smerovky umiestnené v prednom nárazníku. Zároveň sú aj denným svietením, respektíve nočným podpisom. Pozostávajú z 10 LED diód a svojou plochou patria jednoznačne k premiantom. Paradoxne, aj keď sa jedná o pomerne veľký facelift, týmto výpočet noviniek dizajnu i30 končí, aspoň v tejto výbave. Mierne pozmenená grafika hlavných svetlometov s falošnými výfukovými koncovkami je niečo, čo si veľa ľudí ani nevšimne.

Naopak, čo si určite všimnete je bohatá ponuka asistentov. Za cenu 16 480€ bolo na palube k dispozícii viacero asistenčných systémov, ktoré by ste pred rokmi hľadali asi len v prémiovej kategórii. Nechýbal asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý sa dal vypnúť podržaním tlačidla na volante, tempomat či asistent rozjazdu do kopca. Vo výbave taktiež bolo automatické autonómne núdzové brzdenie, systém varovania pred čelným nárazom alebo dokonca systém sledovania únavy vodiča. Áno, stále sa bavíme o aute za 16 480€! Ako čerešničkou na torte bolo potom automatické prepínanie diaľkových svetiel či 8-palcový systém infotainmentu s podporou Apple CarPlay a Android Auto.

Resumé

Teraz sme sa už pomaly dostali k záveru recenzie. Dovoľte nám, aby sme v krátkosti poukázali na zopár vecí, čo sa nám (ne)páčili. Ako mínus hodnotíme pomerne slabé svetlá. Bohužiaľ je to daň za cenu auta. Taktiež nám trošku vadil hluk motora vo vyšších otáčkach, horšie odhlučnenie podbehov kolies a kompletne halogénové zadné svetlá. Na druhú stranu nás potešilo spracovanie interiéru, kvalitné sedadlá a použité materiály a celkom pevný podvozok. Vo finále teda hodnotíme modernizovanú Hyundai i30 1,5 DPi Family na 9,1 bodu z 10. Ak sa budete rozhodovať, aké auto si kúpiť za cenu do 16-17 tisíc eur a bude Vám stačiť jednoduchá atmosféra, i30 zaraďte na jedno z prvých miest vášho zoznamu. Kúpu určite neoľutujete a taktiež Vás nedostane na dno finančných úspor.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 498 ccm
Max. výkon 81 kW/110 k
Max. krútiaci moment 144 Nm
Palivo Benzín
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový manuál
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 340 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 795 mm
Výška 1 455 mm
Rázvor náprav 2 650 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 176 kg
Objem batožinového priestoru 395 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,3 s
Rozmer pneumatík 205/55 R16
SPOTREBA (počas testu)
Mesto
Diaľnica
Okresky
Dlhodobo
7,2 l/100km
6,2 l/100km
5,4 l/100km
6,5 l/100km
CENA
Základná cena modelu 13 690 eur
Základná cena testovanej verzie 16 480 eur

PRVÁ JAZDA Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi ako jazdí s mild-hybridom?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPoriadne sa pripútajte! Prichádza Hyundai i20 N
Nasledujúci článokOpel Crossland prešiel faceliftom, stratil X! Má byť komfortnejší a zábavnejší
Som študentom Fakulty Elektrotechniky a Informatiky STU. Vo svojom voľnom čase sa venujem najmä technologickým novinkám z oblasti IT a autonómnych technológií. Sledovanie noviniek a pokrokov v automobilizme patrí medzi moje najväčšie koníčky. Najviac častu trávim sledovaním koncernu VW a taktiež elektromobilitou a vecami s ňou spojenými.