Čo definuje pojem prémiová trieda? Patrí Audi ešte stále do prémie? V kritickej recenzii sme preverili novú generáciu modelu Audi A3! Ako obstála?

Recenzia by mala byť nestranná, faktická a úprimná, no nie vždy sa s takou stretnete, česť výnimkám. Doba kedy Audi ponúkalo zlatú strednú cestu medzi športovým BMW a komfortným Mercedesom je nenávratne preč. Rovnako ako prelomové inovatívne myslenie a povestný náskok vďaka technike. Možno je to len subjektívny dojem ale podľa nás Audi v poslednej dobe ťahá za slabší koniec.

Len si skúsme pripomenúť príchod prvej generácie Audi A8. Prišla na trh luxusných limuzín aby priniesla niečo iné a vdýchla tomuto, vtedy ešte nudnému segmentu, nový život. Vtedajšia Audi A8 priniesla vôbec po prvý krát pohon všetkých kolies Quattro pre limuzíny. Dovtedy nikto takúto možnosť neponúkal a S-klasa ale aj 7er disponovali jedine náhonom na zadnú nápravu. Neskôr Audi zaklincovalo svojich konkurentov príchodom športovej limuzíny S8. A tak, kúsok po kúsku, si Ingolstadstká automobilka razila miesto prémiovej značky.

Smutný príbeh môžeme sledovať posledných pár rokov. Materský VW sa stále snaží viac a viac unifikovať jednotlivé modely naprieč celým spektrom svojich značiek v snahe ušetriť čo najviac. Nová modulárna platforma MQB je toho živým dôkazom. Len málokto vie, že Audi A1, VW Polo, T-Cross, SEAT Ibiza, Arona, Škoda Scala, Kamiq, Fabia (2021) zdieľajú totožnú platformu MQB A0. Na tom by samozrejme nebolo nič zlé, pokiaľ by jeden z modelov nesedel v prémiovej triede. Logicky tak očakávate, že vám prémiový model ponúkne podstatne viac, obzvlášť ak jeho cena nemá problém presiahnuť takmer trojnásobok základnej ceny najlacnejšieho modelu. Bohužiaľ nie, rovnaké sklamanie nás čakalo v prípade modelu A1 ale aj Q3.

S čistým štítom

Poučený z minulosti, bez zbytočných očakávaní sme si prevzali na test novú generáciu Audi A3. S myšlienkou na prezlečený Leon či Octaviu prichádzame k autu. Po dizajnérskej stránke sa nová A3 vydarila, Audi vždy ponúkala nadčasový a mimoriadne atraktívny dizajn. Predná časť nesie súčasný dizajnérsky podpis a už v bežnej verzií, ktorú sme testovali pôsobila nesmierne športovo. Rovnako LED svetlomety, ktoré Audi vždy vedela robiť a dá sa povedať že sú jej doménou. Na testovanom modeli dokonca ani nemáte tušenie, že sa nejedná o tú najvyššiu príplatkovú Matrix verziu svetlometov.

Zvyšok karosérie sa nesie v znamení jednoduchších tvarov s výrazným prelisom na boku. Dravú bodku dodáva zadná časť so špecifickým podpisom a tvarmi odkazujúcimi na minulú generáciu. Celý zovňajšok je doplnený zaujímavými detailmi a dotvára tak perfektný celok. Pekné sú aj jedinečné disky kolies, ktoré pripomínajú klasické BBS obutie. V atraktívnej modrej farbe pôsobí nová A3 ako pútač na mladých. Sen sa však veľmi rýchlo rozplynie po zhliadnutí cenovky, tam sa však ešte len dostaneme.

Octavia ani Leon sa nezúčastnili, ďakujeme

Aj napriek rovnakej platforme a a familiárnej podobnosti novej Octavie a Leona navzájom sa nič podobné v prípade Audi A3 nekoná. Wow, žeby sa niekto poučil? Posed na nových eko-sedadlách z plastový flašiek je perfektný, presne taký ako sme si predstavovali. Vsadený kokpit digitálneho prístrojového štítu hlboko do palubovky oceníte, rovnako ako aj multifunkčný volant. Tlačidlá ale aj samotné páky pod ním majú kvalitnú, pevnú spätnú väzbu. Nehovoriac o tlačidle na štartovanie, jednoducho prémia na prvý klik. Tento perfekcionizmus pochopíte až po nasadnutí do auta, všetky tlačidlá pôsobia kvalitným dojmom aj po stlačení. To sú tie malé detaily ktoré robia prémiu prémiou.

Výduchy klimatizácie majú trochu netradičné, vysoko postavené umiestnenie, hlavne tie pred vodičom. Paradoxne obavy z toho že mi budú nepríjemne fúkať rovno do očí sa nenaplnili. Samotné spracovanie palubnej dosky je dobre zvládnuté, interiér je z pomedzi koncernových bratov rozhodne najkrajší. pochvala pôjde za umiestnenie portov na nabíjanie a to vo dvojici ako klasické USB a USB-C. Tak, aj teraz už nikto nemôže povedať ani pol slova!

Azda najpríjemnejším prekvapením bol panel klimatizácie, ktorý si zachoval konvenčné ovládanie. Neuveriteľné, vzhľadom na fakt ako nám takmer každý výrobca tvrdí že sme to práve my zákazníci ktorý nechcú tlačidlá. Hmm, neviem koho sa kto pýtal. Ďalším častým argumentom býva dizajn, ktorý tlačidlá klimatizácie narúšajú. Nezdá sa mi že by dizajn interiéru novej Audi A3 bol narušený, či?

Priestorovo si nový kompaktný hatch výrazne polepšil, a novú platformu pocítia hlavne zadný pasažieri, ktorý majú výrazne viac miesta na nohy. Batožinový priestor ponúkne 380 litrov, čo je v danej kategórii plne postačujúce.

Update not detected

Práve od Audi, ako od značky, ktorá ma za slogan známe spojenie náskok vďaka technike, by človek čakal len tie najmodernejšie technológie. A potom sa pozriete na digitálny prístrojový štít spolu s displejom infotainmentu a začnete premýšľať kde sa stala chyba. Niežeby sme boli náročný, ale už aj Renault Clio ponúka digitálny kokpit s nádhernou grafikou. Prístrojovka ktorú Audi dnes ponúka sa prakticky od uvedenia vôbec nezmenila. To isté platí aj pre displej medzi vodičom a spolujazdcom. Pre porovnanie, príchod novej generácie triedy A od Mercedes-Benz, priniesol doslova technologický prevrat vo svojej triede.

Menšia výtka poputuje aj absencií funkcie Auto Hold. O to viac vás dorazí pohľad do cenníka, keď zistíte že funkcia plynulého rozbehu v kopci, ktorú automobilka nazvala honosne, Audi hold assist je za príplatok 90€. Jedná sa o obyčajné pridržanie brzdového pedálu po dobu niekoľkých sekúnd, pokiaľ stojíte v kopci. Táto funkcia je v iných automobilkách absolútnym štandardom, dokonca sa ani neuvádza ako prvok výbavy.

Na poli asistenčných systémov nechýbajú ani tie najnovšie, k dispozícií je vám široké spektrum možností v rámci voliteľnej výbavy. Náš testovaný kúsok nedisponoval žiadnym prelomovým asistentom.

Jazda s pocitom Audi

Azda najpríjemnejším prekvapením bola samotná jazda, pokiaľ by ste mali možnosť vyskúšať všetkých koncernových bratov pochopili by ste ten rozdiel a smerovanie jednotlivých modelov. Konštruktéri v prípade podvozku novej Audi A3 odviedli kus kvalitnej práce. To akým spôsobom pracujú jednotlivé nápravy zodpovedá prémiovej automobilke. Filtrácia nerovnosti je o poznanie lepšia, najväčšie rozdiely sa prejavia až pri kľukatých okresných cestách. Podvozok je citeľne hravejší a práca s volantom atraktívnejšia. Za príplatok máte možnosť dokúpiť si aj adaptívny podvozok, no treba povedať že aj ten štandardný je dostatočne komfortný a spĺňal naše nároky.

Motoricky nás očaril dvojlitrový naftový štvorvalec, ktorý počas celej dĺžky trvania testu, o sebe nedal vôbec vedieť. Odhlučnenie od motorového priestoru je naozaj ukážkové, rovnako aj odhlučnenie kabíny od aerodynamického hluku pri vyšších diaľničných rýchlostiach. Naftový agregát poskytuje výkon 110 kW a krútiaci moment 360 Nm v spojitosti so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Motor ponúka adekvátny výkon ale od dvojlitra by človek očakával niečo viac, hold emisné normy spravia svoje. Dynamiky v pružnom zrýchlení ma dostatok a tak sa nemusíte obávať ani pri predbiehaní.

Nová pohonná sústava je prepracovaná od základov tak, aby plnila najprísnejšie emisné normy. Vysoká účinnosť optimalizácie emisií bola dosiahnutá aj vstrekovaním AdBlue močoviny na dvoch rôznych miestach výfukovej sústavy.

A3 s označením 35 TDI prináša spotrebu vašich snov, bez akejkoľvek prehnanej snahy sme ukončili test s priemerkou 5 litrov. V meste jazdíte za 5,3 na diaľnici za 4,6 no a na okreskách za šialených 3,7.

Je hodná štyroch kruhov?

Určite áno, prináša výraznejší pokrok oproti svojmu predchodcovi. Dokázala sa výrazne odlíšiť od nečistokrvých psov zo svojej svorky a to nielen vďaka dizajnu ale hlavne vďaka nastaveniu a vyladeniu podvozku či riadenia. Kampaň jednoznačne orientovaná na mladých úspešných ľudí pôsobí trochu zmiešaným dojmom hlavne ak sa pozrieme na cenu. Tá hravo presiahne 40 000€ čo je hranica kedy môžete pokojne začať rozmýšľať nad BMW radu 3 v normálnej výbave. Atraktívny dynamický dizajn však môže pri výbere zohrať veľkú úlohu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 968 ccm
Max. výkon 110 kW/150 k
Max. krútiaci moment 360 Nm
Palivo Diesel
Pohon FWD
Prevodovka 7-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 343 mm
Šírka 1 816 mm
Výška 1 449 mm
Rázvor náprav 2 636 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 485 kg
Objem batožinového priestoru 380 l
Zrýchlenie 0-100 km/h , s
Rozmer pneumatík / R
SPOTREBA (počas testu)
Mesto
Diaľnica
Okresky
Dlhodobo
5,3 l/100km
4,6 l/100km
3,7 l/100km
5,0 l/100km
CENA
Základná cena modelu 27 650 eur
Základná cena testovanej verzie 41 575 eur

TEST BMW M8 Cabrio, najlepšie alebo najväčší prepadák?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!