V súčasnosti platí trend, že najviac cool autá sú kupé SUV. Na túto vlnu pred nedávnom po BMW a Mercedese naskočila aj posledná nemecká prémiovka Audi. Jej vlajková loď Q8 je skutočným klenotom, čo sa dizajnu a technológií týka. Avšak potom tu máme druhý počin s názvom Q3 Sportback. Tam som už trochu na rozpakoch. Štýlovku Q3 Sportback by som si dovolil nazvať jednogeneračným autom. Prečo? To sa Vám pokúsim v nasledujúcich riadkoch vysvetliť.
Na prvý pohľad určite mnohým udrie do oka ostro klesajúca strecha. Áno, to je presne to, čo najnovší trend kupé SUV charakterizuje. Chápem to na veľkých autách typu X6, GLE Coupé či Q8, ale potrebujem to aj na autách, ktoré sú primárne určené pre menej náročného zákazníka? Q3 Sportback je skutočne sexi auto, ktoré zaujme najmä svojím dravým drzým zovňajškom kde sa doslova bojíte, že na Vás vyskočí ako tínedžer v puberte a skritizuje všetko čo robíte.Ale to je presne ten pocit, ktorý vo Vás chce automobilka vyvolať. Auto je natoľko extravagantné, že je až sexi a to je práve to, o čo tu ide. Nebudem sa viac venovať tomu akú krivku a kde má tento kupé svalovec. Na to sme sa už pozreli pri prvých dojmoch, ktoré si môžete pozrieť vo videu nižšie.
Charakterom pre mladých, vlastnosťami pre skúsených
Na auto by som sa skôr pozrel ako na celok. Tento celok istým spôsobom presne charakterizuje typ majiteľa, ktorý si Sportback kúpi. A prečo jednogeneračné auto? Vysvetlím Vám to na príklade modelu A4, A6 alebo A8. To sú jednoducho kultové autá, ktoré si človek bude pravdepodobne kupovať celý život. Spĺňajú presne ten účel, na ktorý ich výrobca vyrobil. To znamená, že A4 je auto pre mladých, ktorí si k nemu vytvoria vzťah a vzhľadom k jeho vlastnostiam pri ňom ostanú. A6 je skvelým príkladom manažérskej limuzíny, ktorú keď si človek zamiluje, už sa jej nevzdá. No a napokon je tu A8, ktorá už od svojho uvedenia na trh má stálych zákazníkov nech sa deje čokoľvek.
Pri Q3 Sportback je to ale iné. Osobne si myslím, že drvivá väčšina zákazníkov, ktorí si kúpia tento model si už jeho druhú generáciu nekúpi. Dôvodov je hneď niekoľko. Za prvé, toto auto je určené pre mladých tínedžerov, ktorí sa chcú ukázať a polepšiť svojmu egu. Keď už zistia, že potrebujú rodinu tak siahnu radšej po niečom praktickejšom. Za druhé auto si viem dokonale predstaviť ako voz pre manželku pána, ktorý bude mať vyššie spomínanú A8 po prípade Q8. Čo tým myslím si asi každý vie domyslieť… Inými slovami, praktická stránka vozu je veľmi nízka a jedná sa predovšetkým o štýlovku. A tú treba zladiť s drzými a sexi farbami ako bola napríklad mnou testovaná modrá.
Technologická špička
Audi sa snažilo do malej Q3 Sportback nasúkať/vložiť najlepšiu techniku. To sa im sčasti podarilo. Testovaný motor s označením 45 TFSI je na naše pomery zbytočne silný a smädný, avšak autu dodal dynamiku ako sa patrí. Väčšinu testu som mal zapnutý režim Dynamic, pretože ten dokonale ladí k charakteru Q3-jky. V spojení so 7-stupňovým S-tronicom a pohonom Quattro doslova vyzýva k tomu, aby ste boli drzí. 169 kW a 350 Nm dodáva crossoveru poriadnu dávku dynamiky už v malých rýchlostiach a reakcie na plyn sú najmä v športovom móde skvelé. Rovnako tak tuhosť riadenia, ktorá je riadená pomocou progresívneho systému, dodáva vodičovi pocit trvalého spojenia s prednými kolesami.
Q3 Sportback nie je charakteristická len svojou bočnou siluetou, ale aj svetelným podpisom, ktorý zdieľa s klasickou Q3. LED Matrix svetlomety plnia svoju úlohu dokonale. Osobne som bol prekvapený ako dobre dokázali „vyrezávať“ autá či už na diaľnici alebo na okreskách. S istou dávkou nadhľadu by som povedal, že som vlastne celý čas chodil so zapnutými „diaľkovými“ pretože systém Matrix vedel presne čo robí. Navyše si neviem pomôcť, ale koncernové dynamické smerovky sú neskutočne podarené.
Digitalizácia, ktorú Audi pred pár rokmi načrtlo v modeli A8 sa už dostala do každého vyrábaného auta značky. To hodnotím kladne. Síce sa oproti „á – osmičke“ v Sportbacku nachádzali len dva displeje, ich kvalita vola veľmi dobrá. Systém MMI je už tradične podľa môjho názoru na vysokej úrovni a všetko je v ňom nadizajnované intuitívne a logicky. Navyše hlavný displej infotainmentu takmer dokonale zapadá do lišty s farbou klavírneho laku, ktorá bola akousi dominantou interiéru.
Paket prémiových materiálov a Bang&Olufsen
Paket S-lineinteriéru dodáva punc luxusu s feelingom prémiovky. Na moje prekvapenie, všetko čo vyzeralo ako hliník aj bolo hliníkom a všetko čo vyzeralo ako Alcanatara ňou aj bolo. Spracovanie je adekvátne cenovej kategórii, aj keď možno by som do budúcna zvážil menšie zastúpenie tvrdých plastov, ktoré sú rovnakej kvality ako napríklad v násobne lacnejšom Karoqu.
Za 889€ dostanete do interiéru niečo čo ma prekvapilo. Hádate čo to je? Je to aparatúra Bang&Olufsen, ktorá je za danú cenu skutočným prekvapením. Audi Vám dá zaujímavú ponuku na súkromný orchester a keď patríte medzi milovníkov kvalitnej hudby, určite ju využite. Celý sound systém bol takmer dokonale odladený a pri hlbokých basách nikde nič nevŕzgalo a ani nebúchalo.
No ale keď už sme pri interiéri určite spomeniem najväčšiu nevýhodu Q3 Sportback. Ako už isto viete, je ňou priestor na zadných sedadlách. Avšak nie ten pred kolenami. Tam som mal miesta dostatočne veľa, aj keď som sa posadil sám za seba. Žalostné to pri mojej výške 183 centimetrov bolo nad hlavou. Neviem si predstaviť, že by som v tomto aute absolvoval dlhšiu cestu vzadu. Ak by to tak bolo, buď by som do strechy vytvoril svojou tvrdou hlavou panoramatické okno, alebo by som dopadol ako Glenn v nemenovanom seriáli o zombie. Bohužiaľ, miesto na zadných sedadlách je dlhodobým nedostatkom kupé SUV aj vo vyšších kategóriách.
Resumé
Ako teda hodnotím Audi Q3 Sportback? Prekvapivo pozitívne, ALE. Na jednu stranu dostanete auto, ktoré je skutočne dobre vybavené so všetkou modernou technikou koncernu. Nie nadarmo sa hovorí „Náskok vďaka technike“. Aj dizajnovo patrí medzi skutočne podarené autá a v spojení s výrazným lakovaním priláka pohľady nejedného vodiča či chodca. Na druhú stranu si však myslím, že jej cena a praktická stránka sú šliapnutím vedľa. Auto, ktoré stojí na rovnakej platforme ako Karoq má cenu ako dobre vybavený Touareg, čo je skutočne úsmevné. Bohužiaľ je to filozofia Audi, ktorú sa tvrdohlavo snaží jej predstavenstvo pretláčať.
Celkovo dávam autu 9,3 bodu z 10. Prečo som strhol je zrejmé z predchádzajúcich odsekov, plus musím ešte pridať občasnú nefunkčnosť kontroly mŕtveho uhlu, ktorá si najmä na diaľnici jednoducho nevšímala kamióny. Taktiež nechápem prečo má auto v tejto cene len klasický mechanický volič prevodovky. Audi, ak niečo stojí ako malý byt, už by tam mohlo byť shif-by-wire alebo auto hold. Koniec-koncov, ak by som si mal Q3 Sportback kúpiť, určite by som siahol len po verzii RS. Inak je toto auto akousi slepou uličkou pre zopár mladých nadšencov, ktorí sa chcú len odlíšiť a predviesť.
TECHNICKÉ ÚDAJE – Audi Q3 Sportback |
|
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1984 cm3 |
Max. výkon | 169 kW/185 k pri 4000 ot. |
Max. krútiaci moment | 400 Nm pri 1 750 – 2 500 ot. |
Palivo | Benzín |
Pohon | Quattro |
Prevodovka | 7-stupňová S-tronic |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 500 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 843 mm |
Výška | 1 567 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 783 kg |
Objem batožinového priestoru | 530 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Max. rýchlosť | 231 km/h |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto: Diaľnica: Okresky: Priemer: |
10,5 l/100km 8,6 l/100km 7,9 l/100km 10 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 47 790 eur |
Základná cena testovanej verzie | 71 337 eur |